• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Lysner det for pilotjobber?

Etter å ha fløyet profesjonellt i snart 25 år i både mindre og større flyselskaper og vært instruktør på flyskole og senere i flyselskaper kan jeg bare si meg helt enig med Jumper G5 og Dag Viking.
Tidligere krevdes det faktisk av det svenske tilsynet at man måtte gjennomgå "psykologisk lämplighets prov" for å få fly IFR. Vet ej om dette fortsatt gjelder i og med JAR. Uansett var dette fornuftig og burde nok vært tatt in i krav til iallafall første medisinske undersøkelse ved FMI. Hadde kanskje ikke vært så dumt å gjøre ved jevne mellomrum senere heller! Og i hvert fall ved fylte 60 ;)

jaså, hvilken SIAP-test tok du for 25 år siden? ;) :p

jeg røk ut hos psykologen på opptaket til flyskolen i Forsvaret for noen år siden.. kom gjennom de første rundene, blant annet de "vanskelige" datatestene. Husker ikke hva eksakt det var som gjorde at jeg ikke kom gjennom, men for Luftforsvaret så var i hvert fall de timene hos psykologen viktig. Vet ikke om dette gjør meg "uskikket" for vanlig sivilt løp.

Den hvor du får se små glimt av et bilde og så ber psykologen deg tegne det du har sett? I så fall er det DMT-testen du har vært ute for. Å "stryke" på den gjør deg definitivt ikke uskikket til å bli pilot. Så vidt jeg vet er det bare det svenske og det norske luftforsvaret som bruker den. Kom du så langt i opptaktsprosessen er du nok godt skikket for pilotyrket, kognitivt sett.

Den hvor du får se små glimt av et bilde og så ber psykologen deg tegne det du har sett? I så fall er det DMT-testen du har vært ute for. Å "stryke" på den gjør deg definitivt ikke uskikket til å bli pilot. Så vidt jeg vet er det bare det svenske og det norske luftforsvaret som bruker den. Kom du så langt i opptaktsprosessen er du nok godt skikket for pilotyrket, kognitivt sett.

Stemmer, det var denne testen. Skjønte ikke så mye hva jeg hadde svart "galt". Med det er en annen diskusjon og avsporing av tråden.

Jeg har hatt denne, og strøk. Jeg er ikke pilot men skipsnavigatør, og det var en test i fbm jobb i Norwegian Cruise Lines.
Fikk bl.a. beskjed om at jeg hadde visst ikke hatt så bra barndom...hehehe må le når jeg tenker tilbake på dette. Men jeg lo ikke da kan jeg love dere, for den psykolog idioten kostet meg jobben i NCL, så jeg måtte beherske meg godt for å unngå å kose med ørene hans. Så man kan vel si at jeg ikke har så mye til overs for slike selverklærte personkjennere, og at slike tester er det reneste sprøyt om spør du meg.

Jeg har hatt gode og ansvarsfulle jobber både før og i alle årene etter dette, men jeg synes det er synd at slike mennesker skal få lov å ødelegge for ellers flinke folk. Det er mange som mister selvtillit når dem blir fortalt av en kvakksalver at man ikke er skikket til arbeid.

Edit: Jeg vil gjerne legge til en liten ting...det var ca 60% stryk på disse testene til NCL, og det endte opp med flere rettsaker også, pga opprykksnekt som følge av dårlig resultat. NCL fjernet senere kravet om disse testene som følge av dette. Slik at ingen skulle tro det bare var meg... :)

Last edited:
Testen det er snakk om ovenfor er DMT, eller Defence Mechanism Test (også kalt "Dimme i Morgen Tidlig"-testen av kandidatene...), og den kan man lese mer om her om man er spesielt interessert. Siden forklarer litt om bakgrunnen for DMT, og hva man mener å kunne utlede av den.

Jeg har latt meg fortelle at ca halvparten av kandidatene "stryker" på den, men vet ikke om dette er fakta eller rykter. Som det anmerkes i artikkelen må en i utgangspunktet kunne betrakte kandidatene som over gjennomsnittet, da sesjonsprosessene har luket bort mange uegnede kandidater før de kommer til flyvåpnenes opptaksprøver.

Jeg fikk lyst til å si et par ord om dette:
Nå er det vel sånn at har man bestått disse testene selv en gang i tiden, så anser man de som bra, og har man dumpet, så er de ikke så bra...helt normalt...

Luftforsvaret har hatt en type selektering som nok har vært bra for de (stort sett), mens selekteringen til de sivile selskaper har vært av forskjellig standard. De mindre selskapene har ofte mangelfulle ressurser og økonomi, og tar kanskje mer via bekjentskap og ved at man har flydd høyresetet gratis en tid først...Da kan man jo få alt mulig rart inn.

Noen har vært heldige, og kommet inn i selskaper som ekspanderer raskt, og så sitter man plutselig der som commander, med rimelig lite erfaring, og kanskje uten å ha vært igjennom en selektering av betydning. Her kan det komme inn folk som ikke burde vært der.

Men motsatt opplever jeg at en del av de gamle (som fikk sin utdannelse betalt av skattebetalerne - gjennom Luftforsvaret), kan ha en egosentrisk holdning som ikke alltid egner seg like bra i dagens CRM. De aller flerste av de yngre og sivilt utdannede pilotene som kommer, er ambisiøse og godt skikkede.

Personlig heller jeg mer til at et sivilt selskap som rekrutterer med bakgrunn i intervju og en sim.test (som er ganske avslørende), fremfor å kjøre DMT og hva det nå måtte være av "psyko-tester" - oftest får frem sikre resultater.
Dagens sivile lufttrafikk, der man er i et teamarbeid, og der dagens krav heter "on time performance", service, og en dyp forståelse av SOP og stadig skiftende regelverk, kan kreve andre egenskaper enn det som skal til for å operere en F-16 i Afghanistan.

Egenrådige piloter med bakgrunn fra et enseters kampfly kan være en like stor utfordring CRM-messig, som en commander som er i overkant lite beslutningsdyktig.

På OPC'ene (sim.sjekker) ser man alltid at det er noen som har større faglig dyktighet enn andre, og slikt skal det også være. Noen er genuint interesserte i flyvningen, andre tar OPC'en bare som en nødvendighet, og er glad når de er ferdige med et noenlunde resultat.
Når man ser bakgrunnen til disse dyktige og kanskje noe mindre dyktige, så er det vanskelig å se noen entydig forklaring - all den tid de ble rekruttert gjennom de samme testene/intervjuene.

Piloter er forskjellige som andre, og litt "kunstnerisk frihet" skal man også ha innen dette yrket. De totalt uegnede vil av forskjellige årsaker uansett aldri nå frem til ansettelse i et større selskap.

Tally-Ho

Men motsatt opplever jeg at en del av de gamle (som fikk sin utdannelse betalt av skattebetalerne - gjennom Luftforsvaret), kan ha en egosentrisk holdning som ikke alltid egner seg like bra i dagens CRM. De aller flerste av de yngre og sivilt utdannede pilotene som kommer, er ambisiøse og godt skikkede.

Dette med "egosentri" er en holdning som dessverre har festet seg blant en del (sivile) flygere som ikke har fløyet kampfly selv men i hovedsak kanskje bare har oppvisninger de har sett på flystevner som referanseramme, iblandet en Hollywood-film eller to. Teamarbeidet som gjøres både blant flygere, kontrollører og andre aktører i forkant av, under, og etter - flyvning i kampfly, er av så avansert art at det nesten er utenfor folk flest sin fatteevne med mindre man ikke har opplevd det selv.

At en flyr autopiloten eller holder stikken, og en svarer på radioen, og at man holder hverandre i loopen (fagterm for å holde hverandre orientert i cockpit) i cockpit er blant CRM-elementene som ikke er spesielt vanskelige for en kvinne eller mann som både kan fly under ekstreme forhold, har ganske stor stresstoleranse, og som kan fungere som en av mange viktige elementer i veldig kompliserte scenarier (enten det er øvelse eller på CAP over Afghanistan, som forøvrig er en veldig liten del av jobben) med kommunikasjon på flere radioer samtidig og ekstremt høye krav til situasjonsforståelse over tid (i den fasen der en sivilt flyger sitter med autopilot på cruise og drikker te eller kaffe (-: ).

Det er også vesentlig å forstå at militære flygere opererer under romslige regelverk med strenge yttergrenser, og lett tilpasser seg sivile lover og bestemmelser. Man kan være fristet til å tro at det kan være vanskeligere for en person med bakgrunn i selskap der regler og bestemmelser tøyes til ytterkantene eller brytes om man vet at ingen "ser". Slik er det i en del regioner i verden, og i en del flyselskaper man bygger seg timer i. Er dette en holdning som lett kan avlæres, eller kan den smitte på andre kolleger?

Tongue in cheek; om det finnes sterotyper igjen fra andre verdenskrig eller da man fløy på 50-tallet, så avlives de gjerne her og nå. Mine flyvåpenkolleger i sivil luftfart har alle minst like lang erfaring derfra som i kampflyvåpenet, og skiller seg om noe, så ihvertfall ikke negativt ut, i forhold til sine sivilt utdannede kolleger. I tillegg vil noen kunne mene at det er greit å ha sett mer enn 20 grader pitch og 45 grader bank i virkeligheten også, enten det er i et militært eller sivilt enseters fly (-: :fly

De aktuelle flygerne som får etatsutdannelsen betalt av skattebetalerne gir forøvrig skattebetalerne minst 15-16 av sine beste år der de utfører arbeidet skattebetalernes ressursstyrere mener det er behov for (-:

SIAP eller liknende tester anbefales fremdeles, selv om de ikke er et krav for å fly sivile fly.

(Nå var det ikke meningen å spore av debatten fra det opprinnelige spørsmålet, så etter dette svaret med et alternativt syn på deler av foregående post sitt innhold, forsøkes den penset tilbake - om ikke det egentlig har kommet tilstrekkelig med svar på den opprinnelige problemstillingen.)

Last edited:
Takk for linken, Jumper G5. Interessant å se hva jeg røk ut på. Det står at 1 av 30/40 kommer "gjennom" denne testen.. så er jo et nåløye.

Uansett, så er jeg glad for å ha forsøkt og komme inn på Flyskolen. Kan ikke gå å angre på at man ikke prøvde i hvert fall.

Hvem som er "best" pilot av sivil og militær har jeg ingen formening om. Selv om i mitt hode så er en Widerøe-pilot på en Dash "bedre" enn en som flyr store maskiner siden det er mer utfordrene å fly små fly i nord enn store fly mellom Europa og USA. Dette kan sikkert også være feil tanke.

Beklager hvis det er full avsporing i tråden.

Kombinasjonen av fokus på det viktige, samtidig som en kan ha flere tanker i hodet samtidig, gjør ikke noe (-: I fht 3-4% som kommer gjennom, så er det nok befolkningen tatt under ett, og da har du med narkomane, mennesker som er uinteressert i det meste, og sylskarpe teoretikere - mens om du tok den på opptaksprøvene til flyskolen er du mer trolig blant de (ca) 50% som strøk der; det vil si kandidater som både er motiverte, og som har vært grovsortert på sesjonen; med andre ord stidsdyktigtig ungdom av et godt kaliber. Ingen krise, og mange som har strøket der har blitt utmerkede sivile flygere, advokater, leger e.l.

Ad store og små fly, har nok både Boeing-flygere som trafikkerer en vinterglatt bane på Kirkenes eller Svalbard på glatt sidevindsføre og Dash-flygere som gjør det samme på Båtsfjord lik respekt for hverandre.

Å fly heavy krever andre ferdigheter enn å fly i strikk på Finnmarken. Krever rett person det også, og stormene i Asia og vinterføret i Nord-Amerika er utfordrende nok det også, enten flyet veier 300 000 kg eller en tiendedel av det.

Ad store og små fly, har nok både Boeing-flygere som trafikkerer en vinterglatt bane på Kirkenes eller Svalbard på glatt sidevindsføre og Dash-flygere som gjør det samme på Båtsfjord lik respekt for hverandre.
.

Jeg har også gjort meg noen tanker om dette i forhold til de førstnevnte grupper som har >=5 legs pr dag, opp mot langrute kusker som med en besettning på 3 har (?) 1 takeoff eller landing selv pr uke. Er langrute kuskene ofter i simulator ?

Jeg har også gjort meg noen tanker om dette i forhold til de førstnevnte grupper som har >=5 legs pr dag, opp mot langrute kusker som med en besettning på 3 har (?) 1 takeoff eller landing selv pr uke. Er langrute kuskene ofter i simulator ?

De ligger godt an hvis de klarer en landing per uke! Eks. Virgin flygere jeg har truffet har fortalt at der er det vedkommende som trenger landingen mest som får den. Dvs. den som er nærmest 90 dagers regelen. Normalt er de i simulatoren 2 ganger per år som alle andre, men det hender at de må spe på med ekstra simulator hvis folket går ut på 90 dagers regelen.

Endog skjer det av og til at en A340 eller hva det måtte være "fylles opp" og drar et sted for landingsrunder hvis der ikke er simulator tilgjengelig...

I fht 3-4% som kommer gjennom, så er det nok befolkningen tatt under ett, og da har du med narkomane, mennesker som er uinteressert i det meste, og sylskarpe teoretikere - mens om du tok den på opptaksprøvene til flyskolen er du mer trolig blant de (ca) 50% som strøk der; det vil si kandidater som både er motiverte, og som har vært grovsortert på sesjonen; med andre ord stidsdyktigtig ungdom av et godt kaliber. Ingen krise, og mange som har strøket der har blitt utmerkede sivile flygere, advokater, leger e.l.

I artikkelen om DMT du kom med står det at 2,5-3 % av de det svenske luftforsvaret testet kom gjennom DMT-testen. Altså var de silt ut på forhånd.(http://tmdoctors.info/dmtdescr.htm)

Last edited:
Ser den, Andrev, og det er sikkert riktig, men for meg virker tallet så høyt at det knapt er kandidater igjen til uttaksflygingen. Og så er det jo ikke bare DMT som testes, det er én av veldig mange prøver, og forutsatt at en god del kandidater underkjennes til Flygvapnet på dem også, må man kunne anta at det ved kun 2.5 - 3% pass-rate på DMT ikke ville vært mange igjen til å begynne uttaksflygingen. Da vil jeg tro - igjen en antakelse - at seleksjonen på DMT er slik at det ikke er en "enten/eller" men en list som er lagt på et bestemt nivå. Hvor og om er utenfor mitt kompetanseområde, men noen kjenner kanskje noen som kan mer om DMT?

I artikkelen om DMT du kom med står det at 2,5-3 % av de det svenske luftforsvaret testet falt ut etter DMT-testen. Altså var de silt ut på forhånd (http://tmdoctors.info/dmtdescr.htm)

Motsatt. I følge artikkelen var det 2,5-3% som passerte testen.
DMT er som sagt omdiskutert. Den har blitt brukt med stort hell i skandinavia, mens i RAF brukte man i sin tid mye ressurser på å innføre testen, for så å komme fram til at den var ubrukelig. I USAF og USN har man aldri brukt den. Muligens er det kulturelt betinget?

Motsatt. I følge artikkelen var det 2,5-3% som passerte testen.
DMT er som sagt omdiskutert. Den har blitt brukt med stort hell i skandinavia, mens i RAF brukte man i sin tid mye ressurser på å innføre testen, for så å komme fram til at den var ubrukelig. I USAF og USN har man aldri brukt den. Muligens er det kulturelt betinget?

Du har helt rett, og det var det jeg mente å si. Interessant tema, jeg tenker at det kanskje er slik at så lenge forsvaret har nok søkere uansett, gjør det ingenting at mange som egentlig kunne fungert faller fra. Men det kan jo være andre egenskaper de mister.

----
"Langrutekuskene" er som regel bare to i cockpit nå om dagen. Noen selskaper opererer enda med cruisepiloter og da har man gjerne en godkjent hvilekabin for å redusere tjenestegjøringsbelastningen, jfr JAR subpart Q.

Det er riktig at enkelte langrutepiloter kan miste "status" grunnet for få landinger i perioden. I det selskap jeg kjenner best, Thomas Cook, skjer det spesielt for de mixede piloter (som flyr både A320,321 og 330), og der man i perioden ikke har landet nok med den aktuelle typen. A330 er mest kritisk her, da man har få men lange turer på denne.

Langrutepilotene her også kun 2 OPC'er i året, men flyr man mixed blir det ekstra trening på annenhver OPC.

I de fleste selskapene er det tradisjonelt mest attraktivt å fly langruter, og ansiennitet avgjør tildelingen. Men mange vil av bl.a. familiehensyn heller fly kortere turer.
Dette er to ganske forskjellige operasjoner, og hva som er mest utfordrende er vel opp til øyet som ser.

Tally-Ho

På turer som overstiger 13-14 timer er det ikke uvanlig med 4 piloter ombord. BA har 14:45 (flight duty time) som øvre grense på 3 piloter, mens en del Asiatiske selskap opererer med 13. Nord Amerika - Asia på vinterstid kan fort komme opp i 15-17 timers flytid; og Asia-Europa over 12 med sterk motvind.

De fleste ULH Styrmenn lander i snitt -1- gang pr. måned. Det er ikke uvanlig (dog dårlig schedulering) at man går ut på "recency" og må innom simulatoren for å bli "current" igjen.

Nettopp fordi langrute-piloter lander (og flyr) så sjeldent som de gjør, har disse operasjonene ofte mer "konservative" SOP prosedyrer; man har rett og slett ikke den samme kontinuiteten som på regional flyging. Man bygger ekstra marginer inn for å fange opp ting som kommer naturlig på regional-flyging. Mange av de som kommer fra regional opplever long-haul som over-rigid, mens de som går andre veien ser på regional-flying som over-relaxed.

Som nevnt over; de er to helt forskjellige operasjoner.

Back