Lufthansa selger BMI til IAG

Status
Not open for further replies.
Hva med vi som ble med i Diamond Club for å få ett bra (les gavmildt) Star Alliance program, er det sannsynlig at vi får status match hos annet Star selskap, f.eks. Lufthansa?
 
Hei! Betyr det at BMI forsvinner ut av Star Alliance?
Det er i såfall trist, synes BMI er et slikt fint selskap!
 
Mon tro om Lufthansas salg av BMI kan gi noen kontanter i kassa til SAS? Dette står i kvartalsrapporten for andre kvartal 2011, s. 7:

"SAS koncernen sålde under 2009 sin ägarandel på 20% i
bmi (British Midland International) till LHBD Holdings Ltd.
SAS kan erhålla en ytterligare betalning från Lufthansa om
ytterligare värde realiseras i bmi under perioden fram till och
med tredje kvartalet 2011."
 
Vel nå er Q3 uansett over, og er vel spørsmål hvor mange verdier LH realiserer ved dette salget. Er vel heller snakk om redusere tapet?
 
Det er anmodet at LH selger bmi for eksakt denne sum som LH selv betalte til SMB i sin tid og det ble 300 Mio UK Pund. Na er ikke kjent hvor mye bmi regional blir solgt for, men under streken sitter LH forsatt med en formidabel loss av dette investering, dersom man husker de operative tap.
 
Hvis ikke de gjør som når man har matchet ellers, at BA Sølv == *G.

Naar det gjelder oppkjoep, tror jeg nok de gjoer ting annerledes. Har man top tier i en oppkjoepspartner, tviler jeg paa at BA kjipern paa dette
 
Det ser ut til at Lufthansa vil ta tilbake en del ruter før de gir slipp på bmi. Dette gjelder i første omgang ruten fra London-Heathrow til Köln som overtas av Lufthansa og ruten Manchester-Basel som overtas av SWISS.
 
Det ser ut til at Lufthansa vil ta tilbake en del ruter før de gir slipp på bmi. Dette gjelder i første omgang ruten fra London-Heathrow til Köln som overtas av Lufthansa og ruten Manchester-Basel som overtas av SWISS.

Det stemmer. LH ikke gir opp sine direktruter til LHR, selv om de er betjent av bmi for tida. BER-LHR vil forsette som LH rute operert av bmi med det förste, selv om bmi blir na solgt til IAG.

Dermed snakker vi de facto om en salg av 2/3 av alle LHR slots som bmi har. Men for BA er det uansett en meget bra deal. De far tak i de verdifulle nökkelressourcer. Og sa snart som terminal-situasjonen ved LHR tilllatter dette, sa vil man kunne bruke en god del av disse slots til a utvide sin longhaul nettverk.
 

Morsomt det LH skriver i pressemeldingen:
"Lufthansa to benefit from stronger financial position"

I artikkelen står det at "IAG had agreed to buy bmi for £172.5 million ($271 million) in cash, although it may end up paying less as Lufthansa has agreed to pay compensation if it can't sell bmi's small regional and bmibaby subsidiaries before completion".

I tillegg står det at "Lufthansa has agreed to take on bmi's defined benefit pension scheme".

Dette er kostnader som ikke så sikkert gir LH "a stronger financial position". ;-)
 
Hvorfor tror dere at "Lufthansa-oppskriften" slik de har brukt den på en rekke andre selskaper ikke fungerte på bmi?
 
Det virker som mange ikke forstar hva LH har gjort.

De har blitt kvitt av en datterselskap som de ville har pafört morselskap tapene i 3-sifred million Euro klassen hver ar. Dette er en slutt med skrett, men bedre er dette enn at det blir skrett uten slutt!

LH ma jo bokföre langsiktige forpliktelser. Pa sikt av flere ar har LH en bedre finansielt posjon, selv om de kortsiktig ma betale noe til BA for a bli kvitt av BMI. Med de operating losses av BMI blir da ikke lengre inkludert i LH sine tallene. Ergo blir disse sterkere, og dermed blir en hel del finansielle nökkeltall bedre, som gir bedre kondisjoner osv. Man ma se litt pa de langsiktige ringvirkninger for a kunne forsta hvorfor dealen med IAG er den beste for LH. Og disse slots som man trengte har man behold. Dette gjenspeiler ogsa salgssummen...

Virgin kan gulpe sa mye som de vil. De har lagt en bud pa bordet som ville har kostet LH dobbelt sa dyrt som IAG sin. Og dette uten den sikkert perspektiv at Virgin kommer inn i Star Alliansen. Og uten garanti for BMI sine ansatte.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top