Lufthansa selger BMI til IAG

Status
Not open for further replies.
Re: Lufthansa vurderer å selge bmi

bmi nærmer seg IAG:

"Gammelt" nytt, da de mer enn nærmer seg ;)

IAG har nå nettopp bekreftet at de kjøper BMI fra Lufthansa

http://www.iairgroup.com/phoenix.zhtml?c=240949&p=irol-newsArticle&ID=1626284&highlight=
International Airlines Group (IAG) and Deutsche Lufthansa AG (Lufthansa) have today reached an agreement in principle for the sale of British Midland Ltd (BMI) to IAG

Finner ikke noe ut om det innebærer hele BMI-gruppen eller om Regional og Baby er utenom?

EDIT: Forandrer på overskriften i posten så den er mer oppdatert

Hva vil konkurransemyndighetene si til dette da? Blir ikke IAG veldig stor på det britiske markedet?

Og vil dette bety at bmi går ut av Star Alliance?

Hva vil konkurransemyndighetene si til dette da? Blir ikke IAG veldig stor på det britiske markedet?

Mest sannsynlig tipper jeg må de gå med på noen innrømmelser, i form av å stille slots tilgjengelig for konkurrenter. BMI ville uansett ikke klart å overleve på egenhånd og det er begrenset hvor mye mer penger LH var villig til å kaste etter dem. Så da ender man opp i en situasjon som på enkelte områder ligner på den da SAS tok over Braathens.
Men her er det også en vesentlig forskjell: Det er overraskende få ruter hvor BA og BMI overlapper, og her er også konkurransen ofte stor fra andre selskaper og transportmidler. Ihvertfall når man ser London under ett og ikke LHR isolert

En annen ting som blir spennende er om dette betyr at BA vil begynne å fly til Irland eller om BMI sine ruter dit gis bort til Aer Lingus

Og man skal ikke glemme at det ligger et incentiv hos britiske myndigheter (og EU) til å gjøre deres egne selskaper sterkere for at de bedre skal kunne konkurrere mot selskapene fra Gulfen

Og vil dette bety at bmi går ut av Star Alliance?

Det vil bety at BMI forsvinner og blir endel av BA, og dermed naturligvis ikke lenger vil være endel av Star Alliance

Last edited:
Er det bekreftet at BMI forsvinner?

Ikke direkte, men det er ingenting som tyder på at BA skal ha noen interesse av å beholde BMI som eget brand. Og etter hva jeg leser på Flyertalk så vil BMI sine ansatte bli overført til BA

Last edited:
Det finnes jo også ruter der de overlapper, og de blir interessant å se hva som skjer. BMI flyr f eks LHR-DME 2x daglig hvis jeg husker rett, en BMI-avgang og en i codeshare med S7. Codesharen forsvinner neppe nå som S7 er i OW, men hvis de også beholder sin egen avgang så blir de skikkelig store på den ruten, med 747 og alt.

Skal bli spennende å se om avtalen også innebærer overtakelse av Regional og Baby - eller om det finnes andre kjøpere av disse selskapene. Det er jo meldt tidligere at bmi Regional skal overtas og videreføres av et annet selskap. Det vil kanskje gjøre dette mer spiselig for konkurransemyndighetene. Ser vi bort fra regionalnettet, har jo bmi stort sett satset på ruter til Nord-Afrika, Russland og Midtøsten, så spesielt "British Midland" er ikke selskapet lenger ... Det er på en måte litt synd at selskapet forsvinner - men på en annen måte har ulike eiere prøvd å få det til å gå rundt uten å lykkes - veldig mye har vært prøvd når det gjelder brand, rutenett, flyflåte, tilknytning til andre selskaper, m.m. uten at noen har lykkes. Derfor er det kanskje like greit.

Pressemelding fra Lufthansa:

Lufthansa and IAG reach agreement in principle on the sale of British Midland Ltd.

04.11.11
Sale and closing remain subject to a binding purchase agreement, further due diligence and clearance by antitrust authorities

Deutsche Lufthansa AG (Lufthansa) and International Consolidated Airlines Group S.A. (IAG) have today reached an agreement in principle on the sale of British Midland Ltd (BMI) to IAG.

The sale and closing of the deal remain subject to conditions including a binding purchase agreement, further due diligence and regulatory clearances. It is envisaged that the purchase agreement will be signed in the coming weeks and the aim is for the transaction to be completed in the first quarter of 2012.

http://presse.lufthansa.com/en/news-releases/singleview/archive/2011/november/04/article/2025.html

Last edited:
Legger inn en pressemelding fra bmi angående Regional-segmentet fra 28. oktober (allerede kommentert tidligere i tråden, men meldingen har litt mer informasjon sammenliknet med artikkelen):

bmi confirms plan to sell bmi Regional

bmi has today (28 October 2011) confirmed that it is in advanced discussions to sell bmi Regional to a UK based investor group previously associated with the regional business. The sale would be in the form of shares of bmi Regional, all assets used in the bmi Regional business including the aircraft fleet, the existing regional route network and the continued employment of the existing staff.

It is envisaged that transaction documents will be signed shortly and subject to achieving all regulatory approvals, and after having conducted staff consultations, the target completion date will be before the end of this calendar year.

bmi Regional will continue to fly in an interim period under its existing brand name and offer the BD flight code. The currently published winter 2011/2012 schedule will continue as planned and no major network changes are envisaged for summer 2012. Customers will continue to be able to book flights via flybmi.com and the bmi call centre. Tickets already booked will be fully honoured on existing terms.

The airline will operate from the current head office in Aberdeen and its bases already established in the UK.

The intended buyer has indicated that it is keen to consult with staff and this process will start shortly to enable the transaction to complete as soon as possible. Once the consultation is under way a further announcement will be made. The new owner plans to continue the airline as an independent entity based in Aberdeen and to further develop the regional network in both the UK and Europe.

bmi and the buyer have agreed not to disclose any financial aspects of the transaction.

Wolfgang Prock-Schauer, chief executive officer, bmi, said:

“The intended sale of bmi Regional is part of the strategic review of bmi. It is our goal to find sustainable solutions for all parts of the bmi business and we as well as the shareholder continue to assess options.

“We are pleased by this development that bmi Regional will be an independent airline with management dedicated to developing the regional business. Employment prospects will be enhanced through a planned growth strategy.

“bmi intends to cooperate with the buyer and we will give them our full support including commercial co-operation. Following the proposed sale, customers will continue to benefit from bmi Regional’s convenient schedules, a wide choice of destinations within the UK and Europe and a high level of service”.

Hva med flyflåten, den overdras vel til BA. Men passer flåten og motorer på flyene til BAs flåte?

Ja, de har samme motorene på deres A32x

BMI har også et par A330-200 som ikke passer inn, så tipper de at de forsvinner når leien går ut

Ja, de har samme motorene på deres A32x

BMI har også et par A330-200 som ikke passer inn, så tipper de at de forsvinner når leien går ut

Man skal heller ikke se bort fra at noen fly kan gå til Iberia, det er jo IAG som har kjøpt BMI (ikke BA).

Man skal heller ikke se bort fra at noen fly kan gå til Iberia, det er jo IAG som har kjøpt BMI (ikke BA).

Ja, men IB har andre motorer (CFM). Og heller ikke der passer deres 330-200 inn. IB driver jo uansett å kutter ganske drastisk i deres europeiske nettverk, og dermed behovet for A32x-maskiner, selv om de riktignok sender dem over til Vueling

Ja, men IB har andre motorer (CFM). Og heller ikke der passer deres 330-200 inn.

Jeg synes jeg så en oversikt på Flyertalk om at IB har Trent på sine 346, og at det sitter Trent på BMI sine 330'ere?

IB har vel også flere 330'ere i bestilling, men jeg aner ikke hva slags motorer de skal få.

Jeg synes jeg så en oversikt på Flyertalk om at IB har Trent på sine 346, og at det sitter Trent på BMI sine 330'ere?

IB har vel også flere 330'ere i bestilling, men jeg aner ikke hva slags motorer de skal få.

IB har -300 i bestillingen, mens BD sitter på -200. Så selv om det er samme motorprodusent er det ikke helt samme flyet

Så da ser det ut som at BMI Gold blir til BA Gold for mitt vedkommende. Helt OK.

Men jeg kommer til å savne BMI sitt bonusprogram :(

Dette medfører jo at IAG nå får en ok dekning i Norge, dersom BMI sine ruter mellom LHR og SVG og BGO blir oppretthodlt. OW blir jo da en konkurrent til *A og ST i disse markedene. Økt konkurranse er alltid bra.

Welcome til oneworld bmi!!! Selv om bmi som brand forsvinner, sa vil mange ansatte vaere glad over faktum at de far en sikkert fremtida. Og oneworld far dekning til vestlandet dersom rutene til BGO og SVG blir staende, noe jeg haper sterkt.

Men jeg venter spent hvor mye LHR slots er involert i salget. God mulig at LH trakk de slots som LH, SN og LX opererer fra salgsvolum.

Salget viser ogsa at det blaser en ny stiff bris rund i LH konsernet. Dersom noen ikke tjener, sa blir det lukked og solgt. Dette er CEO Franz sitt stil og neste steg er en betydelig omrokkering av domestic services til favör av Germanwings.

Status
Not open for further replies.
Back