Lufthansa og SWISS bestiller nye fly

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Tre Airbus A330-300, åtte Airbus A319/320/321 og åtte Embraer 195 til Lufthansa, fem A330-300, to A321 og to A320 til SWISS, samt åtte A319 til Germanwings.

Lufthansa Supervisory Board approves Group’s order for 48 new aircraft

22.09.10
Replacement and additional purchases contribute to the further modernization of the Group’s fleets and offer companies and staff perspectives
The Supervisory Board of Deutsche Lufthansa AG approved the order of 48 new aircraft for the Group at its meeting today. Of these new aircraft, eight Airbus A330-300, equipped with Rolls-Royce Trent700 engines, will be deployed on long-haul routes and the remaining 40 aircraft will be deployed in continental traffic. The planned order includes three Airbus A330-300 and twenty Airbus of the A320-family for Lufthansa Passenger Airlines, as well as eight new Embraer 195 aircraft for Lufthansa Regional. In addition, the order includes five Airbus A330-300, two Airbus A321 and two Airbus A320 for SWISS, as well as eight new Airbus A319 for Germanwings. The new, highly modern and fuel efficient aircraft will be delivered to the Group successively from 2012. The order has a list value of approximately 3.5 billion euros.

“Investments in new aircraft strengthen the competitiveness of the airlines in the Group, and a modern fleet increases fuel efficiency and reduces operating costs, noise pollution and CO2 emissions. That equally benefits our customers, shareholders and staff, as well as the environment. This order will allow our airlines to make targeted use of the growth opportunities that are resulting from the growing demand, and at the same time, it will allow us to preserve the necessary freedoms to always react to fluctuations in demand and changes in the market with the necessary flexibility,” commented Lufthansa Chairman and CEO Wolfgang Mayrhuber, speaking on the decision. The financing of the orders shall occur using the Group’s liquid assets or external financing.

Deutsche Lufthansa AG
Corporate Communications

http://presse.lufthansa.com/en/news-releases/singleview/archive/2010/september/22/article/1779.html
 
Spennende satsing, det er tydelig at LH ønsker å kapre enda større markedsandeler.

Men ser ikke LH noe potensiale i Austrian, siden OS ikke får noe?
 
Blir spennende å se, spesielt når det kommer til langdistansemaskinene, hvor mye som skal brukes på vekst og hvor mye som skal brukes til erstatte eldre materiell

Med levering fra 2012 så antar jeg at det kanskje her er snakk om opsjoner eller purchase rights som har blitt løst inn, eller er det snakk om helt nye bestillinger?
 
Litt OT: Ser at Cathay Pacific også kjøper seks 777-300ER for levering i 2013 og 2014. Bra at flyselskapene ser vekst og investerer deretter.

w
 
Blir spennende å se, spesielt når det kommer til langdistansemaskinene, hvor mye som skal brukes på vekst og hvor mye som skal brukes til erstatte eldre materiell

A31X maskinene til LH vil nok muligens erstatte en god del B733/735? Kanskje langdistansemaskinene skal erstatte noen B744 eller A340-300?
 
Fem stk A330-300 til Swiss høres bra ut. Det burde det jo bli et par ruter av, så lenge det ikke er ment som erstatnings-materiell så klart. Dog er det jo alltids greit med fornyelser... blir spennende å se hvordan LH og "med alle de små" kommer til å satse fremover... ;)
 
Men ser ikke LH noe potensiale i Austrian, siden OS ikke får noe?

Et av kravene EU stillte for å godkjenne oppkjøpet var at vi ikke får ekspandere før vi går i pluss. Av den grunn har vi kuttet en hel del ruter, fly og blokkerer massevis av seter. Har mine tvil om at det skjer så mye hos OS før 2012, men vi får se.

Flott for Swiss iallefall.
 
Et av kravene EU stillte for å godkjenne oppkjøpet var at vi ikke får ekspandere før vi går i pluss. Av den grunn har vi kuttet en hel del ruter, fly og blokkerer massevis av seter. Har mine tvil om at det skjer så mye hos OS før 2012, men vi får se.

Flott for Swiss iallefall.

Ja, Swiss går vel i overskudd, derfor ser LH mulighet for å ekspandere. Synd at OS ikke kan gjøre det samme.
 
Satt ved siden av en fyr på en Helvetica flight for et par dager siden, som var sinnsykt (!!!) opptatt av flyselskap, og spesielt Swiss. Han sa at det hadde vært mye diskusjoner om at Lufthansa folk ville bremse IC ekspansjonen til Swiss fordi det gikk for bra.

Nå var jo dette bare forum "hear-say", men hvis de får 5 333 så må jo det være rimelig svar på det spørsmålet.
 
Satt ved siden av en fyr på en Helvetica flight for et par dager siden, som var sinnsykt (!!!) opptatt av flyselskap, og spesielt Swiss. Han sa at det hadde vært mye diskusjoner om at Lufthansa folk ville bremse IC ekspansjonen til Swiss fordi det gikk for bra.

LOL, den var dagens...
 
Vet ikke om Swiss skal dumpe noen av de meget uloennsomme 340ene sine. Tipper vi faar vite en del den 2. november naar Swiss sin CEO moeter en del av oss fra forumet i Frankfurt ;)
 
LOL, den var dagens...

Nuvel, det har vel vært vesentlig mer underlige rykter oppe i dette forumet. SWISS er eiet av LH, men kjører kraftige kampanjer for å få folk til å reise via ZRH istedenfor FRA og MUC. Så Man trenger ikke være doktor i hjernemystikk for å tenkte seg at det er krefter i LH som ønsket å beskytte sine egne to IC baser.

Swiss priser seg jo også kraftig under moderen LH i business segmentet også.

Men som sagt det er bare rykter og diskusjoner (fra FT tror jeg han sa).
 
Vet ikke om Swiss skal dumpe noen av de meget uloennsomme 340ene sine.

Tja, en kikk på regnskapene de siste årene til både LH og LX viser at man også med 340 kan tjene penger ;)

og selv de nye 330ene er litt for kortpustete til å klare de lengste 340 flightene til LX/LH uten for stort vektstraff. Men er vel stor sjanse for at dette er en kombinasjon av erstattning for noen 340er og noe til vekst?
 
Last edited:
Vet ikke om Swiss skal dumpe noen av de meget uloennsomme 340ene sine.

Dette er bare en gammel a.net-myte.
Trip cost for 343 er ikke skremmende høy, omtrent som en 772ER og litt over halvparten av en 744. Hvis man ikke har passasjergrunnlag for å fylle de ekstra setene en 772 gir, så er en 340 ikke ulønnsomt i det hele tatt.
At 772ER gir en bedre CASM enn 343 og 77W gir en bedre CASM enn 346 er fordi 777 er det mest effektive flyet som flyr i dag, bortsett fra 388. 340 er på ingen måte dårlig, det er bare ikke så ypperlig som konkurrenten.

Så til topic, flott at dinosaurene fremdeles handler. Det har vært temmelig stille siste to årene.

Som det sto i en artikkel i TU, 330 har aldri solgt så bra som etter at 787 ble lansert, imponerende!
 
Nuvel, det har vel vært vesentlig mer underlige rykter oppe i dette forumet. SWISS er eiet av LH, men kjører kraftige kampanjer for å få folk til å reise via ZRH istedenfor FRA og MUC. Så Man trenger ikke være doktor i hjernemystikk for å tenkte seg at det er krefter i LH som ønsket å beskytte sine egne to IC baser.

Swiss priser seg jo også kraftig under moderen LH i business segmentet også.

Men som sagt det er bare rykter og diskusjoner (fra FT tror jeg han sa).

Det er vel ingen hemmelighet at de konkurrerer med seg selv ganske mye. NÅr man eier så mange store flyselskap innenfor et så lite område så sier det seg selv.

Men både LX/LH tjener penger, og derfor kjøper de inn nye fly, for spare penger og åpne nye ruter. Nå gjenstår det bare å få OS på rett kurs.
 
Da er det bare å begynne å be til de høyere makter om at en av de nye E195'ene til LH skal finne vegen til KRS :D
 
Da er det bare å begynne å be til de høyere makter om at en av de nye E195'ene til LH skal finne vegen til KRS :D

Tror nok de fleste av de nye LH flyene går til MUC, og ikke FRA. De som går til FRA vil evt bare erstatte eldre fly. Skulle de åpne rute til KRS måtte det bli fra FRA, men der har de ikke nok slots til å prioritere den ruten. Og dessuten står vel TRD først i køen foran KRS?
 
Last edited:
Tror nok de fleste av de nye LH flyene går til MUC, og ikke FRA. De som går til FRA vil evt bare erstatte eldre fly. Skulle de åpne rute til KRS måtte det bli fra FRA, men der har de ikke nok slots til å prioritere den ruten.

Nå tror jeg heller ikke på noen FRA-KRS rute eller TRD for den saks skyld, men angående FRA og fremtidige slots bør du gjøre litt mer research før du uttaler deg skråsikkert om ting, istedet for å dra ned kvalliteten på faktatråder i forumet med uvitende spekulasjoner

Innen 2012 når de nye flyene vil bli levert vil den nye nordlige rullebanen stå ferdig og øke kapasiteten fra 86 til 123 bevegelser i timer i følge Fraport. Itillegg vil også A-pier pluss stå ferdig og pier-B West skal være ferdig renovert.

Og noen av de da ledige slotene vil nok også tilfalle LH, selv om vel nye selskaper vel har først prioritet

http://www.fraport.com/cms/fra_development/rubrik/2/2651.fra_development.htm
Frankfurt Airport (FRA) is one of the busiest air transportation hubs in Europe and Europe's number two airport for cargo. Fraport – the owner and manager of FRA – is expanding capacities at FRA to meet the forecast increase in worldwide passenger demand. Key elements of expansion include: the construction of a new landing runway, a third passenger terminal and new maintenance facilities as well as the continuous development of all technical systems which provide for optimizing traffic flows. Frankfurt is one of the few airports in Europe that will develop into a mega hub and evolve into an airport city that sets new standards in quality and service.
 
Last edited:
Back
Top