• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Lyst til å fly Tristar..? Stay tuned.

LN-MOW

Flyklapper
Medlem

I serien fantasifulle oppstartsselskaper er vi kommet til kapittel 2449 - American West Jets. De planlegger å starte opp med noen MD80'er, 747'er og Tristarer og fly longhaul fra Sanford (Orlando), Las Vegas og San Bernandinho.
To av Tristarene kommer fra Sands Corp og har vært brukt til å fly gambling-VIP'er. Hvor de to andre kommer fra er foreløpig gjettverk.

De holder nå på og overta AOC'et til Ryan Int'l som gikk konkurs i fjor og planlegger å starte opp i mai ... Ja, i år.

Må innrømme at jeg kjenner en liten skeptisk følelse krype opp ryggmargen ..

Mer her:
http://airchive.com/blog/2014/02/26/new-start-up-american-west-jets/

Re: Lyst til å fly Tristar..? Stay tuned.

Det tror jeg vi har all god grunn til Andreas....

Skulle nesten tro det var noen gamle flyfreakere som oss som planlegger dette mtp valg av flytyper :-)

Beste hilsen Espen

Yes, yes, yes; L-1011 høres ut som en våt (om enn kanskje usannsynlig) drøm, men skal definitivt stay tuna, ja. :)

Coolt!
Hur många airworthy L-1011 TriStars finns det i världen nu i februari 2014?
Jag gissar på max 12-15 stycken.
Tidigare har jag läst att RAF skulle pensionera sina 10(?) TriStars i mars...

Coolt!
Hur många airworthy L-1011 TriStars finns det i världen nu i februari 2014?
Jag gissar på max 12-15 stycken.

Ikke mange. Av sivile vet jeg kun om de to fra Sands og tre ex-ATA-maskiner. Mulig den Luzair-maskinen som sto i Aqaba også er flyvedyktig ..

Du verden, godt det ennå finnes optimister rundt om kring. Jeg synes jeg kjenner lukten av rykende dollar seddler :-D

De er ikke mindre ydmyke enn at de regner med å få inn 777 som erstatning etter ett år eller 2, nåer de har tjent noen slanger.

Nå har de velprøvde utgaver, men snags må da påregnes der også. Så det blir vel en dyrkjøpt prøvelse med domestic først, og rett på LH, bare å ringe Kjosern å høre :-D

Flyr disse L-1011 fra Sand Corp noe særlig? Ser ifølge Wiki at en av maskinene står lagret i Bangkok.

Dette er de beste flyselskapnyhetene på lenge.

Er som om flyprat.no skulle starte selskap. Håper de lykkes.

Håper på 747-100sp også :)

En ting er flyene, men er det overhovedet muligt at finde piloter med typerating på Tristar længere?

Flyr disse L-1011 fra Sand Corp noe særlig? Ser ifølge Wiki at en av maskinene står lagret i Bangkok.

Nei, de har vært lite brukt i det siste .. tror Sands innså at det kostet mer enn det smakte å operere den flyparken de hadde. Disse gutta er imidertid også fra Vegas, så det kan jo godt være noen forbindelser ..

Friske fraspark - skal bli spennende å se hvordan dette utvikler seg!

En ting er flyene, men er det overhovedet muligt at finde piloter med typerating på Tristar længere?

Gi meg en halvtime, så skal jeg skaffe deg et par fulle crew ...

Gi meg en halvtime, så skal jeg skaffe deg et par fulle crew ...

Synes bare jeg læste en artikel for noget tid siden (kan ikke huske hvor) om at det skulle være et problem at vedligeholde typeratingen og at der ikke var mange piloter tilbage med en sådan. Men jeg husker nok fejl.

Minner meg om det utsagnet om "Letteste måte å bli millionær på, er å starte som miliardær". ;)

Du store allverden... Om disse virkelig kommer på vingene med L-1011 får det bli en liten tur til Costa Rica:)

Keep us posted, LN-MOW!

Back