• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Lyver selskapene til paxen om årsaker til forsinkelser?

Isbamse

ScanFlyer Gold
Lyver selskapene til paxen om årsaker til forsinkelser?

Sitter på Sola og venter på DY539 til Oslo. To timer forsinket. Omtrent alt av innenriksfly er forsinket 1 til 2 timer.

Innsjekkingspersonalet visste ikke årsaken til forsinkelsen, de var like frustrerte som paxen, men hadde hørt rykter om noe teknisk.

Ringte Norwegian, som først påsto at de ikke oppgir årsaker til forsinkelser - noe som jo er opplagt galt. Så sa hun noe om at det var snøvær på Heathrow som skulle ha forplantet seg til mye av norsk innenrikstrafikk.

Rett etterpå høyttalerbeskjed om at forsinkelsen skyldes at det har forplantet seg etter teknisk feil.

Men det virker ikke så veldig troverdig, siden samtlige innenriksavganger her er forsinket, både SAS og DY. Juger selskapene til paxen? :stir Eller er bare internkommunikasjonen dårlig? :headbang

I utgangspunktet ville jeg regne med at det var kulde og frysing på Gardermoen som hadde spredd seg, det er jo ofte det om vinteren, men det nevnes ikke.

Re: Lyver selskapene til paxen om årsaker til forsinkelser?

Nå sier SAS at et av de forsinkede flyene står i Aberdeen og de-icer, så det kan være været i UK som er årsaken...

Nei det kan jeg si med den gang at det ikke lyves om årsaker til forsinkelser. Nå har jeg vært på jobb i ettermiddag så kjenner til situasjonen ganske godt og jeg kan si deg at det har vært rimelig kaotisk. Men i dag har det vært to faktorer som har spillt inn. Det er dårlig vær i Europa og et fly AOG på Sola.

Din avgang er berørt av følgeforsinkelser pga. ditt fly fikk tekniske problemer da det skulle gå som DY531 tidligere på dagen. Den ble kansellert og det er samme flyet som flyr DY539. Derfor måtte et nytt fly skaffes noe som ikke er enkelt i juletrafikken.

Håper det var et godt nok svar Isbamse. Vi gjør så godt vi kan med å få ut den infoen som vi har til passajerene. Det er ikke alltdi vi heller vet alt eller har tid til info.

Lyver, nei, de gjør vel så godt de kan. Det kan jo være at akkurat ditt fly har fått teknisk feil også.

På TV sa de nettopp at det er i snitt 45 min forsinkelse fra OSL. Mye skyldes utenlandsavgangene og været i Europa. Tror det har vært tåke på OSL, kombinert med -17C er vel det ikke helt gunstig for avviklingen av trafikken. Tradisjonen tro skal det vel være minst en slik dag i julerushet.

Så sa hun noe om at det var snøvær på Heathrow som skulle ha forplantet seg til mye av norsk innenrikstrafikk.

Jeg kan ikke helt se hvordan kaos på Heathrow skulle kunne påvirke DY. Gatwick derimot..

Minner meg forøvrig om en gang jeg skulle fly LAX-EWR med CO. Sjekket status på co.com før avreise fra hotellet, og det ble oppgitt en times forsinkelse fordi flyet/crewet hadde vært sene inn kvelden før. Ved innsjekk; samme beskjed, om en times forsinkelse pga. sent innkommet crew dagen før. Det er jo i og for seg fair enough, og det stemte forsåvidt også. Det morsomme var dog, at ved gaten, var avgangstiden på tavlen den opprinnelige tiden. Denne ble så forskøvet et par-tre ganger, til den stemte med den vi hadde fått oppgitt ved innsjekk, og været på EWR fikk plutselig skylden. (Noe som strengt tatt også stemte..).

Scanair.no - raskere info enn selskapene selv! :)

Takk for info, gutta! Jeg har ikke noe problem med at snag og underkjølt tåke på Galemoen og møkkavær i UK kan komme på en gang (alle dårlige ting er tre!), men ble litt :headbang av de motstridende beskjedene.

Da får man nyte utsikten fra Brenningen kaffebar så lenge :drink

Martin,

Strengt tatt sa hun London, sør det over en flyplass snør det vel gjerne over flere.

Scanair.no - raskere info enn selskapene selv! :)

Takk for info, gutta! Jeg har ikke noe problem med at snag og underkjølt tåke på Galemoen og møkkavær i UK kan komme på en gang (alle dårlige ting er tre!), men ble litt :headbang av de motstridende beskjedene.

Da får man nyte utsikten fra Brenningen kaffebar så lenge :drink

Det skjønner jeg godt og det skal jeg ta videre slik at vi kan bli bedre til neste gang..

Er kanskje ikke noen unnskyldning, men de som sitter på innsjekk kan fort bli litt uinformert når det koker som mest. Så de vet kanskje ikke hvilke avganger som er forsinket pga. det dårlige været i Europa eller tekniske forplantinger.

En annen ting mens jeg er i gang: Ofte forklares forsinkelser med "for sent innkommet fly". Men det er jo strengt tatt bare en tautologi: "Flyet er forsinket fordi det er forsinket". Er grunnen til at man sier det slik at man vil slippe å måtte dra lange forklaringer for paxen - sørlig hvis det er mange små årsaker eller forplantede forsinkelser?

Dritvær på Galemoen er jo lett å forklare, men jeg har faktisk hørt det også da.

Er grunnen til at man sier det slik at man vil slippe å måtte dra lange forklaringer for paxen - sørlig hvis det er mange små årsaker eller forplantede forsinkelser?

Hvis du ser på sidene til WF så står forsinkelseskoden der. Om det står forsinket pga. sent ankommet fly eller crew så er det vel det gate-personalet får vite om uten å måtte forsøke å nøste opp i hva flyet har gjort tidligere på dagen. Ja, jeg er enig i at det er dum forklaring, men igjen kan det være at systemene ikke henger helt med og kan gi den informasjonen på en enkel måte(?)

Isbamse, for å si det enkelt. Ja!

Noen ganger hender at vi forklarer for pax hva grunnen til forsinkelsen var, men det er ikke alltid vi vet selv engang hvorfor flyet er forsinket fra tidligere flighter.

Det blir som regel sagt "for sent innkommet fly" når det har vært mange små forsinkelser på flere flighter tidligere på dagen på dette flyet eller en forsinkelse som skjedde mange flighter før aktuell flight for flyet. Da vet ikke de på ankommende stasjon annet enn "RA" (Sen ankomst av fly.) Hvis vi vil vite mer må vi søke opp hvor flyet har vært tidligere og når og hva som har skjedd med flyet for at det har blitt forsinket. Noe som blir for mye for oppropene du hører på en flyplass.

Mange måter å si det på.

- Sent ankommede fly (RA) er veldig vanlig, og også ganske vanskelig å finne den reelle grunnen.
Så har man kaos tilstandene. Man prøver åå være ærlig,men likevel må man gjøre opprop med den info man har/vet har skjedd.

Og flyene har jo ikke lang tid på bakken, så flyrotasjonene blir jo veldig komplekse.
èn hendelse på en utestasjon tidlig på morgenen kan ha mye å si for spesifikke fly m/pax resten av dagen.

Alt blir domino effekt, og med tanke på eksterne aktører, utestasjoner, og en god forsinkelse på et fly, er det ikke enkelt å finne ut av den reelle grunnen til en forsinkelse som forplanter seg resten av dagen som "RA/93".

Hva annet vet man?

MVT meldingene er ikke enkelt å tracke når man skal korrespondere med alt fra 3-4-5parts leverandører, og skal helt i motsatt ende... :-)

F.eks Swissport i sydeuropa har en slot delay på en DY, sender kun MVT til DY OPS og ankomststasjon. Flyet kommer sent inn, og ankomststasjonen vet om delay.
Videre derifra vil delayen kun forplante seg som RA/93..., og når da spesifikke DY maskin går frem og tilbake fra andre småsteder i europa med andre aktører (rfly, servisair, novia, sgs, tja, hvem vet hva...), så er det kun RA delayene som blir oppgitt - sent inn, sent ut.

Tja, vi prøver å være ærlig, men likevel ... (!):headbang er ikke greit å vite alt selvom pax maser høl i huet og er skikkelig irriterte!

Det er nok ingen som lyver om årsak til forsinkelser, men det kan nok være slik som flere sier her, at de som sitter i frontlinjen på stasjonene rett og slett ikke har nok informasjon tilgjengelig.
På wideroe.no har vi som et av veldig få selskap valgt å alltid vise årsak til forsinkelser.
Utgangspunktet for dette er at det aldri skal være noen tvil om at vi ikke har noe å skjule når det gjelder årsak til forsinkelser.
Om man ser på dagens trafikkbilde på veldig mange flyplasser, er det "RA" - Sent innkommende fly som er dominerende årsak. Med mye dårlig vær, og en av årets største reisedager med fulle fly og mange uvante reisende blir det gjerne slik.

Hvorfor ringe Norwegian?? det virker temmelig desperat etter min mening. Se på kalendere, det er snøkaos over store deler av Europa, det flyet du skulle med sto neppe i mange timer og ventet på deg. Kalenderen viser desember 2009, og da må man regne med forsinkelser på enkelte flighter. Vær heller glad man kommer seg avgårde, tar lengere tid med buss eller tog!

Nei det kan jeg si med den gang at det ikke lyves om årsaker til forsinkelser. Nå har jeg vært på jobb i ettermiddag så kjenner til situasjonen ganske godt og jeg kan si deg at det har vært rimelig kaotisk. Men i dag har det vært to faktorer som har spillt inn. Det er dårlig vær i Europa og et fly AOG på Sola.

Din avgang er berørt av følgeforsinkelser pga. ditt fly fikk tekniske problemer da det skulle gå som DY531 tidligere på dagen. Den ble kansellert og det er samme flyet som flyr DY539. Derfor måtte et nytt fly skaffes noe som ikke er enkelt i juletrafikken.

Håper det var et godt nok svar Isbamse. Vi gjør så godt vi kan med å få ut den infoen som vi har til passajerene. Det er ikke alltdi vi heller vet alt eller har tid til info.

Vet du hvilket fly det var? :) hvorfor ble det forsinket?

Desperat? Neida, bare irritert der og da. Det er da det er godt at det finnes folk på scanair som kan sette skapene på plass.

hehe ... jeg smiler, jeg ..
obb_icon_icon36.gif

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3431120.ece
Over halvparten av flyavgangene til SAS er i dag forsinket. Heller ikke Norwegian har grunn til å smile (se Dagens punktlighet fra Oslo Lufthavn lenger nede i saken).

_D-listeingress-Os_1168254a.jpg

Back