• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

LH Lufthansa passasjerer måtte overnatte ombord

Someone

Moderator
Medlem
Lufthansa sine passasjerer og mannskap som skulle fra MUC til CPH torsdag, måtte sove ombord i flyet på MUC torsdag, ettersom flyet ikke rakk nattestengningen av flyplassen og de som jobbet der tydeligvis hadde gått hjem for dagen.

Mildt sagt elendig kundebehandlingen fra Lufthansa sin side.

Lufthansa cancels flight, but won’t let passengers off plane​

En utrolig historie, men hva kan egentlig lh gjøre om de flypassansatte har tatt kvelden? Taxe flyet til gate uten lov?

Tyskland i et nøtteskall. Ingen tar ansvar eller ønsker å gjøre noe ut over det som står i deres arbeidsinstruks. Hele opplegget ble nok møtt av skuldertrekk fra de fleste i Lufthansa og på flyplassen, for sånn er det bare, er flyplassen stengt kan man ikke gjøre noe. Stengt er stengt, hjelper ikke om man er døende, om man er det utenfor åpningstiden....

Tenk om noen hadde hatt barn ombord... Krise. Helt uholdbart. Disse folka bør få 5 gratisreiser med Lufthansa, minst.

Selv om det er curfew, så er imo rart at en så storflyplass som MUC ikke har en skeleton crew som kan ta seg av diversion og andre emergency også nattestid.
Og er MUC T2 så full (av RON fly) nattestid at dem ikke kunne ha flyttet flyet til en bro-gate, hvis det kun gikk på mangel på tilgjengelige busser (som vel er organisert av selve flyplassen og ikke handlingselskapene)? Lufthansa eier og kontrollerer jo terminalen.

Jeg leste om dette igaar, og tenkte: er det mulig? De burde jo ha kansellert flyvningen da de forstod at flyplassens stengetid naermet seg. LH boer beklage dette uforbeholdent og kompensere rikelig.

Jeg kom flygende med LH2454 fra Munchen til Oslo på torsdag, og akkurat i det vi hadde avgangstid kl 15.25 så startet det å snø lett.

Vi ble sittende i flyet i ca 90 min å vente på deicing, samt at rullebanen skulle "ryddes for snø" et par ganger. Dette selv om vi ut vinduet kunne se at det ikke var noe snø på bakken enda... Men flaksen vår var at vi var "tidlig" i køen for utgående fly, og dermed kom vi oss av gårde et par timer forsinket. Mange ombord var glade for at flyet her ikke gikk et par timer senere, da kunne vi endt som de stakkarene som skulle til CPH...

Skulle vel egentlig tro at en flyplass som Munchen, som ligger like ved de snødekte alpene, hadde bedre rutiner for et lite snøvær. En vanlig mandag kaller i samme vær på TRD... :)

Kim

Leser nå på et annet forum (airliners.net) at saken var mye mer omfattende enn LH2446.
Kort oppsummert:
Curfew var blitt utsatt 2 timer pga snøværet.
Når curfewen til slutt trådde i kraft kl 01, så sto det 20 fly i kø for deice inkl LH2446.
14 av flyene fikk taxi tilbake til gate før dem gikk tom for bro-gate.
T2 satelliten kunne ikke brukes pga vedlikehold på toget, dermed var det begrenset med bro-gater tilgjengelig.
2 av resterende 6 fly ble hentet av busser før bussjåførene timed out.
MUC Og LH- ledelsen trudde at man ville få avgårde alle flyene før den utsatte curfewen tok effekt og dermed kalte ikke inn ekstra natt crew.

Med andre ord så var det 4 fly med passasjerer ombord stuck overnatten fordi man trudde man skulle få av gårde alle flyene etter å ha utsatt curfew.

Uansett problemer. Man kan ikke la folk sitte over natten i fly paa bakken. Jeg tror det ville vaert billigere aa reagere tidligere enn de kravene som naa kommer. Kjenner jeg LH rett vil de nekte kompensasjon og peke paa vaeret som aarsak. Jeg lurer litt paa hvordan stemningen var ombord da passasjerene fikk beskjed om at de ikke kunne komme ut foer flyplassen aapnet igjen. Det er ikke mannskapets feil, men passasjerene maa jo ha vaert fortvilet. Arbeidstid er jo aarsaken her, men flymannskapet maa jo ogsaa ha gaatt ut paa tid. De skulle jo ha sovet i CPH.

Last edited:
Ikke så lett når bussjåførene også timed out.
De har også lovpålagte maks timer dem kan jobbe.
Vel - de bruker neppe kjøre- og hviletidsreglene internt på flyplassen
Dette kunne og burde vært løst

Så en trapp da. Også må man gå det siste stykket.

Fra deicingramp'en? Don't think so ...

Når byråkrati og liten vilje til å finne løsninger herjer, er det ikke så mye å gjøre når man befinner seg restriktiv sone ...

Når byråkrati og liten vilje til å finne løsninger herjer, er det ikke så mye å gjøre når man befinner seg restriktiv sone ...
Nå var du like firkantet som tyskerne.

Da fikk de takse flyet så nærme terminalen de kom. Flyplassen var jo stengt, så var jo ikke noe trafikk.

• Like
Reactions: jb1

IMG_0015.webpLH2246 endte her for natten, men det var jo også et annet problem oppi det hele i tillegg til mangel på busser og det var at togsystemet mellom T2 og T2 Satelitt var nede den natten for vedlikehold. Og siden den var nede så var vel også satellitten stengt ned for natten og kunne vel kanskje ikke gjenåpnes av sikkerhetsgrunner inkl muligheter til å evakuere den hvis det skulle være nødvendig.

Følgende fly ble sittende med PAX overnatten:
Flight LH 768 Munich-Singapore
Flight LH 2446 Munich-Copenhagen
Flight LH 1646 Munich-Gdansk
Flight EN 8016 Munich-Graz (operated by Air Dolomiti)
Flight EN 8206 Munich-Venice (operated by Air Dolomti)

I artikkelen og intervjuet med en piloten, kommer det frem at dette er helt uakseptabelt, saerlig med mulig barn og eldre ombord (som det hoeyst sannsynlig var noen av). Det kunne ogsaa oppstaat medisinke noedsituasjoner, og det er vanskelig aa tro at hele flyplassen slutter saa totalt aa fungere. Flyplassen hadde ogsaa utvidet aapningstiden til 01:00 p.g.a. forsinkelsene vaerforholdene foraarsaket, men de klarte ikke aa faa flyene av gaarde tidsnok. Jeg har opplevd mange forsinkelser og ogsaa avstigning paa avgangsflyplassen, men heldigvis ikke aa overnatte i et fly paa bakken. Det maa ha sviktet i mange ledd her, og en aldri saa liten PR krise.

Last edited:
I artikkelen og intervjuet med en piloten, kommer det frem at dette er helt uakseptabelt, saerlig med mulig barn og eldre ombord (som det hoeyst sannsynlig var noen av). Flyplassen hadde ogsaa utvidet aapningstiden til 01:00 p.g.a. forsinkelsene vaerforholdene foraarsaket, men de klarte ikke aa faa flyene av gaarde tidsnok. Jeg har opplevd mange forsinkelser og ogsaa avstigning paa avgangsflyplassen, men heldigvis ikke aa overnatte i et fly paa bakken. Det maa ha sviktet i mange ledd her, og en aldri saa liten PR krise.
Det er klart at her har det gått galt i flere ledd, slik jeg beskrev i post nr 8.
Det som vil bli spennende er om noen tar dette videre med tanke på erstatning og ikke gir seg med det første.
Siden Lufthansa "eier", drifter og kontrollere terminalen dem bruker (T2) så vil jeg tro at de vil få flere problemer med å kunne seg unna med standard frasen "utenfor vår kontroll".

Jeg er helt enig at dette er helt uakseptabelt skjedde og er meget forundret at man ikke har stående skaleton crew nattestid til å ta seg av slike IROPS og/ eller diversion på en så stor og viktig flyplass.

• Like
Reactions: jb1
Back