Lufthansa trekker tilbake billige billetter

sirpjalle

ScanFlyer Mile High Club
Usikker på om dette er en 100% oversettelse, men fortryder blir vel noe ala' "angre på" dersom oversetter dette direkte til norsk..

http://politiken.dk/turengaartil/re...fthansa-fortryder-lav-billetpris/?trackId=jp3

Saken er at det var en teknisk feil som gjorde at denne tutta fikk seg en flybillett til Bogota for 1.904 DKK.

Én af de berørte er Beatriz Villegas. Hun købte 2. april 2011 en returbillet til Bogotá i Colombia til en pris på 1.904 kroner. Hun fik købet bekræftet af Lufthansa, som også trak pengene fra hendes kreditkort uden yderligere kommentarer.

Hun var derfor glad for billetkøbet, men glæden blev spoleret af et anbefalet brev fra Lufthansa, der ankom cirka 14 dage senere. Her skriver flyselskabet blandt andet:

»Vi er sikre på, at De må have været overrasket over, at billetten var gratis. De har kun betalt for skatter og afgifter. Det skyldes en teknisk fejl«.

Lufthansa stillede derfor Beatriz Villegas over for to muligheder: Hun kunne annullere købet eller beholde billetten ved at indbetale 1.114 kroner ekstra - og det var ifølge Lufthansa et tilbud om en pris en del lavere end den normale billetpris.
 
Nå blir jeg oppgitt over LH. Dette er andre gangen en slik feil skjer, og denne gangen var ikke billettene gratis heller Når det er blitt betalt nesten 2000kr for billetten kan de ikke bare trekke det tilbake, kalle det teknisk feil og skylde på kunden. Finnes det ikke noen lov mot å holde på slik?
 
Smålig av Lufthansa.
Det er ikke kundens feil, og det finnes faktisk gode tilbud i flybransejen. Noen ganger så gode at det nesten er for godt til å være sant. Jeg har jo selv reist til London tur/retur for 2 kroner, og til Paris tur/retur for 102 kroner. Skatter og avgifter var inkludert i begge tilfellene. Og det var ikke noe feil noen sted.

Dette burde Lufhansa la gå, og se litt stort på det. Ta det fra reklamebudsjettet. Det blir mye snakk om slike ting, og det bør helst være positivt snakk.
 
Imotsetning til gratisbillettene i First for en stund tilbake, så har vel Lufthansa her en tynn sak hvis noen kunder velger å kjøre hardt mot hardt her, da det ikke er snakk om "hinsides prising", selv om billettene var billige?
 
(Litt OT mtp. at saken er fra Danmark.)

Nå vet ikke jeg hvordan loven er i Danmark, men i Norge så vil slik feilskrift være en svak ugyldighetsgrunn etter avtaleloven § 32 1. ledd.

Det vil si at dersom jeg kjøper en billett av Lufthansa til kroner 10, og "indsaa eller burde [indset], at der forelaa en feiltagelse," så vil kjøpet (avtalen) være ugyldig. Feilskrift er en svak ugyldighetsgrunn, og bestemmelsen inneholder en god tro-reservasjon, som betyr at kjøpet likevel er gyldig dersom jeg som kjøper var i aktsom god tro på kjøpstidspunktet, jf. § 39, og ikke skjønte eller burde skjønt at dette var en meget lav pris.

Dersom dette hadde vært i Norge måtte man altså drøftet om kjøper burde skjønt at 1.904 DKK var en lav pris for en reise til Bogata.
 
Last edited:
Dersom dette hadde vært i Norge måtte man altså drøftet om kjøper burde skjønt at 1.904 DKK var en lav pris for en reise til Bogata.

Nå har vel Kjos fått folk til å tro man kan fly til New York for 1500kr så folk kan helt klart kjøpt i god tro
 
Jeg skal iallefall kjøre hardt mot hardt om Lufthansa prøver seg. Bookingen ligger fortsatt inne, så var det dette med rimelig tid også. Skal ikke ta en 1 måned å oppdage dette. Hadde det vært biz- eller first, så hadde jeg skjønt det.

Men for endel år siden fløy jeg jo halve Asia rundt med billige Finnair billetter.
 
Denne saken er helt annerledes enn den 49-kroners-turen jeg kjøpte med LH på First til SFO for en tid tilbake. 2000 kroner er kun 12-1300 under kampanjeprisene de pleier å ha, og det er ikke slik at alle kjenner til flyselskapenes vanlige og uvanlige kampanjepriser.
 
(Litt OT mtp. at saken er fra Danmark.)

Nå vet ikke jeg hvordan loven er i Danmark, men i Norge så vil slik feilskrift være en svak ugyldighetsgrunn etter avtaleloven § 32 1. ledd.

Det vil si at dersom jeg kjøper en billett av Lufthansa til kroner 10, og "indsaa eller burde [indset], at der forelaa en feiltagelse," så vil kjøpet (avtalen) være ugyldig. Feilskrift er en svak ugyldighetsgrunn, og bestemmelsen inneholder en god tro-reservasjon, som betyr at kjøpet likevel er gyldig dersom jeg som kjøper var i aktsom god tro på kjøpstidspunktet, jf. § 39, og ikke skjønte eller burde skjønt at dette var en meget lav pris.

Dersom dette hadde vært i Norge måtte man altså drøftet om kjøper burde skjønt at 1.904 DKK var en lav pris for en reise til Bogata.

Det danske avtalelovverket er svært likt det norske, og diskusjonen blir den samme.
 
Det virker helt urimelig at kundene som i god tro har benyttet seg av dette tilbudet evt. skal få billettene kansellert eller ilegges et tilleggsgebyr.
Lufthansa bør ta ansvar for sine egne feil og ikke velte kostnadene over på kundene.
Slikt fører dessuten bare til negativ publisitet, og er neppe verdt å trumfe gjennom.
 
Last edited:
Det danske avtalelovverket er svært likt det norske, og diskusjonen blir den samme.
Ja, det er godt mulig. Men studerer jus i Norge, så ville bare statuere et eksempel på hvordan en slik avtale med feilskrift kunne blitt løst på bakgrunn av norsk lov. Det finnes måter en slik avtale med feilskrift kan blitt tilsidesatt på, eller kalt tilbake, men den drøftelsen går jeg ikke inn på nå.

Regner med at LNv22, som er jurist, kan tilføye mer/rette meg om ønskelig.
 
Last edited:
Til alle som har kjøpt billetter: Stå på krava! Lufthansa har en elendig sak. Billettprisen er satt til null, so what? SAS kjører f. eks. i disse dager kampanje med at barn flyr gratis (betaler kun skatter og avgifter), og Ryanair har lignende tilbud hele tiden. På Flyertalk så jeg også en oversikt over prisutviklingen til bl.a. Bogota, og det er bare noen måneder siden laveste pris hos Lufthansa (korrekt satt) bare var noen hundrelapper dyrere enn den prisen mange har betalt nå.

Med andre ord; kjør på!
 
Regner med at LNv22, som er jurist, kan tilføye mer/rette meg om ønskelig.

Du har rett i det meste du skriver over.

Skulle gjerne brodert ut mer om dette dersom jeg ikke skulle ha sittet på kontoret til kl 23 i kveld.. får se hva jeg rekker når jeg kommer hjem!

Likevel; jeg vil påstå dere med billetter har en god sak. Jeg hadde absolutt tatt denne problemstillingen videre, enten det var for å forsvare en klients eller egne interesser.

Artig om dere sier i fra, dere som evt. protesterer, så kan vi følge utviklingen.
 
Du har rett i det meste du skriver over.

Skulle gjerne brodert ut mer om dette dersom jeg ikke skulle ha sittet på kontoret til kl 23 i kveld.. får se hva jeg rekker når jeg kommer hjem!

Likevel; jeg vil påstå dere med billetter har en god sak. Jeg hadde absolutt tatt denne problemstillingen videre, enten det var for å forsvare en klients eller egne interesser.

Artig om dere sier i fra, dere som evt. protesterer, så kan vi følge utviklingen.

Kunne fort gått lengre tid enn bare noen timer på kontoret. Falkanger den yngre har da vitterlig klart å utbrodere kravet til god tro på, hva er det, 900 sider? :)

Jeg for min del ville vært forsiktig med å anbefale en klient/noen å pådra seg alt for store utgifter ift en eventuell fremmelse av sak. Ikke på grunn av at man har en svak sak, men den økonomiske interessen i saken rettferdiggjør i seg selv ikke noe stort etterspill. Det måtte i så fall være fordi man ønsker spørsmålet prøvet av prinsipielle grunner, eller eventuelt i fall man føler seg kapabel til å håndtere prosessen selv.

Dersom noen forfølger saken, oppdater oss gjerne!
 
Hadde ikke SAS en slik episode for noen år siden? Mener å huske at de da lot folk få reise for billettene. Må vel bli mye dårlig reklame å begynne å trekke tilbake billettene, all den tid det er Lufthansa selv som har feilet...
 
Kjøpte nylig en Lufthansa-billett som var priset til 10 kr. (pluss skatter og avgifter), så de billigste kampanjebillettene går jo faktisk ut på at man bare betaler skatter og avgifter. Lufthansa kan dermed ikke ta for gitt at passasjerne vil være overrasket og automatisk tro at alle skjønner at dette er feil. Synes det er smålig å kreve inn den ekstra tusenlappen.
 
Se på Malaysian fra London til Kuala Lumpur nå - billettprisen er GBP 1 hver vei. Med taxes blir det 302GBP. Nok av eksempler med andre ord.
 
Delta lot vel også en del mennesker reise til Albuquerque for en tid tilbake, på noen relativt gunstig prisede businessbilletter?
 
Back
Top