Lurte fingeravtrykksleseren på Landvetter...

Re: Lurte fingeravtrykksleseren på Landvetter...

Tja, hva er sjansen for at dette skjer tro? Neppe noe Osama & gjengen kan basere seg på i hvertfall. Systemet er vel langt mer pålitelig enn manuell sjekk av ID.

Verdt å nevne er jo også en av kommentarene under artikkelen:

En universitetsstuderande åkte ner till en säkerhetsmässa i Tyskland med 5st personers fingeravtryck på en enkel gelatinflaga som hon applicerade på fingret.

Hon lurade samtliga fingeravtrycksläsare.

Å reprodusere et fingeravtrykk for å lure en slik leser er jo strengt tatt ikke vanskelig. Mythbusters gjorde jo dette i beste sendetid på Discovery med meget gode resultater... ^_^

http://youtube.com/watch?v=LA4Xx5Noxyo

det samme skjedde her om dagen fra KKN-OSL så ikke noe big news akkurat.

Så det er helt normalt at denne ID-kontrollen ikke fungerer ja.. Det var jo betryggende... :p

Beskrev dette i januar: Broderen reiste fra AES på lørdag. Hans ID ble ikke sjekket. Etter å ha vist fingeren ved preboarding fikk han lapp - og oppdaget etterhvert at det var feil sete og og navnet "Marianne Myklebust" (eller noe lignende).... Han gjorde personellet oppmerksom på feilen, og han fikk etter hvert skrevet ut korrekt lapp. Så ble "Myklebust" ropt opp, men ingen svarte. Det viste seg at en annen også hadde fått feil lapp...

Det som er med disse vanvittige "sikkerhets-tiltakene" er at de gir etter min mening en falsk trygghet. De som virkelig har interesse av å gjøre ett eller annet kødd har kontakter over alt og ingen problem med å smugle inn det de trenger.

Fingeravtrykksjekken skjønner jeg heller ikke skal ha noe for seg i kampen mot terror... om fyren heter Mohammed Abdullah Osama Bin-ett-eller-annet når han sjekker inn og når han går ombord endrer ikke det fakta at fyren kan vise falsk legitimasjon/pass ved første sjekkin.. og gjør han det er jo navnet han oppgir identisk med fingeravtrykket når han kommer til gaten også.. Sånn jeg ser det er idet hele tatt ID sjekken fulstendig meningsløs..

Tja, hva er sjansen for at dette skjer tro? Neppe noe Osama & gjengen kan basere seg på i hvertfall. Systemet er vel langt mer pålitelig enn manuell sjekk av ID.

Som sikkerhetstiltak har jo denne sjekken uansett ikke noen verdi.

Er det jeg også mener... Så hvorfor bruke mange mill på noe som er fulstendig meningsløst ?

Er det jeg også mener... Så hvorfor bruke mange mill på noe som er fulstendig meningsløst ?

Det er ikke fullstendig meningsløst, det har bare lite med sikkerhet å gjøre. Det sparer jo en del administrasjon i skrankene rundtom.

-A

PS: Men som menigmann i gaten ofte vil tro, takket være Hollywood, så er jo fingeravtrykk en 101% sikker løsning som gjør at alle vet at alt er nå helt bombesikkert og ufeilbarlig, etc., og jeg har et inntrykk av at bransjen har latt denne vinkelen leve uten å avlive sikkerhets-aspektet med løsningen.

Last edited:

Det er ikke fullstendig meningsløst, det har bare lite med sikkerhet å gjøre. Det sparer jo en del administrasjon i skrankene rundtom.

Før dette litt underlige legtimasjonskravet ble innført, så ble kort avlest eller boardingkort scannet. Jeg tror det var en minst like effektiv løsning.

PS: Men som menigmann i gaten ofte vil tro, takket være Hollywood, så er jo fingeravtrykk en 101% sikker løsning som gjør at alle vet at alt er nå helt bombesikkert og ufeilbarlig, etc., og jeg har et inntrykk av at bransjen har latt denne vinkelen leve uten å avlive sikkerhets-aspektet med løsningen.

Virker sånn ja. Fingeravtrykket ditt er jo tross alt noe du legger igjen over alt, og som Mythbusters har demonstrert så er det ikke vanskelig å kopiere det...

Om jeg husker rett så fikk de fingeravtrykket de trengte ved å la personen kopiere noen cd'er...

Om jeg graver litt rundt i skuffer og skap her så finner jeg muligens alt jeg trenger for å gjøre det selv, om ikke det har forsvunnet i en opprydding en gang... ^_^

Nå var det ikke så veldig mye sikrere før fingeravtrykksystemet kom, da man måtte vise legitimasjon. Syns å huske at det var en som hadde laget sitt eget legitimasjonskort på pc-en og at det ble godkjent når han reiste. Og luftfartstilsynet uttalte at dette faktisk var OK(!).

Så 100% sikker blir man nok ikke med noen systemer. Det som er bra med fingeravtrykklesere er at man slipper å begynne å lete etter legitimasjonskortet som ligger helt nederst i veska når man står i skranken, for så legge det tilbake på plass helt nederst i veska FØR man finner det for godt å slippe til nestemann/dame...

Et fingeravtrykk består av mellom 150 og 250 individuelle punkter på en finger. 12 punkter er nok for å kunne fastslå identitet med sikkerhet. Avleseren til SK leser ikke av mange, uten at jeg skal si hvor mange, men da vil det faktisk finnes personer med "lignende" fingeravtrykk. Samt disse leserne er vel ikke allverdens kvalitet så legg fingeren litt skeivt, fett på avleseren osv vil nok føre til feil.
Derfor kan det ved tid til annen være to stk som har tilnærmet "like" avtrykk.

Og når det gjelder legitimasjonskort så sier avinor følgende
ID-kortet må vise navn, bilde og fødselsdato. Ut over dette stilles det ingen krav til ID-kortet. Det behøver ikke være utstedt av offentlig myndighet.
Så ja, et hjemmelaget ID kort, med de 3 tingene på kan faktisk ikke nektes, klubbkortet i Mikke Mus Klubben funker også, for ikke å snakke om medlemskortet i Club 4.
Er det et ansatt kort som f.eks er utstedt av Avinor som ikke har fødselsdato, så er den faktisk ikke godkjennt !!!!!
4 kanta ja.

Ser frem til den dagen jeg frivillig kan få SAS til å lagre fingeravtrykket. Vært genialt å swipe fingern på innsjekkingsautomat, på bagdrop og i gate. Slutt på unødvendige kort etc...

Samme med lounges. Swipe fingern og rett inn...

Ser frem til den dagen jeg frivillig kan få SAS til å lagre fingeravtrykket. Vært genialt å swipe fingern på innsjekkingsautomat, på bagdrop og i gate. Slutt på unødvendige kort etc...

Samme med lounges. Swipe fingern og rett inn...

Kan du ikke håpe på at man kan betale for billetten med tommelen også da, så skal jeg spandere en øl (eller hva du enn drikker), i et nyvasket glass... ;)

Glasset beholder jeg selvsagt... :colgate:

Det hører med til historien at på de flightene jeg har hatt i USA etter alt dette hysteriet startet har jeg ikke vist legitimasjon - og på Newark vandrer all and sundry rundt på rampa uten vest eller noe lignende...

Back