Lufthansa vurderer å byttet ut SGS på OSL

laurenz

ScanFlyer Gold
Lufthansa vurderer å byttet ut SGS på OSL

Jeg har i dag fått vite fra flere kilder at Lufthansa vurderer å gå fra SGS til Menzies på OSL!
 
Re: Lufthansa vurderer å byttet ut SGS på OSL

Kanskje det er på tide at de samler selskapene sine rundt en ground handeling operatør? Swiss har jo Menzies allerede.

BF:cool2
 
Re: Lufthansa vurderer å byttet ut SGS på OSL

Hvor store er LH på OSL? De har vel en 10 flighter per dag fra OSL?
Trist i så fall for SGS, men kanskje ingen krise?
 
Re: Lufthansa vurderer å byttet ut SGS på OSL

LH er vel SGS' største kunde etter sitt eget SAS på OSL, så noe konsekvenser vil det jo få antar jeg.
 
Re: Lufthansa vurderer å byttet ut SGS på OSL

...et utspill for å få prisen på handlingtjenester ned?
 
Re: Lufthansa vurderer å byttet ut SGS på OSL

For å være helt ærlig skjønner jeg LH godt, i det SAS - som jo sjekker inn i sitt Palcosystem også på LH dermed snakker dårlig med LHs system, hva nå det er basert på. Ihvertfall er det mye rot med seter som ikke kan endres og ikke minst APIer, og jeg vil tippe LH er litt lei av slikt.

Dessuten føler de seg vel ikke sikre på hva som skjer med SGS/SAS...
 
Re: Lufthansa vurderer å byttet ut SGS på OSL

Når jeg sjekker inn hos SAS på OSL og skal med LH til FRA eller MUC og videre derfra må jeg så og si alltid sjekke inn på nytt i Tyskland. Dette er irriterende, spesielt fordi jeg ofte har kort connection. Dersom en ny handling- agent tar hånd om dette er det gode nyheter.
 
Re: Lufthansa vurderer å byttet ut SGS på OSL

Sjekker ikke SAS inn i StarCheck? Skjønner ikke at man må hente nytt boardingkort i Tyskland - det er ikke så god service.
 
Re: Lufthansa vurderer å byttet ut SGS på OSL

Når jeg sjekker inn hos SAS på OSL og skal med LH til FRA eller MUC og videre derfra må jeg så og si alltid sjekke inn på nytt i Tyskland. Dette er irriterende, spesielt fordi jeg ofte har kort connection. Dersom en ny handling- agent tar hånd om dette er det gode nyheter.

Det är inte säkert att det hjälper med en ny handling agent. Har hört flera som inte får BP med LX hela vägen och Aviapartner i NCE klarade inte av att ge mig BP vidare från DUS sist jag åkte hem.
 
Re: Lufthansa vurderer å byttet ut SGS på OSL

Menzies er vel ikke akkurat kjent for profesjonalitet - så jeg håper Lufthansa blir hos SAS og at de opprettholder samarbeidet. Det er imidlertid ikke bra at man hver gang må få ombordstigningskort skrevet ut i Tyskland når man skal reise videre, og at man må sjekke inn på SAS' nettsider når man skal reise med Lufthansa fra Skandinavia.
 
Re: Lufthansa vurderer å byttet ut SGS på OSL

Det er imidlertid ikke bra at man hver gang må få ombordstigningskort skrevet ut i Tyskland når man skal reise videre, og at man må sjekke inn på SAS' nettsider når man skal reise med Lufthansa fra Skandinavia.

Det at man kan sjekke inn på LH-flighter på nettet bør vel ikke være så vanskelig å få til? Eller er det SAS som setter kjepper i hjulene for LH?
 
Re: Lufthansa vurderer å byttet ut SGS på OSL

Det at man kan sjekke inn på LH-flighter på nettet bør vel ikke være så vanskelig å få til? Eller er det SAS som setter kjepper i hjulene for LH?

Neppe, da SAS lar deg sjekke inn på LH flighter på deres hjemmesider.

....itillegg så tror jeg man bør behandle dette ryktet som alle andre rykter i bransjen....;)
 
Re: Lufthansa vurderer å byttet ut SGS på OSL

Dette står på sas.se:

"När du reser med oss kan du checka in här på sas.se innan du kommer till flygplatsen. Passa då också på att registrera ditt EuroBonus-nummer. Om du reser med en anslutande Star Alliance-partner bokad i samma reservation kan du även checka in på denna."

Er man sjekket inn på en LH-flight fra Tyskland selv om man ikke har fått boardingkort?
 
Re: Lufthansa vurderer å byttet ut SGS på OSL

Nei.

Når SAS sjekker deg inn på PALCO, sendes det en IATCI (Inter-Airline Through Check In)-melding via SITA-linjene. Denne skal returnere en sjekkin-bekreftelse fra LH, og når det skjer, får du også boardingkort for neste strekning. Dette er indusrty standard, og brukes av de fleste selskaper. Innimelom feiler desverre meldingen, og i de tilfellene må man sjekke inn på neste stasjon. Etter hva jeg vet har SAS IATCI-avtale med LH på alle transferpoints.
 
Re: Lufthansa vurderer å byttet ut SGS på OSL

Jeg har i dag fått vite fra flere kilder at Lufthansa vurderer å gå fra SGS til Menzies på OSL!

Og hvor sikre er disse "kildene" ?
Ikke vanskelig å sette ut et rykte.....

Har vanskelig for å tro at det er hold i dette ryktet her....
Men klart - SAS,Lufthansa og alle de andre selskapene som handles av SGS vil alltid vurdere pris og hva de evt får igjen for handlingen.

Heller ikke alltid dramatisk at noen selskaper bytter handling agent. I SVG mister nå SGS handlingen av Eastern Airways til Norport - fra ca sept-09.
Skulle det samme skje med Lufthansa - ja,da ville det blitt veldig dramatisk......

Får virkelig håpe det ikke skjer.
 
Re: Lufthansa vurderer å byttet ut SGS på OSL

Sjekker ikke SAS inn i StarCheck? Skjønner ikke at man må hente nytt boardingkort i Tyskland - det er ikke så god service.

Er kun unntaket hvis du ikke får B/pass hele veien, kan noen ganger skyldes ting utenfor Sgs's kontrol, f.eks flight stengt for flybytte/versjonsendring
 
Re: Lufthansa vurderer å byttet ut SGS på OSL

Nei.

Når SAS sjekker deg inn på PALCO, sendes det en IATCI (Inter-Airline Through Check In)-melding via SITA-linjene. Denne skal returnere en sjekkin-bekreftelse fra LH, og når det skjer, får du også boardingkort for neste strekning. Dette er indusrty standard, og brukes av de fleste selskaper. Innimelom feiler desverre meldingen, og i de tilfellene må man sjekke inn på neste stasjon. Etter hva jeg vet har SAS IATCI-avtale med LH på alle transferpoints.

Problemet er vel bare at dette failer litt i overkant ofte SK-palco/Lufthansa-wise... At SK heller ikke får lagt inn APIer for LH (en stund benyttet de vel ICTS til å fikse dette på gate) - og dette må gjøres på transferpoint nå for å få boardingpasses videre - er utrolig upraktisk. Jeg ser bare for meg at ting ville glidd enklere om SGS eller en annen handling agent sjekket inn direkte i LHs system.

I tillegg ville ihvertfall jeg, om jeg var LH, foretrukket dedikert ckin. Dette er vel dog et "man får det man betaler for"-spørsmål, og tydeligvis ikke noe man har prioritert i sammarbeidet med SGS.

Men antagelig er det vel bare et rykte - men jeg vil påstå at jeg ser et poeng for LH i endringer i forhold til GH på OSL per i dag.
 
Re: Lufthansa vurderer å byttet ut SGS på OSL

Det er imidlertid ikke bra at man hver gang må få ombordstigningskort skrevet ut i Tyskland når man skal reise videre, og at man må sjekke inn på SAS' nettsider når man skal reise med Lufthansa fra Skandinavia.
Det gælder ikke fra hele skandinavien. Rejser du fra BLL med LH, kan du lave ind check på Lufthansa.com og udskrive boarding card til hele turen 23 timer i forvejen. Lufthansa oplyser selv når du ringer til dem, at det er SAS der forhindrer at man kan checke ind på nettet fra andre lufthansa destinationer i Skandinavien.
 
Re: Lufthansa vurderer å byttet ut SGS på OSL

Lufthansa oplyser selv når du ringer til dem, at det er SAS der forhindrer at man kan checke ind på nettet fra andre lufthansa destinationer i Skandinavien.

Njaaa .. det er vel å forenkle sannheten en smule ... det er ikke SAS som forhindrer - det er begrensninger i datasystemene. Og det samme gjelder SAS i Tyskland.

Jeg har også hørt fra 'sikre kilder' at de ikke har planer om å bytte til Menzies - men handlingbransjen er dynamisk, og det er sikkert kontraktfornyelse på gang.
 
Re: Lufthansa vurderer å byttet ut SGS på OSL

Rykter som dette kommer opp støtt og stadig. Det er noen utfordinger mellom SAS/LH systemer, men skulle LH ønske det så kan vi bytte systemer. Men det er jo et kostnadsspørsmål og.
 
Back
Top