Re: Lufthansa nobbar SAS
Det burde det vaere - om noen aar tror jeg SAS er godt over 50 kroner igjen ... :stir
Hva gjør at du tror det?
Jeg er ingen ekspert på prising av selskap, men her er bildet slik jeg ser det:
SAS har kvittet seg med BMI, Spanair, Hoteller m.m.
Det betyr akkurat nå at mye underskudd blir borte, men man mister også inntekter og mulighetene det gir for større overskudd. Potensialet er med andre ord mindre, fordi de eier mindre.
SAS har fått økt konkurranse bl.a. fra "nye" selskaper som Norwegian og Ryanair på det europeiske markedet. Disse har vesentlig lavere kostnader enn SAS, og SAS kan derfor ikke skru prisene for høyt. Flybransjen er i sin helhet prseest på marginer, og kostnadene er derfor særdeles viktig. SAS ligger i bakkant på kostnader, og har sånn sett mindre marginer enn konkurrentene hvis billettprisen er like. Potensialet for økning er små.
Interkontinentalt sliter SAS mot tungvektere som BA, KLM, AF, LH og andre som har et vesentlig større rutenett. IC biten til SAS vil neppe vokse. SAS har ikke kapitalen som kreves for utvidelse av IC nettverket.
Trumfkortet i forhold til Norwegian og Ryanair er gjennomgående billetter. Men konkurrentenes stadig økning av rutenettverket gjør at man ikke nødvendig vis trenger å bruke dette. Ingen ting tyder på at vi skal få færre direkteruter fra de skandinaviske hovedflyplassene.
Jeg tror og håper SAS kommer seg opp av gjørmehullet de nå sitter fast i. Men jeg tror neppe de kommer til å løpe fort når de kommer seg opp. Når det gjelder aksjekjøp kan være betydelige penger å tjene hvis det blir snakk om et oppkjøp. Men annet enn det scenarioet, ville jeg (og har jeg) satt sparepengene mine i mer trygge aksjer.
Men det kan hende jeg tar feil.
Aksjemarkedet er ikke enkelt å se fremtiden til, tiden får vise hva som skjer.