• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Lydhorn på sportsfly

Firelude

Newcomer
Lydhorn på sportsfly

Jeg hadde tilgang til å se nærmere på et sportsfly og benytte muligheten. Da oppdaget jeg noe som så ut som et vanlig bilhorn montert under i framkant. Dette var frakoblet men er det vanlig med lydhorn på slike fly?? Hvilken nytte har et slikt horn? Kan det være ved taxing på en flyplass med mye andre aktører?
 
Re: Lydhorn på sportsfly.

Nei det var et helt vanlig bilhorn , et slikt som er montert på alle biler i fronten. Noe slikt har jeg aldri sett på et fly før. Et slikt lite fly er vel kanskje lagret/parkert i hangar med mye annen trafikk rundt og at det da muligens kan komme til nytte?
 
Re: Lydhorn på sportsfly.

Firkantet sak?
En liten generator. Kan til forveksling se ut som et bilhorn av den typen du beskriver.
 
Re: Lydhorn på sportsfly.

Trasket rundt på tråkka på FBU og gikk forbi en BU B737-400 med en bekjent i cockpit som ville si «hei» og det gjorde han med et «tut-tut». Da lærte jeg at Boeing har lydhorn - er det fortsatt standard?
 
Re: Lydhorn på sportsfly.

Da lærte jeg at Boeing har lydhorn - er det fortsatt standard?
Alle 737 jeg har vært borti har i hvert fall det. Hornet sitter i nesehjulsbrønnen og aktiveres ved en knapp i cockpit.
Det gir også lyd fra seg hvis IRU mister AC power når de er aktive:
External aural warnings are: The fire bell in the wheel well and the ground call horn in the nose wheel-well for an E & E bay overheat or IRS’s on DC.
http://www.b737.org.uk/warningsystems.htm#Aural_Warnings_
 
Back
Top