Lufthansa med München-Trondheim, og øker på Norge S24

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Re: Lufthansa med München - Trondheim

Så at natt-stoppet fortsatt ankommer OSL 22:05 og drar fra MUC 19:55, mens FRA ankommer nærmere midnatt. Noen som vet om det er en spesiell grunn til det? Det er flere gode kveldsconnection via MUC som ikke man får til pga dette.

Dårlig svar, men slik har det vel "alltid" vært.

Det er håpet ja:-)

Kommer folk fortsatt til Røros p.g.a. serien "Hjem til jul"? I Polen visste folk om den serien foer jeg selv gjorde det, og folk reiste dit for aa se stedet selv. Utescenene er for det meste filmet i Bergstaden.

Dårlig svar, men slik har det vel "alltid" vært.

Litt variabelt har det vel vært? Har tatt siste flyet noen ganger i 21-tiden og ankommet nærmere halv tolv, omtrent på samme tiden som FRA ankommer.

Re: Lufthansa med München-Trondheim, og øker på Norge S24

Da blir vel dette eneste Star-forbindelser til Trd & Bgo?

Er vel mer naturlig å tenke seg til helhetlig tilbud til TRD først. Slik det er nå så er jo det bare turistrute. Økning på SVG skulle man vel også tro var aktuelt?

KL/Sky har vel et godt tak på Møre, det kan vel også skyldes at SK tidvis har opperert AES-CPH som en turistrute og mangelen på ruter ut fra OSL.

Tilbyr LH en rute via FRA med frekvens (2x eller mer) så kommer kundene. KLs ruter er ikke alltid så optimale, og prisene kan være ganske stive. Det har også vært noe ruting via BGO og WF, blir vel SK/OSL fremover? Blir også et spørsmål om hvor mye KL/SK vil "konkurrere med seg selv".

Tilbyr LH en rute via FRA med frekvens (2x eller mer) så kommer kundene. KLs ruter er ikke alltid så optimale, og prisene kan være ganske stive. Det har også vært noe ruting via BGO og WF, blir vel SK/OSL fremover? Blir også et spørsmål om hvor mye KL/SK vil "konkurrere med seg selv".

Du tenker fra AES? Jeg tror det er naturlig at man vil se en endring i KL/SK tilbudet når ting formaliserer seg. Sansynligvis vil det vel på sikt bli en styrking på AES-CPH når CPH sin posisjon som Sky HUB skal materialiseres.

Det kan for all del være mulig at LH ser på mulighetene, kanskje de også ser på TRF? Vil uansett tro at de først og fremst ser på TRD som de jo kjenner fra før.

Brukt mye KL og kommet meg billig rundt tidligere men har brukt mye LH siden de kom tilbake på SVG pga kortere transfertider. Men KL økte jo nylig til 6 daglige på SVG samtidig med at TRF forsvant. Så de vil jo prøve å ta noen LH kunder

Riktig!

Turkish har vel snust litt på Bergen de siste årene da!

SN flyr vel BRU-BGO på enkelte datoer og så er jo også Edelweiss inne i bildet, den ruten gikk vel med LX rutenummer tidligere?

Brukt mye KL og kommet meg billig rundt tidligere men har brukt mye LH siden de kom tilbake på SVG pga kortere transfertider. Men KL økte jo nylig til 6 daglige på SVG samtidig med at TRF forsvant. Så de vil jo prøve å ta noen LH kunder

2 daglige blir definitivt smått mot 6 daglige, kommer man opp i 3 mot 4 som man nå gjør på BGO er det jo en helt annen konkurransesituasjon. Så egentlig litt rart at ikke LH også øker på SVG, men det er kanskje så enkelt som at KL sine 6 avganger blir for utfordrende til at de vil gå i den krigen med det samme?

Uansett så må jo LH smi nå mens det er usikkerhet rundt SK og veien videre for deres lojale kunder som kanskje er vel så Star lojale som SAS lojale så lenge forutsetningene er der?

Last edited:

Uansett så må jo LH smi nå mens det er usikkerhet rundt SK og veien videre for deres lojale kunder som kanskje er vel så Star lojale som SAS lokale så lenge forutsetningene er der?

Hadde ikke vært feil, ønsker meg MUC fra SVG selv. I "verste" fall en ekstra daglig til FRA :) Får krysse fingrene og se hva som skjer, vet det er noen som jobber med diverse i bakgrunnen

Litt variabelt har det vel vært? Har tatt siste flyet noen ganger i 21-tiden og ankommet nærmere halv tolv, omtrent på samme tiden som FRA ankommer.

Jeg har en tur med LH2456 i starten på mars. Avgang fra MUC 2105 med ankomst OSL 2325, så dette svinger vel litt.

Det er ellers litt merkverdig at LX i vinter har en maskin stående på OSL fra kl 2000 til 0830 neste morgen.

Hadde ikke vært feil, ønsker meg MUC fra SVG selv. I "verste" fall en ekstra daglig til FRA :) Får krysse fingrene og se hva som skjer, vet det er noen som jobber med diverse i bakgrunnen

Stemmer i det samme.
SVG trenger bedre utenlandsforbindelser og konkurranse fra KLM og SAS (som nå blir det samme). Billettprisene her høye og rutemulighetene begrenset dersom du trenger flexiblitet (noe man ikke får med DY og W6).

Første ønsker er som du skriver en 3. avgang til FRA (må ihvertfall opp til 14x ukentlige), men MUC ville ikke vært så dumt et par i uken med avgang fra SVG litt utpå ettermiddagen (si rundt 13-15 tiden slik at det passer med connection til/ fra Sør- Europa og Asia (siste nevnte blir kanskje litt lang transfer til Asia).

Jeg har en tur med LH2456 i starten på mars. Avgang fra MUC 2105 med ankomst OSL 2325, så dette svinger vel litt.

Det er ellers litt merkverdig at LX i vinter har en maskin stående på OSL fra kl 2000 til 0830 neste morgen.

Om vinteren er vel viktigere å viktigere å optimalisere inntekter og personell enn flytid, ettersom man har mer nok kapasitet. 12,5 timer er vel nok til mannskapet har fullverdig hvile, selv med tid før/etter og reisetid og dermed kan fly mer neste dag, men noen som kan dette bør gjerne uttale seg.

Totalt sett er nok dette egentlig et veldig sterkt signal fra Lufthansa om hva som kommer fremover, dette samtidig med at de har betydelig mangel på fly denne sommeren pga PW motorproblemer på A320NEO som til en hver tid gjør at de har 20 fly på service. En del korte ruter i Tyskland/Europa har blitt innstilt i sommersesongen.

Derfor tipper jeg at SVG kapasitet også vil bli økt litt etter hvert når muligheten byr seg.

Om vinteren er vel viktigere å viktigere å optimalisere inntekter og personell enn flytid, ettersom man har mer nok kapasitet. 12,5 timer er vel nok til mannskapet har fullverdig hvile, selv med tid før/etter og reisetid og dermed kan fly mer neste dag, men noen som kan dette bør gjerne uttale seg.

Meget mulig, jeg har ingen anelse.

Men i teorien kunne jo denne maskinen returnert til hjemmebasen samme kveld og vært tilgjengelig fra oppstart av ruteprogrammet i ZRH neste morgen. Det koster vel å ha personale liggende over natten i Oslo?

Når maskinen går såpass tidlig fra ZRH og returnerer såpass sent neste morgen fra OSL så mister man vel en del transfer muligheter også? I sommer programmet så går maskinen kl 2110 fra ZRH og retumerer kl 0625 fra OSL. Ser forøvrig også at SK nå ligger inne med en andre flyving på OSL-ZRH-OSL i sommer, noe som ble lovet i finansavisen for ikke så lenge siden.

Last edited:

Veldig bra. I tillegg til et svar på økt etterspørsel er det vel også et svar på SAS' uttreden fra Star Alliance.

LH Group begynner å få et bra rutenettverk i Norge nå. Nestemann ut er muligens Ålesund? Både et sterkt næringsliv og sterk turisme.

Jeg er litt usikker på AES. Volumene der er jo vesentlig mindre og blir fort for mye hvis de skal fly i tillegg til KLM.

Endel av business er jo å også finne ut av hvilke markeder/segmenter man skal droppe

Men i teorien kunne jo denne maskinen returnert til hjemmebasen samme kveld og vært tilgjengelig fra oppstart av ruteprogrammet i ZRH neste morgen. Det koster vel å ha personale liggende over natten i Oslo?

Det må også passe inn mer resten av ruteprogrammet. Lite poeng komme inn uten at det matcher med feed til andre ruter.

For nettverksselskap er det viktigere optimalisere rutetabellen for å maksimere inntjeningen for hele nettverket enn å ha flyet mest mulig i luften.

Man ser jo det mye til Sør Afrika og Sør Amerika, hvis mange selskaper har fly som står hele dagen på bakken.

Itillegg kommer utnyttelsen av crew inn. Noen ganger kan det være bedre og mer effektiv med et 12 timers stopp, istedet for 7 timer.

I teorien kunne den nok flydd tilbake til ZRH.
Men SWISS er jo et nettverk selskap som er avhengig av connections og dem har jo ingen avganger så sent som ville passet med en OSL fly (ank ville vært rundt 22:30-23:00). O&D trafikken ville også vært svært begrenset med så sen ankomst, da er det bedre å ha fly og crew over natten i OSL.
Husk også at ZRH har kveldsrestriksjoner på antallet avganger og ankomster etter kl 22 og forbud mellom midtnatt og kl 6.

Nei å returnere til ZRH så sent på kvelden gir vel lite mening. Det var mer for å illustrere. Men man kan vel si at avgangstidene i sommer programmet på flyet som har nattestopp på OSL gir mer "mening". Men igjen så er det vel flere faktorer som spiller inn.

Back