Lufthansa-gruppen 2024 resultater

Re: Lufthansa-gruppen 2024 resultater.

Til sammenligning: Hva var lønnskravet fra de streikende..?
 
Siden jeg ikke har Bloomberg abo. Hvilke streiker er tatt med i beregningen? Kun LH selv, security, datterselskap etc.?
De sparer jo noe på fly som står og.
 
Siden jeg ikke har Bloomberg abo. Hvilke streiker er tatt med i beregningen? Kun LH selv, security, datterselskap etc.?
De sparer jo noe på fly som står og.


Jeg forstår det er totalkostnaden, for både egne og andres ansatte.
 
Estmimert driftsresultat på minus €849 millioner i Q1, mot minus €273 millioner i fjor. Streiker drar ned resultatet med €350.

https://newsroom.lufthansagroup.com...ts-and-adjusts-full-year-outlook-accordingly/

On a preliminary basis, the Lufthansa Group recorded an Adjusted EBIT loss of EUR 849 million in the first quarter of 2024 (previous year: loss of EUR 273 million). The loss was higher than expected due to various strikes, both by different employee groups within the Group and by employees at system partners, which impacted earnings by around EUR 350 million. The Group’s Adjusted free cash flow was positive at EUR 305 million, mainly due to continued high inflows from advance ticket payments.

------

Kommer til å bli mere. Røft samtaleklima for tiden.

Ja, de regner med nye €100 mill i Q2, hvor Austrian trekkes frem. I tillegg kommer eventuelt Midtøsten bråk.

Totaltsett nedjusterer derfor Lufthansa estimated for hele 2024 fra rundt €2.6-2.7 mrd i EBIT til €2.2 mrd.

Dog er de nå enige med de kabinansatte i Lufthansa om en ny avtale

https://newsroom.lufthansagroup.com...term-collective-pay-agreement-for-cabin-crew/

Lufthansa and UFO agree on long-term collective pay agreement for cabin crew
 
Estmimert driftsresultat på minus €849 millioner i Q1, mot minus €273 millioner i fjor. Streiker drar ned resultatet med €350.

Endelig kvartaltall ute.

Stort sett dårligere over det meste. Swiss eneste flyselskap i pluss, men også der vesentlig dårligere enn i fjor. Hos Lufthansa skal det nå spares penger.

De sliter også med forsinkede flyleveringer, motorer, seter og uplanlagt motor vedlikehold, så de ser for seg -2% lavere kapasitet enn tidligere antydet.

https://investor-relations.lufthans...rter-outlook-for-summer-remains-positive.html

Group revenue increases by 5 percent to 7.4 billion euros in the first quarter - Number of passengers rises to 24 million in the first quarter - Adjusted EBIT in the first quarter at -849 million euros - Strikes impact earnings by around 350 million euros in the first quarter - Unit costs excluding strike impact below previous year - Summer with record number of holiday destinations and 16 percent more bookings than last year - Adjusted EBIT of around 2.2 billion euros expected for the full year of 2024


EBIT per selskap/segment i Q1

Eurowings: -€137m
Lufthansa: -€641m
Swiss: €33M
Austrian: -€124m
Brussels: -€58M
Cargo: -€23m
MRO: €156m
 
Interessant nok klarer Lufthansa selv i disse dager låne penger til 4% fastrente over 6 år.

https://investor-relations.lufthans...ssued-bond-with-investment-grade-ratings.html

Deutsche Lufthansa AG successfully issued an unsecured Euro bond with a volume of 750 million euros. Yesterday, 13 May, the bond with a tenor of six years was oversubscribed by more than three times following successful investor calls last Friday. The bond has a denomination of 1,000 euros, a coupon of 4.000 per cent per annum and matures on 21 May 2030
 
Ny profit warning fra Lufthansagruppen etter EBIT i Q2 endte på €686 mill, ned 40% fra i fjor. Spesielt virker Lufthansa gå dårlig, og det er usikkert om det faktisk klarer gå i pluss i år. Så nå varsles det nye spareplaner.

https://www.france24.com/en/live-news/20240712-lufthansa-issues-profit-warning-launches-turnaround

German airline giant Lufthansa slashed its 2024 profit forecast Friday after a weak second quarter and launched a "turnaround" plan for its flagship carrier, which it warned might not break even.
 
Mulig det handler om nedbetalte fly, særs gode leasingavtaler, avskrivninger, forsikringspremier osv., men kan det lønne seg for et selskap å ha syv forskjellige flytyper -og en til i bestilling- bare for langdistanseflåten? Tenker på bl.a. trening av besetning, mekanikere, ops-folk og reservedelslager. Hva sier økonomene?
 
Resultat per selskap er ute i dag. I kvartaler er det primært Swiss og Technic som gjør det bra, men også Cargo og Austrian bør være fornøyd.

Først og fremst er det press på yielden som drar ned resultatet, og spesielt Asia trekkes frem som negativ. I tillegg til at de selv sier selve Lufthansa driver ineffektivt.

Presentasjonen:

https://investor-relations.lufthans...ches/240731_Q2-24_Results_Presentation_02.pdf

416dbd3a137cad60b3c98c2d4e356557.jpg
 
Regner med det kommer tilsvarende kutt på FRA snarlig for vinteren.

https://www.aeroroutes.com/eng/240827-lhnw24frajfk

Lufthansa in recent schedule revised operational frequencies on Frankfurt – New York JFK route during Northern winter 2024/25 season. From 27OCT24 to 29MAR25, the Star Alliance member will reduce overall service from 14 to 12 weekly.

This will further reduce to 7 weekly for the period of 13JAN25 – 14FEB25.

LH400 FRA1055 – 1355JFK 346 D
LH401 JFK1545 – 0525+1FRA 346 D

Ellers forstår jeg det slik at LH sliter med oppetiden på 333 og 343 flåten sin om dagen?
 
Ellers forstår jeg det slik at LH sliter med oppetiden på 333 og 343 flåten sin om dagen?

Mulig, de har hvertfall slitt en del i sommer pga null reserve på longhaul, dog har også A380 hatt litt å stri med. Men akkurat den JFK rotasjonen er trolig bare vintertilpasning til etterspørsel, jan-feb er jo lavbluss i store deler av flybransjen så sikkert fornuftig å gå fra 2 til 1 daglige der.
 
Mulig, de har hvertfall slitt en del i sommer pga null reserve på longhaul, dog har også A380 hatt litt å stri med. Men akkurat den JFK rotasjonen er trolig bare vintertilpasning til etterspørsel, jan-feb er jo lavbluss i store deler av flybransjen så sikkert fornuftig å gå fra 2 til 1 daglige der.

De har jo en daglig 748 til Newark også ...
 


Ser ut som den nå ryker, mens ruten fra MUC blir værende.

https://www.aeroroutes.com/eng/240928-lhnw24frapek

Lufthansa as of Friday 27SEP24 filed inventory changes for Frankfurt – Beijing Capital route, as the airline closed reservations for all flights for travel on/after 26OCT24, Frankfurt departure. The Star Alliance carrier previously scheduled 5 weekly flights with Airbus A340-600 aircraft during Northern winter 2024/25 season. Reservations for flights on/after 30MAR25 in Northern summer season is also closed.
 
Back
Top