• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Lyver selskapene til paxen om årsaker til forsinkelser?

Re: Lyver selskapene til paxen om årsaker til forsinkelser?

Et fly som i utgangspunktet ble forsinket pga. teknisk, kan plutselig bli forsinket pga. vær, som igjen medfører bytte av crew som kommer sent inn med et annet fly. Det er selvopplevd. Da begynner det å bli mange personer som er involvert, gjennom X antall ledd, slik at informasjonen som gis til passasjerene lett kan bli feilaktig. Alle ønsker å gi korrekt informasjon, men ikke alltid det er mulig dessverre.

Ingen trenger være redde for at de seriøse selskapene går inn for å gi feilaktig informasjon. Det har de ingenting å vinne på.
 
Re: Lyver selskapene til paxen om årsaker til forsinkelser?

Noen som vet hvorfor SK836 til CDG ble innstilt? Kan iallefall rapportere om kø på skranken til SAS idag..:)
 
Re: Lyver selskapene til paxen om årsaker til forsinkelser?

Det har antageligvis blitt mye bedre de siste årene, men jeg vet at når det var mye internt bråk i Avinor ble flygeledere brukt som unnskyldning for så mangt. Jeg var selv pax på en flight ut fra OSL tidlig på morgenen hvor jeg hadde sjekket med jobben (ATC) om det var slot eller andre restriksjoner som ville kunne forsinke oss, det var ikke. Det kom aldri noe crew til flyet og vi endte opp med å forlate gate nesten 1 time sent. Mens vi takset ut informerte kapteinen sarkastisk at det igjen var flygelederne som hadde forårsaket delay.
Vet at dette ble tatt opp med selskapet senere og at det ble mottatt en uforbeholden unnskyldning.
Hva som var den egentlige grunnen aner jeg fremdeles ikke. Kanskje crew'et hadde forsovet seg ;-)
 
Re: Lyver selskapene til paxen om årsaker til forsinkelser?

Historien til PointMergeArrival er ikke enestående.

Flygeledere er blitt brukt som unnskyldning og huggestabbe fra mang en cockpit opp igjennom åra, har opplevd flere tilfeller selv. Det er det heldigvis blitt slutt på. Ikke minst fordi flyverne som brukte dette "tricket" ettehvert oppdaget at det ofte satt flygeledere eller annet ATC/lufttrafikktjeneste-personell i cabin som tok dem på fersk gjerning i en bløff.

Samarbeid og ærlighet når som regel lengre.
 
Re: Lyver selskapene til paxen om årsaker til forsinkelser?

Nå sier SAS at et av de forsinkede flyene står i Aberdeen og de-icer, så det kan være været i UK som er årsaken...

Dette stemmer for jeg satt ombord i den aktuelle kjerra, LN-BRQ, og varmet meg med en Drambuie.
Det snødde som pokker i Aberdeen fra 17.00 og utover. SK4615 kom på rute fra SVG , men ble stående å vente 1 time før de kom inn til standplass.
Deretter gikk det slag - i -slag. ABZ har forholdsvis få standplasser og på en travel fredag ettermiddag blir det fort tilløp til kaos.
Så ble rwy stengt mens de var ute med soplimen og børstet rwy.
Men i loungen var det godt med helsedrikk og føde så det var bare å ta livet med ro.
Alt gikk 2-3 timer etter skjema. KLM sin PH-BPB til AMS var ca 4 timer sein på grunn av flowcontrol i drittværet ved AMS.
I det hele tatt , det var slik det kan være en vinterdag når været går "haywire".
Det var god mat og god service hjem over Nordsjøen og for min del så spilte det ikke så stor rolle å komme sent hjem og i godt humør.
Men jeg så jo at noen andre var lettere stresset over å miste forbindelsene sine.
You win some - you loose some.........
Snart er det jul:)
 
Re: Lyver selskapene til paxen om årsaker til forsinkelser?

hehe ... jeg smiler, jeg ..
obb_icon_icon36.gif


http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3431120.ece


_D-listeingress-Os_1168254a.jpg


Hur får man 66% punktlighet till att vara "över 50 procent försenade flyg"!? Borde det inte vara 34% försenade?
 
Re: Lyver selskapene til paxen om årsaker til forsinkelser?

Jeg kan si litt mine erfaringer, det kan være vanskelig å nøste opp følgeforsinkelser, og da blir det ofte at man sier årsakene er pga f.eks. vær hvis det er det som har vært gjennomgående for dagen. Men det er klart er det flere fly en normalt med teknisk, så vil jo det bli en kombinasjon, og omprioriteringer av flyflåten for å dekke opp 12 timer tidligere er ikke så lett. Dessuten så er jo det crewslinger som må inn i regnestykket. Og også hvis du har 100 stykker i kø som ønsker å vite hva som har skjedd, så prøver man å annonsere felles, men det kan være en passasjer på en flyavgang som har en annen forsinkelsesårsak, mens 10 andre har samme.
 
Back
Top