Lufthansa saksøker passasjer som ikke fullførte reisen

Re: Lufthansa saksøker passasjer som ikke fullførte reisen

Haha, ingenting sier "god kundeservice" som at du saksøker kunden din for å få dem til å betale mer for mindre.

Det er ikke fullt så enkelt.

Her har vi jo masse historie og LCC'enes inntog har jo allerede ført til store endringer i den tradisjonelle prissettingsstrukturen. Rimelig enveisprising har jo erstattet tur-returprising i mange markeder. En dom her vil nok erodere dette ytterligere. Men dette vil få sideeffekter.

Jeg tipper vi på sikt vil se at prisstrukturen vil 'jevne seg ut' og at forskjellen blir mindre mellom de forskjellige markedene, noe som f.eks. vil føre til at en t/r fra Atlanta til Oslo som i dag koster $1000 og en t/r fra Oslo til Atlanta som ofte koster under $400, vil bli splittet opp (ja, det er så stor forskjell). Vi vil da i tilfelle kunne få store ujevnheter i utreise- og hjemreisepriser mellom markeder hvor prissettingen er forskjellig.

Vi får se hvor dette ender ..
 
Re: Lufthansa saksøker passasjer som ikke fullførte reisen

Fra bookingsiden til LH:
In case of cancellation of a flight of an already partially used ticket the fare for the actual flown travel will be recalculated and any applicable fare difference will be collected.


Synes ikke det er så pussig at LH ønsker en rettspraksis på dette.
 
Re: Lufthansa saksøker passasjer som ikke fullførte reisen

Blir spennende å se, jeg tror flyselskapene kommer til å skyte seg selv i foten med slike ting i det lange løp.

En god del av avtalen du gjør er veldig ubalansert i selskapenes favør: Hvorfor skal de kunne endre/kansellere en flight fire uker før avgang når det passer dem, mens jeg kan ikke gjøre det?

Hvorfor skal de kunne si at "null refusjon, det er været sin feil", når jeg ikke kan si "rakk ikke flyet pga. dårlig vær, gi meg plass på neste fly eller pengene tilbake"? Hvorfor skal de kunne gjemme seg bar force majour når jeg ikke kan det? osv osv osv.

Det er selskapene som lager regler med smutthull, og følger opp med en retssak. Ting går litt mye til hodet på dem, og når man begynner å straffe sine kunder på den måten så går det fort feil vei.

Vet at BA også opplever utfordringer med samme sak, og de har sluttet å sjekke bags til mellomstopp, så man MÅ sende den hele veien gjennom på returen i et forsøke på å bøte på dette.
 
Re: Lufthansa saksøker passasjer som ikke fullførte reisen

Jeg holdt på med det der for 30 år siden.
Bodde i Dallas og fløy ofte på fridager.
Kjøpte billett på AA’s J klasse fra Paris eller Frankfurt til Oklahoma City, men hoppet av med bare håndbagasje i DFW. Mye billigere å fly til Ok City og den praksisen var kjent blant pax og selskaper og het Hidden City.
Ble aldri tatt eller hørte noe, men hadde Gullkort og ble tatt på med silkehansker, det var på den tiden Det ikke fantes Platin eller Platin Select og bare 2% av AA pax hadde gull.
Da hadde man status, nå er man bare ingenting:))
 
Re: Lufthansa saksøker passasjer som ikke fullførte reisen

Blir spennende å se, jeg tror flyselskapene kommer til å skyte seg selv i foten med slike ting i det lange løp.

En god del av avtalen du gjør er veldig ubalansert i selskapenes favør: Hvorfor skal de kunne endre/kansellere en flight fire uker før avgang når det passer dem, mens jeg kan ikke gjøre det?

Hvorfor skal de kunne si at "null refusjon, det er været sin feil", når jeg ikke kan si "rakk ikke flyet pga. dårlig vær, gi meg plass på neste fly eller pengene tilbake"? Hvorfor skal de kunne gjemme seg bar force majour når jeg ikke kan det? osv osv osv.

Det er selskapene som lager regler med smutthull, og følger opp med en retssak. Ting går litt mye til hodet på dem, og når man begynner å straffe sine kunder på den måten så går det fort feil vei.

Vet at BA også opplever utfordringer med samme sak, og de har sluttet å sjekke bags til mellomstopp, så man MÅ sende den hele veien gjennom på returen i et forsøke på å bøte på dette.



Gode argumenter for kunden i saken. Lufthansa er et meget rigid selskap hvor fornuft ikke aksepteres.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Lufthansa saksøker passasjer som ikke fullførte reisen

Hva skulle argumentene for LH være i retten? Vi må få lov til å gjøre dette for å få kundene til å betale mer enn ellers? I don’t think so... Kan vanskelig se for med at retten vil bidra til dette.
 
Re: Lufthansa saksøker passasjer som ikke fullførte reisen

Hva skulle argumentene for LH være i retten? Vi må få lov til å gjøre dette for å få kundene til å betale mer enn ellers? I don’t think so... Kan vanskelig se for med at retten vil bidra til dette.
Fordi det er et vilkår du godtar når du bestiller billetten? Spørsmålet er vel om det er et vilkår de faktisk kan benytte seg av, og følgelig ønsker de en rettspraksis.
 
Re: Lufthansa saksøker passasjer som ikke fullførte reisen

Da ser jeg at Dagbladet leser flyprat.

Lignende saker har tydeligvis blitt prøvd i retten andre steder før.
 
Last edited:
Re: Lufthansa saksøker passasjer som ikke fullførte reisen

Hva skulle argumentene for LH være i retten? Vi må få lov til å gjøre dette for å få kundene til å betale mer enn ellers? I don’t think so... Kan vanskelig se for med at retten vil bidra til dette.



Godt poeng, men det viktigste er fortsatt at de trolig ønsker en rettsavgjørelsen på dette, da loven tydeligvis er litt uklar.
Selvsagt håper de å få medhold i retten, men det handler fortsatt mye om å få «prøvd» loven
 
Re: Lufthansa saksøker passasjer som ikke fullførte reisen

Taper LH så taper vel distriktene? En løsning for LH vil jo være å gjøre som DY, bare bundle prisene på de forskjellige strekkene. Noe som fort gir dyrere biletter.
 
Re: Lufthansa saksøker passasjer som ikke fullførte reisen

Hva skulle argumentene for LH være i retten? Vi må få lov til å gjøre dette for å få kundene til å betale mer enn ellers? I don’t think so... Kan vanskelig se for med at retten vil bidra til dette.

En flybillett fra Seattle til Frankfurt er noe helt annet enn en flybillett fra Seattle til Oslo. Markedet Oslo har et helt annet kundegrunnlag og konkurransesituasjon enn markedet Frankfurt. Dessuten er ofte et direktefly dyrere på grunn av bekvemmelighet. Forstår godt at LH vil tydeliggjøre dette. Dersom LH taper denne rettssaken blir det vanskelig for LH å prissette seg i konkurranse med andre selskaper, siden folk ikke lenger vil respektere vilkårene. Argumentet med at man bestiller en flybillett Seattle - Frankfurt - Oslo er ikke relevant - dersom det blir noen endringer, er LH kun forpliktet til å transportere til Oslo. Hvor man mellomlander er ikke ikke av betydning.
 
Re: Lufthansa saksøker passasjer som ikke fullførte reisen

^^ Hmm, distriktene?
Ja, de mindre stedene som LH flyr til, og som de indirekte subsidierer ved å ikke ta markedspris for deler av reisen. De tjener fortsatt penger på reisen, men passasjerene utnytter jo at de har lavere priser til noen destinasjoner,
 
Ja, de mindre stedene som LH flyr til, og som de indirekte subsidierer ved å ikke ta markedspris for deler av reisen. De tjener fortsatt penger på reisen, men passasjerene utnytter jo at de har lavere priser til noen destinasjoner,
Det er vel nettopp markedspris de tar i begge tilfeller. Kan snu argumentet og si at direktepassasjerne betaler overpris/bidrar til superprofitt.
 
Re: Lufthansa saksøker passasjer som ikke fullførte reisen

Dersom LH taper denne rettssaken blir det vanskelig for LH å prissette seg i konkurranse med andre selskaper, siden folk ikke lenger vil respektere vilkårene.

Det blir også vanskelig for LH å fylle flyene sine om de ikke fortsetter å prise seg ut i fra konkurransen i markedet.
 
Re: Lufthansa saksøker passasjer som ikke fullførte reisen

Det er vel nettopp markedspris de tar i begge tilfeller. Kan snu argumentet og si at direktepassasjerne betaler overpris/bidrar til superprofitt.

Yupp. Jeg sier ikke at det ene er riktig og det andre er feil. Men konsekvensen for små destinasjojner kan fortsatt bli et dårligere tilbud. Høyere priser gir færre passasjerer, og det gir færre avganger.
 
Re: Lufthansa saksøker passasjer som ikke fullførte reisen

En flybillett fra Seattle til Frankfurt er noe helt annet enn en flybillett fra Seattle til Oslo. Markedet Oslo har et helt annet kundegrunnlag og konkurransesituasjon enn markedet Frankfurt. Dessuten er ofte et direktefly dyrere på grunn av bekvemmelighet. Forstår godt at LH vil tydeliggjøre dette. Dersom LH taper denne rettssaken blir det vanskelig for LH å prissette seg i konkurranse med andre selskaper, siden folk ikke lenger vil respektere vilkårene. Argumentet med at man bestiller en flybillett Seattle - Frankfurt - Oslo er ikke relevant - dersom det blir noen endringer, er LH kun forpliktet til å transportere til Oslo. Hvor man mellomlander er ikke ikke av betydning.

Det er jeg klar over og jeg er klar over at det sikkert er noe i vilkårene om at hele reisen skal benyttes, men mitt poeng er at jeg tror at LH vil slite med å argumentere for at det er viktig at LH (og andre selskaper) MÅ få lov til dette. Eneste årsaken er jo at man skal kunne drive med prisdiskriminering (som dette er et eksempel på).

Hvis LH taper denne saken så må de sannsynligvis trå til med mer enveisbaserte priser, noe man ser i utstrakt bruk i markeder med mye konkurranse. En viktig grunn til at LH (og andre) kan drive med prisdiskriminering er at man har tilstrekkelig med markedsmakt. Mange vil hevde at fraværet av utstrakt prisdiskriminering er et resultat av nettopp hard konkurranse heller enn det motsatte.

Om dette resulterer i at mindre destinasjoner taper er nok ikke helt rett frem å vurdere.
 
Re: Lufthansa saksøker passasjer som ikke fullførte reisen

Hvordan skulle de vinne dette?

Man kjøper en billett, men den trengs jo ikke brukes. Men lufthansa har jo som regel svindyre priser enveis. Selv har jeg aldri brukt muligheten til å bruke deler av turer, men ville gjort det om det var mye å spare såklart.

Personen betalte jo for reisen, om han ikke deltok på den i heletatt eller deler skal jo ikke ha noen betydning.

Men forstår hva de prøver seg på.
 
Back
Top