Lufthansa-ruter på Sola/Stavanger

Boeing_fan

ScanFlyer Gold
Lufthansa-ruter på Sola/Stavanger

LH øker kapasiteten på SVG fra sommersesongen, ser ut som de bytter ut E-190 med Boeing 737-300 på 2 av 3 daglige avganger. Nattstoppet og og avgangen midt på dagen fra SVG til FRA vil bli oprerert av en B733, mens på kveldsavgangen blir det CRJ-700.

Tidene blir som følger:

LH879 06:55-09:00 SVG-FRA 1234567 Boeing 737-300

LH875 13:35-15:35 SVG-FRA 1234567 Boeing 737-300

LH877 18:15-20:15 SVG-FRA 1234xxx CRJ-700



LH874 11:15-13:00 FRA-SVG 1234567 (B733)

LH876 15:55-17:40 FRA-SVG 1234xxx (CRJ700)

LH878 21:55-23:40 FRA-SVG 1234567 (B733)


Kilde: Lufthansa.com
 
Last edited:
Re: Lufthansa øker på SVG

Det stemmer vel, de økte til B735 en kort periode, men så skiftet de til E-190, så dette er vel en betydelig kapasitetsøkning iforhold til denne sommeren, tror ikke de brukte Boeing da.
 
Re: Lufthansa øker på SVG

Stemmer at det bare var E-jets sist sommer. Kjekt å se at de øker på Sola igjen.

Kjekt for oss spottere også. Greit med variasjon samtidig som det blir kjekt med CRJ700 innom også! Lufthansa skal vel operere 737 en stund til men det blir vel sannsynlig å se Airbus'er innom av og til etterhvert også.
 
Last edited:
Re: Lufthansa øker på SVG

Ser at de tar bort ettermiddagsavgangen på fredagen, slik at LH877/LH878 kun går man-tors, i tillegg til betydelig kapasitetsreduksjon på den avgangen i forhold til E-190 / 735 de siste par årene.
 
Re: Lufthansa øker på SVG

Nå har visst Lufthansa ombestemt seg, og forandret på materiellet, slik at det kun blir CRJ-700 på alle avganger til SVG sommersesongen 2012, etter planen. En CRJ-700 har 70 seter, i B733 har de 124, så dette er en ganske kraftig reduksjon i kapasiteten i forhold til hva LH hadde planlagt.
 
Re: Lufthansa øker på SVG

KLM kommer til å spise Lufthansa levende på Sola. Vi må nesten 10 år tilbake i tid for å finne like liten kapasitet til FRA.
 
Re: Lufthansa øker på SVG

Vi er vel faktisk tilbake til utgangspunktet da Lufthansa opprettet ruten til Frankfurt var det med CRJ700.

Men var det to eller tre daglige avganger i starten?
 
Re: Lufthansa øker på SVG

Tok kanskje litt hardt i med 10 år tilbake, men de siste 5 har de ihvertfall ikke hatt så liten ukentlig kapasitet. De begynte i juni 2003 med to 50-seters CRJ, før de økte til CRJ700 og i en periode fløy en miks av Avro, 737 og A320. Fra høsten 2007 til høsten 2009 fløy den fast med Bae 146-300 fra Eurowings, mens den tredje daglige med 737-500 kom våren 2009. Fra høsten 2009 gikk alle 3 avgangene over til 737, mens de begynte å fly E-jets i fjor. De har sjonglert ruten med omtrent alle flytyper de har for kort- og mellomdistanse, men allikevel gradvis bygget seg opp.

På bakgrunn av den opptrappingen er det en kraftig reduksjon Lufthansa kommer med nå.
 
Re: Lufthansa øker på SVG

Ble glad når jeg leste det første inlegget. Men når jeg lese dem skal sette inn mindre fly og ruten blir nedgradert på en "måte" blir jeg skuffet, me men Lufthansa styrer ikke vi. Håper ruten øker igjen snart pg nye destinasjoner fra LH.
 
Re: Lufthansa øker på SVG

Vi er vel faktisk tilbake til utgangspunktet da Lufthansa opprettet ruten til Frankfurt var det med CRJ700.

Men var det to eller tre daglige avganger i starten?

To. En morgenavgang, og en i 13-tiden.
Når ruten startet var det med CRJ 200, som hadde begrenset plass til bagasje.
I helgene og ved store utfartsdager stod det alltid masse bagasje igjen.
 
Last edited:
Re: Lufthansa øker på SVG

Dette har jeg ikke hørt noe om, når ble dette bestemt, og hva er grunnen til det?

Det kom i sammenheng med den siste kvartals-resultat.

Blant annet skal 15 733 og 13 735 vekk, pluss noen 744, A340 og Avro's. Det ogsa evalueres om man kvitter seg med de förste CRJ700.
 
Re: Lufthansa øker på SVG

Og vipps, nå ble vel billettene til SVG mye dyrere takket være at LH bruker en mindre materiell enn 737-300 som var satt opp på forhånd. De gangene jeg har reist med LH fra SVG har det vært grei belegg, ihveertfall mer enn hva enn CRJ-700 rommer. Jeg håper for all del at LH setter inn større fly på ruten, ellers blir det bare tragisk med dyrere billetter og KLM vil ha større markedsandel i SVG.
 
Re: Lufthansa øker på SVG

De kommer nok fortsatt til å fleks'e materiellet etter behov. LH er flinke slik. Og prisene vil hoppe opp og ned etter behov og kampanjer, akkurat som de pleier ..
 
Re: Lufthansa øker på SVG

Dessuten har jeg undersøkt på ruter som MRS-FRA og Torino-FRA. Det virker som at disse strekningene fortsatt blir betjent med B737-300 og B737-500 i sommerplanen. Så hvorfor SVG er oppført med CRJ-700 er fortsatt et mysterium. Skulle liksom ikke alle B737-300 og B737-500 ut av flyflåten til LH snart?
 
Last edited:
Re: Lufthansa øker på SVG

Hvilke fly erstatter de som forsvinner?

Nye A319/320/321 + 3 stykk brukte A319 (tilbake fra LHI) pluss en haug av ERJ195 til LH Regional.

Pa langdistanse-siden kommer A330, A380 og B748I.
 
Back
Top