Lufthansa med München-Trondheim, og øker på Norge S24

  • Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Re: Lufthansa med München - Trondheim

Det må også passe inn mer resten av ruteprogrammet. Lite poeng komme inn uten at det matcher med feed til andre ruter.

For nettverksselskap er det viktigere optimalisere rutetabellen for å maksimere inntjeningen for hele nettverket enn å ha flyet mest mulig i luften.

Man ser jo det mye til Sør Afrika og Sør Amerika, hvis mange selskaper har fly som står hele dagen på bakken.

Itillegg kommer utnyttelsen av crew inn. Noen ganger kan det være bedre og mer effektiv med et 12 timers stopp, istedet for 7 timer.

Den er jeg med på, men her er det jo en forholdsvis kort tur tilbake til hjemmebasen. Men igjen jeg bare synser.
 
Re: Lufthansa med München-Trondheim, og øker på Norge S24

Det kan jo tenkes at crew er i ferd med å bli ferdig med dagen sin når de lander i Oslo, sånn at å fly "hjem igjen" ville krevd et annet crew, eventuelt endringer tidligere på dagen etc. Utenfor basen er vel kravet til crewrest minst 10 timer, mens det er 12 timer på hjemmebase eller noe sånt? (De som flyr må gjerne gi korreks)

Så litt ettarbeid/slakk etter landing, og oppmøte igjen 1 time før off-block, så nærmer du deg 10 timers hvile.
I de tilfellene hvor flyene har kortere bakkeopphold på utenfor hjemmebase, så er det vel som regel et nytt crew som tar flyet på morgenen.
 
Re: Lufthansa med München-Trondheim, og øker på Norge S24

Det kan jo tenkes at crew er i ferd med å bli ferdig med dagen sin når de lander i Oslo, sånn at å fly "hjem igjen" ville krevd et annet crew, eventuelt endringer tidligere på dagen etc. Utenfor basen er vel kravet til crewrest minst 10 timer, mens det er 12 timer på hjemmebase eller noe sånt? (De som flyr må gjerne gi korreks)

Så litt ettarbeid/slakk etter landing, og oppmøte igjen 1 time før off-block, så nærmer du deg 10 timers hvile.
I de tilfellene hvor flyene har kortere bakkeopphold på utenfor hjemmebase, så er det vel som regel et nytt crew som tar flyet på morgenen.

Hvis crew har pause på minst 6 timer så kan arbeidstid utvides med 50% av pausen, så jeg tror nightstop typisk vil ha noe sånt som duty:
MUC-CDG-MUC-OSL-*night*-MUC og det kan komme innenfor flight duty time.
 
Re: Lufthansa med München-Trondheim, og øker på Norge S24

Det er vel turnus som er forklaringen. Det bare fremstår litt merkelig for en som synser med en så lang layover på OSL, der avgangstidene både fra og til ZRH må redusere antallet connections.
 
Re: Lufthansa med München-Trondheim, og øker på Norge S24

Det er vel turnus som er forklaringen. Det bare fremstår litt merkelig for en som synser med en så lang layover på OSL, der avgangstidene både fra og til ZRH må redusere antallet connections.

Egentlig ikke, Swiss har ikke så mange bølger.
 
Re: Lufthansa med München-Trondheim, og øker på Norge S24

Hvis crew har pause på minst 6 timer så kan arbeidstid utvides med 50% av pausen, så jeg tror nightstop typisk vil ha noe sånt som duty:
MUC-CDG-MUC-OSL-*night*-MUC og det kan komme innenfor flight duty time.
Men da er vel crewet fremdeles på "samme arbeidsdag"?
Hvis de har 10-timer+, så begynner man på en ny dag, og kan fly en full dag?
 
Re: Lufthansa med München-Trondheim, og øker på Norge S24

Det kan jo tenkes at crew er i ferd med å bli ferdig med dagen sin når de lander i Oslo, sånn at å fly "hjem igjen" ville krevd et annet crew, eventuelt endringer tidligere på dagen etc. Utenfor basen er vel kravet til crewrest minst 10 timer, mens det er 12 timer på hjemmebase eller noe sånt? (De som flyr må gjerne gi korreks)

Så litt ettarbeid/slakk etter landing, og oppmøte igjen 1 time før off-block, så nærmer du deg 10 timers hvile.
I de tilfellene hvor flyene har kortere bakkeopphold på utenfor hjemmebase, så er det vel som regel et nytt crew som tar flyet på morgenen.

Men da er vel crewet fremdeles på "samme arbeidsdag"?
Hvis de har 10-timer+, så begynner man på en ny dag, og kan fly en full dag?


Det er slik jeg forstått det ja. Og pause er da tid man har for seg selv på passende område så flight pre/post work og reisetid må trekkes fra tiden mellom landing og avgnag.

Så for en "standard" night stop har man arbeidstid på 15-16 timer, mer enn tillatte 12-13 timer, men lovlig pga pausen. I dette tilfellet har crew to arbeidsdager hvor begge kan være på 13 timer (sikkert litt mindre pga andre krav).
 
Last edited:
Re: Lufthansa med München-Trondheim, og øker på Norge S24

Ser ut som det vel er 6x ukentlig på MUC-BGO og 18x ukentlig på FRA-BGO? Også med forbehold om feil ;)

6x ukentlig i april, også økes til daglig i mai på MUC-BGO. Ser det ut som, når jeg ser litt nærmere.
 
Re: Lufthansa med München-Trondheim, og øker på Norge S24

Jeg brukte appen på tilfeldige datoer i juni, så det var derfor jeg "meldte" daglig, men da er det jo en forklaring på alt.

Selv om MUC bare blir en daglig så er da LH oppe i 4 daglige(25 ukentlig) på BGO, det spiller jo sånn sett liten rolle om man mellomlander i FRA eller MUC. Så dette er spennende, vi får håpe at SVG også får en økning etterhvert.

Jeg har en festlig 9 timers mellomlanding i Frankfurt på vei til BGO i juni, så det lønner seg ikke alltid å være tidlig ute med å bestille.
 
Last edited:
Re: Lufthansa med München-Trondheim, og øker på Norge S24

Litt underlig at SVG ikke fikk økning , jeg har hatt endel flyvninger til og fra SVG med Lufthansa det siste halvåret og de er alltid stappfulle. Ofte bruker de A320 i stedet for A319 og enkelte ganger A321.
 
Re: Lufthansa med München-Trondheim, og øker på Norge S24

Litt underlig at SVG ikke fikk økning , jeg har hatt endel flyvninger til og fra SVG med Lufthansa det siste halvåret og de er alltid stappfulle. Ofte bruker de A320 i stedet for A319 og enkelte ganger A321.

Det kan være så enkelt at de ikke er interessert i en priskrig med KLM/SAS. Med seks avganger til AMS og noe tilsvarende til CPH så har jo fremtidig KLM/SAS en rimelig sterk posisjon.
 
Re: Lufthansa med München-Trondheim, og øker på Norge S24

Ser ut som MUC-TRD, MUC-BGO og en ekstra fjerde daglige på OSL, forblir sommerruter. Ligger ikke inne i vinter, når jeg sjekker.
 
Re: Lufthansa med München-Trondheim, og øker på Norge S24

Så er jo spørsmålet hva man kan forvente i 2025, nå som de er ferdige med SAS som alliansepartner i Norge?
 
Re: Lufthansa med München-Trondheim, og øker på Norge S24

BGO-MUC ligger iaff ute daglig i S25, i tillegg til at WF-avgangene kan bookes gjennom lufthansa sin hjemmeside.
 
Last edited:
Re: Lufthansa med München-Trondheim, og øker på Norge S24

Så er jo spørsmålet hva man kan forvente i 2025, nå som de er ferdige med SAS som alliansepartner i Norge?

Det er et veldig interessant signal de har sendt med samarbeidet med WF.

Det gir dem et greit tak på trafikk fra mindre flyplasser som ikke har forbindelser til store hubber -- de fleste på vestlandet og Nord-Norge

Samtidig så hadde KLM samme type kobling med WF -- som nå faller bort.

Kommer LH til AES, KRS, BOO? Tror kanskje vi kan se noen flere annonseringer på linje med Discover-ruten FRA-AES. Men ellers tviler jeg på det.

Skal jeg legge inn et vilt gjett så blir det at WF joiner Star Alliance. Det er fullt mulig for dem å gjøre det med eller uten DY.

Da kan man fort se en situasjon der LH dekker de største flyplassene, mens de nest-største (BOO, AES, KRS) har WF-ruter inn til en *A-hub -- og da tipper jeg faktisk LHR.
 
Re: Lufthansa med München-Trondheim, og øker på Norge S24

Samtidig så hadde KLM samme type kobling med WF -- som nå faller bort.

Såvidt jeg vet lever dette samarbeidet videre, i mer eller mindre, beste velgående.
 
Re: Lufthansa med München-Trondheim, og øker på Norge S24

BGO-MUC ligger iaff ute daglig i S25, i tillegg til at WF-avgangene kan bookes gjennom lufthansa sin hjemmeside.

TRD-MUC kan også bookes søndag og torsdag fra og med 30. mars.
 
Re: Lufthansa med München-Trondheim, og øker på Norge S24

TRD-MUC kan også bookes søndag og torsdag fra og med 30. mars.

Fortsatt med A319 som i sommer, men det kan jo fortsatt endre seg.
Skal ha vært godt belegg i hele sommer.

LH flyr også et par ekstraavganger ifbm. Ski VM i Trondheim i feb/mar 2025,
(LH 32A) 23./25. februar 2025, 2./6./9. mars 2025.
 
Re: Lufthansa med München-Trondheim, og øker på Norge S24

Såvidt jeg vet lever dette samarbeidet videre, i mer eller mindre, beste velgående.

I teorien OK, men har allerede sett i praksis at de nå ruter via SAS.

Er litt sånn som med WF og Eurobonus... Alle vet det må slutte snart.
 
Back
Top