• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Lufthansa First - 748 versus Airbus 330

737-405

ScanFlyer Gold
God kveld forumister!

Jeg får kanskje muligheten til å fly First hos Lufthansa. Da er det store spørsmålet om jeg skal velge en avgang med Airbus 330, eller om det er bedre med Boeing 747-800?
Man er vel garantert de nye setene i 748 hvis jeg har forstått det rett? Noen som vet hvor langt de er kommet med flåtefornyelsen på deres Airbus 330, og eventuelt hvordan man kan se forskjeller i konfig?

Setter pris på alle innspill :)

http://www.flyertalk.com/forum/luft.../1318664-new-first-class-retrofit-thread.html

Har flydd F med begge, og setet er vel egentlig det samme.
Litt vanskelig å sammenligne, siden 748 var omtrent full i F, mens i 333 var det kun en annen pax i F. Full F i 333 er temmelig trangt, man sitter tett på naboen. I 748 sitter man derimot offset, så har man vindusete er det likevel helt greit. Lavere støy , garantert nytt sete og bedre utsikt i Boeingen, samtidig som det er et sjeldent fly, gjør at jeg ville valgt den. Likevel er avgangstid og connection viktigere for meg. Ut fra FRA med 748 og tilbake via MUC på en sen kveldsflight er en god kombo.
Skrev vel en rapport når jeg fløy dette i fjor høst.

Last edited:
Noen som har formening om LH F B744 vs B74H (da en 747-8)? Har for tiden en billett om et par dager på 747-400 flighten, mens er nå at det også er ledig på 747-8 flighten som kan sende meg via en annen destinasjon (som også har marginalt bedre rutetider ift sluttdestinasjonen innenriks i USA). Er snakk om dagflight, så vil trolig ikke ha stort behov for sengen på B744. Har mulighet til å grabbe både 1A og 1K på flighten med B74H, men jeg lurer på hvor mye mer man egentlig får sett der man sitter på skrå?

Jeg hadde valgt A380 > 744 > 748 > A330/A340.

På en dagflight er det nok lite forskjell på 744/748. Men 744 er på vei ut, 748 vil være lenge i flåten, så jeg hadde derfor gått for sete+seng. Du kan jo slumre litt i sengen for å kjappere justere til ny tidssone. ;)

Noen som har formening om LH F B744 vs B74H (da en 747-8)? Har for tiden en billett om et par dager på 747-400 flighten, mens er nå at det også er ledig på 747-8 flighten som kan sende meg via en annen destinasjon (som også har marginalt bedre rutetider ift sluttdestinasjonen innenriks i USA). Er snakk om dagflight, så vil trolig ikke ha stort behov for sengen på B744. Har mulighet til å grabbe både 1A og 1K på flighten med B74H, men jeg lurer på hvor mye mer man egentlig får sett der man sitter på skrå?

Spiller ingen rolle egentlig, begge har sine fordeler og ulemper. God plass i andre etasje, hver passasjer har flere kvm enn de fleste andre 1.kl. Å sitte i nesen har jo også sin sjarm.
På en dagflight ville jeg tatt den flighten med best rutetid/reiserute. På en nattflight ville jeg klart valgt 744.
744 er greit å få med seg før den forsvinner fra himmelen, mens 748 er en sjelden fugl som også er moro å prøve. Det kommer i bunn og grunn an på hva du har flydd fra før.
Uansett har Lufthansas Boeinger mer særpreg og sjarm enn deres Airbusser, så du blir nok fornøyd.

Så lenge du får de nyeste setene, er det jo samme servering uansett flytype.
Fordelen i min bok, er at A380 og B748 har større toaletter. På de andre flytypene er de jo utrolig trange. Men er man pygme spiller jo ikke det noen rolle heller....

Takk for svar, alle sammen.
Spiller ingen rolle egentlig.
Åjoda, det spiller litt rolle. ;)

Det kommer i bunn og grunn an på hva du har flydd fra før. Uansett har Lufthansas Boeinger mer særpreg og sjarm enn deres Airbusser, så du blir nok fornøyd.
Fornøyd blir jeg nok uansett. Litt under to uker siden jeg fløy motsatt vei, da i LH F i en B744 som var veldig bra - beste nattflighten i mitt liv.

Målet er at det skal åpnes opp ledig i F på en av A380-rutene før jeg reiser, jeg har et lite håp om at det skal komme til IAH mtp foreløpige bookingtall. Enn så lenge er det B744 til YYZ eller B74H til IAD.

B744 har jeg flydd i LH F før, B74H har jeg ikke flydd i LH F før. Fremdeles ser jeg fordelen av å faktisk ha en seng om jeg ønsker å ta en liten lur, i tillegg til at den gir mye mer "private jet"-feeling der oppe. B74H-flighten til IAD er derimot alt ledig på så langt, så det kan hende jeg blir helt alene (mot en annen som sitter ute av sikt i B744). I tillegg antar jeg at man ser litt mer når man sitter litt på skrå i nesen(?). Noen her som har prøvd 1A/K og har noen kommentar til akkurat den biten? tillegg gir nåværende routing via YYZ meg muligheten til å teste AC J, mens routing via IAD gir litt tidligere ankomsttid som er kjekt mtp tidsforskjell (første natt blir uansett på hotell).

Vanskelige valg, vanskelige valg. :fly

Har prøvd 1ak hos Thai, det er typisk sete hvis man har reisefølge. Litt større avstand hos LH. Du ser litt forover både på rad 1 og 2, men ikke noe jeg ville vektlagt så mye.

Back