Lufthansa bestiller 787-9 og flere A350-900, og selger 6 A380

Someone

Moderator
Medlem
Lufthansa gruppen har i dag annonsert en ordre på totalt 40 widebody maskiner. 20 787-9, samt ytterligere 20 A350-900, som de alt har i flåten. Samtidig vil de i 2022/2023 selge 6 av 14 A380 maskiner tilbake til Airbus

https://newsroom.lufthansagroup.com...rcraft/s/8e28b9e1-a775-4fee-8ea5-391be31d4600

Lufthansa Group is consistently forging ahead with the modernization of its long-haul fleet. In today’s meeting, based on the recommendation of the Executive Board, the Supervisory Board approved the purchase of a total of 40 state-of-the-art aircraft for the group’s airlines. The 20 Boeing 787-9 and 20 additional Airbus A350-900 planes will primarily be replacing four-engine aircraft. The new planes will be delivered between late 2022 and 2027.
 
I Lufthansa sine pressebilder vises A350 maskinen kun i Lufthansa farger, mens 787-9 vises i Lufthansa, Swiss og Austrian sine

534286_v2.JPEG
 
Kan virke som kjøpet har vært planlagt lenge...for Austrian vises jo her med gammel design.
 
Last edited:
Last edited:
Nesten halve 380-flåta ut, da er det vel bare et spørsmål om tid før resten ryr ut?
 
Veldig synd. A380 er beste flyopplevelse.

Kanskje verdt en annen tråd, men for meg, flyopplevelse: A380>A350-900>B767
 
Last edited:
Egentlig litt underlig at de "erstatter" A380 med et større antall B787 og A350. 380`ene har nok vært svært anvendelige på ruter og destinasjoner som krever volum(HKG, SIN, JFK etc) og hvor muligheten for hyppig frekvens ikke har vært aktuelt. På nettopp slike ruter hvor volum er viktig, ville jeg anta at B777-x ville være den mest nærliggende maskinen å erstatte 380 med.
 
Egentlig litt underlig at de "erstatter" A380 med et større antall B787 og A350. 380`ene har nok vært svært anvendelige på ruter og destinasjoner som krever volum(HKG, SIN, JFK etc) og hvor muligheten for hyppig frekvens ikke har vært aktuelt. På nettopp slike ruter hvor volum er viktig, ville jeg anta at B777-x ville være den mest nærliggende maskinen å erstatte 380 med.



Det kan godt være de setter inn 777-9 (eller 747-8) der hvor A380 forsvinner også settes disse inn andre steder. Eventuelt øker frekvenser

Dessuten, kan man oppnå høyere profitt hvis de ved å fly mindre fly kan øke yield, ved at de ikke trenger å selge de siste setene billig for å fylle flyet
 
Dette er svært trist. Jeg har selv to turer med Lufthansa A380. A380 er en fantastisk maskin å være pax på.
 
Lufthansa nærmest bekrefter at Swiss og Austrian også skal få gleden av disse og mye av ordren er for å kunne øke kapasiteten fra ZRH, VIE og MUC.

Lufthansa hevder også talet er nådd for FRA, men her ligger jo også den pågående konflikten mellom FRA og Lufthansa som et bakteppe


https://www.flightglobal.com/news/a...and-787-order-driven-by-frankfurt-con-456956/

The A350-900s and 787-9s, which Lufthansa ordered earlier in March, will begin delivering in 2022 and support growth from the group's hubs in Munich, Zurich and Vienna. Lufthansa will operate the Munich services, Swiss Zurich flights and Austrian Airlines Vienna service, he says.
 
(...) 787-9 maskinene kommer alt i 2022. Visstnok skal dette vær 5 maskiner som alt er bygget, men som skulle til andre eller et annet selskap

Hvor mange andre enn Norwegian er det bygget 787 for som ikke vil bli levert?
 
Hvor mange andre enn Norwegian er det bygget 787 for som ikke vil bli levert?

Etter hva jeg kan se er det 4 Norwegian-kjerrer (l/n 955/971/983/1011) og 3 Viastra'er (l/n 893/905/913) som står oppført som NTU (not taken up).
 
De fem B787 ble opprinnelig bygged for ANA, men ANA foretrekker GE på alle fremtidlige leveranser.

MSN 1023, 1033, 1076, 1083, 1091 - alle med RR føner

Likevel kan man også tyde det som en stort signal til marked. Dersom prisene er rett, dvs lave nok, så har LH Group de finansielle muligheter for opportuniske kjøp.

Personlig vil jeg ikke være overrasked om man også evaluerer 2nd hand muligheter for B787 som en erstattning av heile 767/777 flåten i OS. AerCap har jo heftig flørted imot LH da DY valgte å legge ned sine langdistanse satsing ...
 
De fem B787 ble opprinnelig bygged for ANA, men ANA foretrekker GE på alle fremtidlige leveranser.

MSN 1023, 1033, 1076, 1083, 1091 - alle med RR føner

Likevel kan man også tyde det som en stort signal til marked. Dersom prisene er rett, dvs lave nok, så har LH Group de finansielle muligheter for opportuniske kjøp.

Personlig vil jeg ikke være overrasked om man også evaluerer 2nd hand muligheter for B787 som en erstattning av heile 767/777 flåten i OS. AerCap har jo heftig flørted imot LH da DY valgte å legge ned sine langdistanse satsing ...

Takk for info

Angående AerCap, så er vel nå samtlige 787 de hadde hos Norwegian vel på vei til Norse, pluss de to som gikk til NEOS?
 
...muligheter for B787 som en erstattning av heile 767/777 flåten i OS.

Det hadde vært en særdeles god løsning! Austrian sin Long Haul flåte er aldrende og befinner seg i et spenn på 19-29 år. På høy tid med flåtefornyelse selv om det er snakk om "secondhand/gjenbruk" av forholdsvis nye maskiner.
 
Last edited:
Det hadde vært en særdeles god løsning! Austrian sin Long Haul flåte er aldrende og befinner seg i et spenn på 19-29 år. På høy tid med flåtefornyelse selv om det er snakk om "secondhand/gjenbruk" av forholdsvis nye maskiner.

Det hadde ihvertfall passet til LHG sin bruk av Austrian som REMA selskap hva gjelder flyflåten, Rester Etter Mange Andre.
 
Back
Top