Luftrommet over Sverige er stengt 4/11

Re: Luftrommet over Sverige er stengt

Åh fy flate... da hadde jeg flaks. Landet på ARN for 30 min siden.

Litt mere info på Dagbladet

Årsaken til den lammende stoppen i all trafikk, er i følge svenske Expressen at et radarsystem er nede. Dermed får bare fly som allerede er i lufta tillatelse til å lande.

Hva som er grunnen til at radarsystemene har sviktet var først uklart, men nå melder svenske medier at det er en solstorm som er skyld i det hele. Det er på nåværende tidspunkt ingen som vet når trafikken vil starte igjen.

Den svenske avisa skriver videre at Luftfartsverket nå sitter i et krisemøte.

- Det som skjer nå er at fly som er i lufta får lande der de skal lande. Men de som står på bakken holdes igjen til vi får beskjed av Luftfartsverket. Det er det vi vet akkurat nå, sier Ulf Wallin som er pressesjef i Swedavia.

http://www.dagbladet.no/2015/11/04/nyheter/utenriks/sverige/flytrafikk/luftfart/41812539/

Solstorm, ja .. trodde man hadde skjerming for sånt?

Er det fortsatt krøll, eller kanskje etterdønninger i svensk luftrom? Jeg ser begge SAS-maskinene OSL-KKN-OSL har kun fløyet i norsk luftrom i dag, dvs den laaaange veien.

Espen

Er det fortsatt krøll, eller kanskje etterdønninger i svensk luftrom? Jeg ser begge SAS-maskinene OSL-KKN-OSL har kun fløyet i norsk luftrom i dag, dvs den laaaange veien.

Espen

De flyr den billigste veien, og den har lenge vært gjennom norsk luftrom

De flyr den billigste veien, og den har lenge vært gjennom norsk luftrom

Är det verkligen så mycket billigare att det är värt att ta en längre väg? Bränsle kostar ju som bekant. Förövrigt ser det ur som om SK4479 i denna stund tar kortaste vägen över Sverige.

Ja, det er billigere å fly i norsk luftrom, men dyrere drivstoff- og tidsmessig.

SK 4472/73 og 4478/79 flyr normalt Sverige på langs og så inn i Finland eller motsatt. Så turene i dag langs norskekysten må være noe spesielt relatert, f.eks stengt luftrom.

Espen

Ja, det er billigere å fly i norsk luftrom, men dyrere drivstoff- og tidsmessig.

SK 4472/73 og 4478/79 flyr normalt Sverige på langs og så inn i Finland eller motsatt. Så turene i dag langs norskekysten må være noe spesielt relatert, f.eks stengt luftrom.

Espen

Ja, når det gjelder Kirkenes blir vel omveien gjennom Norge for lang til at det skal lønne seg.

Jeg tror nok at det var en annen grunn til at SAS ikke fløy over Svenskt luftrom til KKN da det bare var syd for Stockholm solstormen skapte problemer for flytrafikken.

Jeg tror nok at det var en annen grunn til at SAS ikke fløy over Svenskt luftrom til KKN da det bare var syd for Stockholm solstormen skapte problemer for flytrafikken.

Så ut som om LN-RNO ble syk i KKN i går og gikk som SK 9122 tilbake til OSL sent på ettermiddagen. LN-TUD ble fløyet opp til KKN som SK 9229 og fløy SK 4473 til OSL med 6 timers forsinkelse. LN-RNO fløy i rett linje tilbake til OSL, mens LN-TUD fulgte Norge sørover, har en ferryflight billigere avgifter?

Så ut som om LN-RNO ble syk i KKN i går og gikk som SK 9122 tilbake til OSL sent på ettermiddagen. LN-TUD ble fløyet opp til KKN som SK 9229 og fløy SK 4473 til OSL med 6 timers forsinkelse. LN-RNO fløy i rett linje tilbake til OSL, mens LN-TUD fulgte Norge sørover, har en ferryflight billigere avgifter?
Nei, av vekt/størrelse er det kun MTOW (maximum takeoff weight) som er en påvirkende faktor. ;)

Med forbehold om at jeg kanskje husker feil, så tror jeg at det regnes ut slik: (MTOW/50)^1/2 x (great-circle distance/100) x unit price.

Last edited:
Back