Even92LN
ScanFlyer Gold
Lyst til å prøve dere som virtuelle flygeledere jenter?
Lurte litt på om jeg skulle poste dette eller ikke, er jo en ganske mannsdominert hobby, men hvem vet, kanskje det finnes noen interesserte jenter også?
Ta en titt på http://www.vatsim-scandinavia.org/ . Her driver vi med virtuell bemanning av flyplasser og luftrom rundt i Skandinavia og gir service til alle verdens FlightSimulator-piloter som flyr på flyplassene våre. Vi prøver å følge real-world prosedyrer så nøye som mulig og gi pilotene en realistisk opplevelse. For å bli flygeleder hos VATSIM SCANDINAVIA sender du en mail til training directoren vår hvor du spør om å få en treningsplass, og han vil finne en norsktalende mentor for deg. Han vil lære deg alt du trenger for å gå opp til en liten "utsjekk" så du kan sitte alene i tårnet på alle flyplasser i Norge - bortsett fra Gardermoen hvor du trenger en liten ekstrautsjekk. Alt går over internett og du kan sitte på hvilken som helst PC med headsett og mikrofon. Når du har fått rating så du kan sitte i tårnet, kan du bygge deg høyere å få "approach"-rating (krever også noen treningstimer med en mentor + utsjekk) der du dekker et mye større område enn tårnet. Som approach-controller jobber du med å separere og lede fly inn mot landing, samt lede utgående og passerende fly trygt ut/gjennom området ditt. Videre kan du ta enda en utsjekk så du kan sitte Gardermoen Approach. Og helt til slutt kan du få rating som "Enroute controller" så du kan dekke for eksempel "Oslo Control" der du vil ha ansvaret for området fra bakken på alle østlandets(++) flyplasser og oppover til flyenes marsjhøyde.
Om du ikke har erfaring fra flightsimulator eller flyving ellers, må du nok belage deg på en del timer (kanskje 5-10 fordelt på noen kvelder + en 1-2 timers utsjekk) med trening for å få den første ratingen din (tårnkontroller).
Det er helt gratis alt sammen, så man får såklart ikke noe betalt for dette... men det er jo såpass gøy at vi er flere titalls "flygeledere" her nå som driver med dette på fritiden...
Det som kan være litt kjedelig - og det jeg vil si er hovedforksjellen mellom VATSIM og virkeligheten - er lav trafikkmengde. Enkelte ganger er det lite trafikk, dvs et par flybevegelser i timen, og noen ganger mye større, kanskje 10-15 i timen. (merk: som jente kan du nok forvente bittelitt mer trafikk enn oss gutta, da det er veldig stas å fly der det sitter jenter 
Ellers må jeg vel inrømme at det kreves litt tolmodighet (mtp. lav trafikkmengde til tider), dataferdigheter og tid til overs, pluss litt interesse for å drive med dette. Vi består jo tross alt bare av gutter som er aktive for øyeblikket
(fra 15 år og langt oppover)
Realismen er på et ganske høyt nivå, i hvertfall hvis du får høyere rating enn tårnkontoller. Som tårn kan du kan ikke se utover flyplassen som en ekte flygeleder gjør, men du vil se alt på en radarskjerm hvor du får opp flyene som er på bakken og i lufta. Så prinsippet blir det samme. En annen ting som er forskjellig fra en ekte tårnposisjon er at du ikke vil bli "plaget" av snøfresere og andre biler som skal ut på taxebaner og rullebaner. Når du begynner å sitte Approach derimot kan man begynne å snakke om visuell realisme. Her har du en radarskjerm med all informasjon du trenger for å holde trafikken separert og holde en god flyt. Softwaren vi bruker heter "Euroscope" og er minst like flott som systemet som brukes i real-world (NATCON). Vi bruker også et intercom panel (GVCCS) som vi bruker for å planlegge dirigering av fly++. Dette kan også gå over private chat, som vi bruker mest.
Men husk det er snakk om en nettbasert hobby, og har ikke noe med utdanningen eller yrket å gjøre. Dvs, du skal ikke forvente at du kan bruke alt du lærer her i en evt. utdannelse - alt må læres om igjen uansett når du starter utdannelsen, men kan jo være artig å kunne bittelitt av pensumet fra før
Det fonetiske alfabetet, minimumsseparasjon, vektoreringsteknikk, ... for å nevne noe..
Men om det skulle være noen interesserte da.. så kan dere ta kontakt med vår training director på epost: accsca2 [at] vatsim-scandinavia.org . Kan også ta kontakt med meg på PM om det skulle være noe spørsmål..
Lurte litt på om jeg skulle poste dette eller ikke, er jo en ganske mannsdominert hobby, men hvem vet, kanskje det finnes noen interesserte jenter også?

Ta en titt på http://www.vatsim-scandinavia.org/ . Her driver vi med virtuell bemanning av flyplasser og luftrom rundt i Skandinavia og gir service til alle verdens FlightSimulator-piloter som flyr på flyplassene våre. Vi prøver å følge real-world prosedyrer så nøye som mulig og gi pilotene en realistisk opplevelse. For å bli flygeleder hos VATSIM SCANDINAVIA sender du en mail til training directoren vår hvor du spør om å få en treningsplass, og han vil finne en norsktalende mentor for deg. Han vil lære deg alt du trenger for å gå opp til en liten "utsjekk" så du kan sitte alene i tårnet på alle flyplasser i Norge - bortsett fra Gardermoen hvor du trenger en liten ekstrautsjekk. Alt går over internett og du kan sitte på hvilken som helst PC med headsett og mikrofon. Når du har fått rating så du kan sitte i tårnet, kan du bygge deg høyere å få "approach"-rating (krever også noen treningstimer med en mentor + utsjekk) der du dekker et mye større område enn tårnet. Som approach-controller jobber du med å separere og lede fly inn mot landing, samt lede utgående og passerende fly trygt ut/gjennom området ditt. Videre kan du ta enda en utsjekk så du kan sitte Gardermoen Approach. Og helt til slutt kan du få rating som "Enroute controller" så du kan dekke for eksempel "Oslo Control" der du vil ha ansvaret for området fra bakken på alle østlandets(++) flyplasser og oppover til flyenes marsjhøyde.
Om du ikke har erfaring fra flightsimulator eller flyving ellers, må du nok belage deg på en del timer (kanskje 5-10 fordelt på noen kvelder + en 1-2 timers utsjekk) med trening for å få den første ratingen din (tårnkontroller).
Det er helt gratis alt sammen, så man får såklart ikke noe betalt for dette... men det er jo såpass gøy at vi er flere titalls "flygeledere" her nå som driver med dette på fritiden...


Ellers må jeg vel inrømme at det kreves litt tolmodighet (mtp. lav trafikkmengde til tider), dataferdigheter og tid til overs, pluss litt interesse for å drive med dette. Vi består jo tross alt bare av gutter som er aktive for øyeblikket

Realismen er på et ganske høyt nivå, i hvertfall hvis du får høyere rating enn tårnkontoller. Som tårn kan du kan ikke se utover flyplassen som en ekte flygeleder gjør, men du vil se alt på en radarskjerm hvor du får opp flyene som er på bakken og i lufta. Så prinsippet blir det samme. En annen ting som er forskjellig fra en ekte tårnposisjon er at du ikke vil bli "plaget" av snøfresere og andre biler som skal ut på taxebaner og rullebaner. Når du begynner å sitte Approach derimot kan man begynne å snakke om visuell realisme. Her har du en radarskjerm med all informasjon du trenger for å holde trafikken separert og holde en god flyt. Softwaren vi bruker heter "Euroscope" og er minst like flott som systemet som brukes i real-world (NATCON). Vi bruker også et intercom panel (GVCCS) som vi bruker for å planlegge dirigering av fly++. Dette kan også gå over private chat, som vi bruker mest.
Men husk det er snakk om en nettbasert hobby, og har ikke noe med utdanningen eller yrket å gjøre. Dvs, du skal ikke forvente at du kan bruke alt du lærer her i en evt. utdannelse - alt må læres om igjen uansett når du starter utdannelsen, men kan jo være artig å kunne bittelitt av pensumet fra før

Men om det skulle være noen interesserte da.. så kan dere ta kontakt med vår training director på epost: accsca2 [at] vatsim-scandinavia.org . Kan også ta kontakt med meg på PM om det skulle være noe spørsmål..
Last edited: