Lufthansa vinterprogram 25/26 - Reduksjon i Norge?

Someone

Moderator
Medlem
Som nevnt i BLL tråden, så kutter Lufthansa på OSL-MUC kommende vinteren. Såvidt jeg ser med litt tilfeldige søk så ligger det da inne 2x daglig, og nattstoppet er borte vinteren 25/26.

Er Lufthansa allerede i ferd med å tape markedsandeler fra Norge?

Som nevnt i BLL tråden, så kutter Lufthansa på OSL-MUC kommende vinteren. Såvidt jeg ser med litt tilfeldige søk så ligger det da inne 2x daglig, og nattstoppet er borte vinteren 25/26.

Er Lufthansa allerede i ferd med å tape markedsandeler fra Norge?
Lufthansa mangler vel fly pga sene leveringer og motorproblemer.
På Check-in.dk er det ihvertfall det som er meldt om begrunnelsen for at MUC-BLL tar vinterpause, så det kan også være grunnen til reduksjonen på OSL.
Og jeg mener å ha lest at Lufthansa ønsker å styrke tilbudet til Skandinavia ikke svekke den, så disse reduksjonene er neppe fordi de ønsker det men heller tvunget seg frem pga flymangel.

Ved et raskt og tilfeldig søk ser det ut til at OSL-FRA ligger inne med 5 daglige på mandag, onsdag, fredag og søndag. 4 daglige på tirsdag, torsdag og lørdag.

Det er vel en liten kompensasjon, som på BLL?

ZRH ser riktignok ut til å kunne ligge inne med 1 daglig i starten av desember, men det kan vel endre seg. Finner ikke noe på GVA. VIE ligger inne mandag, onsdag, fredag og søndag. BRU med 2 daglige på mandag, tirsdag og fredag. Nattstoppet ryker de andre dagene, med unntak av lørdager, der ettermiddags avgangen ryker.

Blir dette realiteten skal det bli spennende å se om SK vil øke på BRU, ZRH, GVA og eventuelt MUC.

Last edited:
På Check-in.dk er det ihvertfall det som er meldt om begrunnelsen for at MUC-BLL tar vinterpause, så det kan også være grunnen til reduksjonen på OSL.
Og jeg mener å ha lest at Lufthansa ønsker å styrke tilbudet til Skandinavia ikke svekke den, så disse reduksjonene er neppe fordi de ønsker det men heller tvunget seg frem pga flymangel.

Det kan sikkert stemme, men samtidig så kan man tolke disse kuttene på hvor de enten ikke gjør det like bra som de håper eller prioriterer å beholde

Ved et raskt og tilfeldig søk ser det ut til at OSL-FRA ligger inne med 5 daglige på mandag, onsdag, fredag og søndag. 4 daglige på tirsdag, torsdag og lørdag.

Det er vel en liten kompensasjon, som på BLL?

ZRH ser riktignok ut til å kunne ligge inne med 1 daglig i starten av desember, men det kan vel endre seg. Finner ikke noe på GVA. VIE ligger inne mandag, onsdag, fredag og søndag. BRU med 2 daglige på mandag, tirsdag og fredag. Nattstoppet ryker de andre dagene, med unntak av lørdager, der ettermiddags avgangen ryker.

Blir dette realiteten skal det bli spennende å se om SK vil øke på BRU, ZRH, GVA og eventuelt MUC.

FRA var vel 4x i fjor vinter, eller husker jeg feil?

Endel av disse andre rutene er jo ikke alltid helt lett å bli klok på, og spesielt med SAS kan frekvensen varierer veldig gjennom sesongen. Men hvis Swiss bare skal fly 1x på OSL gjennom hele vinteren, så er det en betydeligvis nedgang.

Ble litt usikker selv. Men har det ikke nå vært 4 x og ned i 3 x på vinteren og 4/5 på sommeren? Så det må da være en liten økning.

Som nevnt så svinger jo SK en del i frekvensen på både ZRH og GVA, så det kan vel fort endre seg med LX også. MUC har vel litt av det samme turisme markedet? Så blir spennende å se hva SK legger seg på der gjennom vinteren.

Hva angår BRU så har vel heller ikke SK vært konsekvent på 2 daglige alltid de heller. Så vet ikke om det markedet er litt mettet?

Ja rullet inn en schedule change her, MUC-OSL morgen avgangen kuttet på min tur og systemet foreslår 10 timer venting på neste avgang, det blir lite aktuelt etter å ha kommet av longhaul så redd det blir ombooking via FRA.

Er vel ikke rart om Lufthansa merker at SAS nå samarbeider tettere med Air France og KLM…

Tror du SK kommer öka? Det som läggs ner innehåller inte det mycket feed av SN, LX och LH till BRU, ZRH och MUC? Och inte så mycket p2p? Kanske får SK ökad beläggning på deras feed till CPH istället, och kanske kanske utvidgar deras LH. Det har de sagt att de inte skall men det här ju bara ett gyllene tillfälle för SK (också med BLL)

Last edited:
Feed er det nok minimalt eller ingenting igjen av.

Men at det er et marked for point 2 ponit trafikk fra OSL til ZRH og kanskje GVA er det vel liten tvil om? Selvfølgelig også drevet av turisme i vinter halvåret, derav kan kanskje også MUC være aktuell for en økning fra SK sin side.

BRU er jo et annet segment, men fortsatt point 2 point.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Enig att det är inget tvivel på att det finns en marknad men så blev nog något ”lost i translation” då jag förstod att de minskar frekvensen på allt utom MUC. Vet inte om det är en p2p marknad för MUC. Antar att det är en del transfer dit. En daglig på övriga borde täcka p2p behovet tänkte jag så den övriga pax var transfer. Nu känner jag inte till trafiken så det var enbart min tolkning.

DY flyr allerede til MUC, mens SK i senere år kun flyr den ruten i vinter sesongen.

Det er nok ruter som ikke bærer noe særlig med transfer, selv om det vel er muligheter med Sky via MUC.

WF flyr BGO-MUC. Men de samarbeider med LH.

To viktige poenger her: Man ser gjerne best hvilke ruter som går bra når det blir ressursmangel. OSL-MUC har hatt relativt dårlig fylling over tid, men vet ikke noe om yielden.
Og så kan LH og alle andre si hva de vil om å ønske å øke på Norge osv, men det uunngåelige faktum er at SAS’ alliansebytte gjør at trafikken fra Norge til Star-hubber går ned. Mao-når de drømmer om økning er det på verdikapringssiden, ikke skapning.

Står fremdeles sterk i troen på at LH kommer til å finne et likevektspunkt ish 10-20% under der vi var før.

Så ser det også ut å være relevant for tråden her å nevne at SK heller ikke gjør det dritbra på Star-hubs og utvidelse fra dem er lite trolig, hvertfall ikke i betydelig omfang.

Flyr OSL-MUC med Lufthansa ganske ofte, og har inntrykk av mye folk på flyene generelt, men andre sitter jo på tallene her. Hadde vært stas om Sas kom i gang igjen med direkteflyvninger, nå er det stort sett via CPH, og ganske friskt prisa.

Det er vel også et spørsmål hvor mye Lufthansa har mistet av feed på f.eks OSL. Både ved bortfall av samarbeidet med SAS og oppstart av egne ruter til Nord Norge og Trondheim.

Skal bli spennende å se om samarbeidet med WF og eventuelt DY vil utvides? Man får jo opp connecting med WF på OSL-BGO via feks HOV.

Ellers må jeg si at jeg deler inntrykket av at flyene stort sett er fulle.
Nattstoppene går jo stort sett utelukkende med A320neo, men tidvis er nå A321 hyppig å se på dag avgangene.

Jeg flyr ofte med Lufthansa fra SVG og også her er flyene stort sett alltid helt fulle. I sommer blir det A321 på morgenflyet og A320 på ettermiddagen . Noen dager A321 på begge.
KLM har gått ned fra 6 daglige i fjor sommer til 5 daglige og de bruker kun Cityhopper på SVG.

Last edited:
De har jo også kjørt mye markedsføring i Norske media med nye Allegris.

Ble litt overrasket over kutt.

Flymangel gjør også Astana og Almaty tar vinterpause

https://www.ch-aviation.com/news/154501-lufthansa-to-halt-kazakhstan-flights-amid-aircraft-shortage

Lufthansa (LH, Frankfurt International) will temporarily suspend its services to Kazakhstan during the 2025/26 winter season due to the fleet shortages. The German flag carrier told ch-aviation that the routes from Frankfurt International to Astana Nursultan Nazarbayev and Almaty International will be discontinued between October 26, 2025, and March 29, 2026.

Mye 321 om dagen fra både FRA og MUC, nå også på nattstoppene. Samme på BGO.

Man kan velge å tro at den kommende reduksjonen fra MUC da skyldes mangel på fly.

Back