Lufthansa saksøker passasjer som ikke fullførte reisen

Re: Lufthansa saksøker passasjer som ikke fullførte reisen

Får ikke åpent lenken, men skjønner de tapte saken og anken?
Det er endel websiter i USA som man av personverngrunner ikke kan aksessere fra Europa.... og motsatt. Mange ønsker rett og slett ikke forholde seg til to veldig forskjellige lovverk og to veldig forskjellige myndigheter.

Og det var jo en selvfølge at Lufthansa ville tape. Hadde Lufthansa vunnet ville det bety at man ville legalisert en flodbølge av svindel på mange områder. Se fx en turistresturant i Venezia: "Joda, den treretters middagen koster 39 euro, men du spiste ikke opp desserten og da koster det 100 euro ekstra."

Jeg “gosser” meg over dette. De får heller endre prisstrukturer enn å slå ned på folk som gjør litt research. LH er et håpløst selskap når det gjelder regler. Jeg har klaget mer til dem enn noe annet selskap. Sist fikk jeg først ikke godskrevet poeng for LHs bussrute fra Frankfurt til Strasbourg fordi jeg reiste med tog da flyforbindelsen til Frankfurt var forsinket og neste ledige plass på bussen var langt utpå dagen dagen etter, hvilket ville gjort reisen meningsløs. Valget falt på å ta tog med to omstigninger. Lufthansa refunderte utgifter til togbilletter med sa bonuspoeng ikke kunne godskrives da bussreisen ikke var gjennomført. Jeg påpekte at dette var mildt sagt hull i hodet når grunnen til at jeg ikke rakk bussen var at LHs fly til Frankfurt var forsinket. De gjorde da et «unntak» i mitt tilfelle. Noe må ha slått seg hardt i hodet i det selskapet.

Sent from my iPhone using Tapatalk

. Det er endel websiter i USA som man av personverngrunner ikke kan aksessere fra Europa.
Mulig det, men hadde dårlig Internett i morges, fikk åpnet senere på dagen.

Om det var selvfølge at LH tapte så hadde dem kanskje ikke gått til sak. Tyskerene er litt tvilsom på mange måter, men ikke direkte dum, kanskje litt arrogant isteden.
Alt dette kommer vel fra Bob Crandall sitt «Yield Managment» program fra 80 årene hvor regnskaps folkene lå våken på natta og prøvde å pønske ut nye måter å fylle hvert sete på hvert fly selv om alle 300 pax betalte forskjellig pris..
Det funker, flyene er fulle og slekapene tjener pæng.

Det vil vel være veldig vanskelig å straffe noen for en reise de har betalt for, men ikke benyttet. Må være at man har signert på noe da...

Dette her var jo helt normalt på 1980- og 90-tallet. Har ikke tall på hvor mange tur-retur-reiser jeg bare gjennomførte turen på. Dette var i den tiden det var billigere med "natt mellom lørdag og søndag". Da fløy man på to tur-retur-billetter som til sammen ble mye billigere enn om man fulgte reglene...

Det vil vel være veldig vanskelig å straffe noen for en reise de har betalt for, men ikke benyttet. Må være at man har signert på noe da...
Man har godtatt en avtale når man kjøper billetten og Lufthansa har sikkert noe tekst om dette inbakt i alt man godtar. Utfordringen er alt i en slik avtale ikke automatisk er gyldig, forbrukere kan for eksempel ikke frasi seg visse rettigheter og en slik avtale kan heller ikke være "ufordelaktig" for forbrukeren, eller hva den juridiske termen var.

Man har godtatt en avtale når man kjøper billetten og Lufthansa har sikkert noe tekst om dette inbakt i alt man godtar.
Det har de, og i enkelte tilfeller når man kjøper gjennom websidene er/var det en sjekk-boks der det eksplisitt står/stod at man må fly alle segmentene i rekkefølge.

Den lenken har en lenke videre til Bild:
https://www.bild.de/reise/fluege/fl...t-gegen-schnaeppchenjaeger-65075512.bild.html

Slik jeg tolker denne artikkelen, så har Lufthansa trukket ankesaken før det kom noen ny kjennelse fra andre rettsinstansen. Om passasjerens advokat lever opp til etternavnet sitt, så ble kanskje Lufthansa skremt; han heter Böse.

Den lenken har en lenke videre til Bild:

https://www.bild.de/reise/fluege/fl...t-gegen-schnaeppchenjaeger-65075512.bild.html

Slik jeg tolker denne artikkelen, så har Lufthansa trukket ankesaken før det kom noen ny kjennelse fra andre rettsinstansen. Om passasjerens advokat lever opp til etternavnet sitt, så ble kanskje Lufthansa skremt; han heter Böse.

Det er riktig. Det står at slike klausuler ikke er i overensstemmelse med tysk rett. Herr Böse har nok vært streng i stemmen ;-)

Det er riktig. Det står at slike klausuler ikke er i overensstemmelse med tysk rett. Herr Böse har nok vært streng i stemmen ;-)

Samtidig har vel kanskje Lufthansa unngått en prinsipiell rettavgjørelse?

Nemlig. Og dermed kan de fortsette pris-praksisen og heller tåle å måtte se igjennom fingrene med de (få?) som «jukser». Men snedig rettsak, skulle vært interessant å se hvordan jussen ville sett ut hvis LH hadde fått medhold.

Sant, men de kan ikke fortsette å sende regning til passasjerene. Selv om jeg ikke tror et så firkantet selskap som LH har tenkt tanken kunne man jo omvendt spørre om de ville godta at passasjerer som ikke benyttet ikke- refunderbare skulle fått penger igjen om de ikke møtte opp til flyet.

Back