Re: Lufttrycket för högt för Jas
Detta har inget med flygplanets möjligheter att flyga att göra. Det handlar om att ställa in lufttrycket, så att höjdmätaren visar rätt. Höjdmätaren mäter ju egentligen inte faktiskt höjd, utan lufttryck. Och sedan kan man med hjälp av lite matematik räkna ut höjden. Om jag minns rätt från när jag tog mitt segelflygcert för många år sedan, så sjunker lufttrycket med en millibar per åtta meter höjd. Så om du ställer in att lufttrycket vid havet är 1000 mbar, och din höjdmätare nu mäter upp 900 mbar, så befinner du dig alltså på 800 meters höjd, vilket höjdmätaren visar. Om du nu rattar ned höjdmätarens inställning till 900 mbar, så kommer höjdmätaren säga att du befinner dig på 0 meters höjd.
Men i verkligheten befinner du dig på samma höjd som innan du skruvade på höjdmätaren.
Och flygplanet bryr sig över huvudtaget inte om vad du rattar in för lufttryck på din höjdmätare. Flygplanet fortsätter att flyga i vilket fall som helst.
Som pilot är det relevant att veta om du just nu skrapar bottensidan an planet i backen, eller om du har massor av luft under dig. Men det är klart, om vädret är klart så spelar det inte så stor roll. Då kan du ju faktiskt se om du befinner dig vid marken eller ej. Men om det är tjock dimma, snö, regn och elände, då blir man lite mer beroende av att instrumenten visar rätt, så att man inte gör något dumt vid fel tillfälle.
Och om du matar in att lufttrycket vi havet är 1057 mbar, så tror systemet att du måste ha matat in något tokigt, för så högt kan väl ändå inte lufttrycket vara. (Dumt gränsvärde med andra ord, eftersom nu lufttrycket faktiskt kan vara så högt utan att du befinner dig på Jupiter).
Men det har absolut inget att göra med om planet kan flyga eller inte. Det har bara att göra med vad för information piloten får, och som piloten agerar på.