Lufthansa avviser SAS

Re: Lufthansa nobbar SAS

SAS kommer til å gå konkurs, noen (kanskje Lufthansa) kjøper de mest verdifulle restene, og SAS gjenoppstår. Sannsynligvis vil den jevne passasjer aldri merke at SAS i det hele tatt var borte, jmf Olympic Air.

Det er godt at noen VET fasiten på fremtiden!

Kanskje DU kan gi meg tallene for Vikinglotto i kveld også??

Det BU662 sier er akkurat det motsatte av hva Lufthansa har gjort i Sveits og Østerrike.

EB, LH löste ikke de störste problemer i Sveits. De lot jo Swissair gikk konk, deretter oppstod SWISS og denne fly alene en ar eller sant og ble kjöpt av LH da de kom i en krise med kapitalbehov som den sveitske staten vil ikke dekke. Man ungikk krangel med fagforeninger, gjeld, leieavtaler etc fordi det ble all nyforhandled av den nye SWISS.

Austrian er en annen ting, og mange inside LH har undred seg at man kjöpte OS, siden dette anses som konkurs-bolag internt. Noen har hintet pa Mayrhuber faktor. Likevel fikk de en pent medgift fra Österrike som ma dekke gjeld til OS.

Det er litt smartere a se i fremtida enn a bare henvise til baktida. Weber kjöpte LH inn i BMI, og dette strategien forsettes fordi dette inneholder verdier som ikke kan kjöpes pa fritt marked. Mayrhuber kjöpte OS og SN og i minst SN tilförer gruppen en reelt mer-verdi med sine ruter til Afrika, manger steder flyr LH ikke selv. Derfor valgte man a ga inn i SN; fordi man sa sjanser til rimelig penger.
All den krangel med konkurranse-myndigheter i EU under OS-oppkjöpet har skapt bare en ting for LH: Kostnader. Likevel ble oppkjöped gjennomfört fordi LH selv sier seg som National Carrier til de landene hvor man snakker tysk. (Ogsa dette referes til i intervju med Franz).

Dersom man snakker om fremtida i LH, dvs den nye CEO etter Mayrhuber, sa er dette Justus Franz, som leder na Passaje. Jeg har ikke uten grunn limmet inn denne link. Eksakt denne mannen fikk den tvilsomme aere a sanere SWISS. Han har gitt klart uttrykk at LH tenker i de neste 2-5 arene pa seg selv, vil sanere sitt Europa-traffik og forandre prismodellen slik at man kan (ut)konkurrere lavpris-selskaper. Dette innebaerer en cabin-relayout av alle Kont-fly, dvs nye stoler til nesten 200 fly.

EB - du kan jo hape pa at LH kjöper SAS i dagen form dersom de star i fare a ga konk. Men med Franz i spissen hos LH har dette en sjanse av ~0,00000001%.

Det er godt at noen VET fasiten på fremtiden!

Kanskje DU kan gi meg tallene for Vikinglotto i kveld også??

Fasiten finner du der kjøperne er: børsen. SAS-aksjen har gått fra rundt 130 kr til under 4 kr på drøye to år. Ingen er med andre ord interessert i å kjøpe selskapet.

Flere, inkludert folk innad i SAS, heller mot at en styrt konkurs er det beste. En blir kvitt en hel masse gamle og dyre forpliktelser, og en får en ny start med blanke ark.

Det BU662 sier er akkurat det motsatte av hva Lufthansa har gjort i Sveits og Østerrike.

Det er riktig EB , men så har verden dramatisk endret seg siden den gang .
Jeg er tilbøyelig til å være enig med BU662.

Fasiten finner du der kjøperne er: børsen. SAS-aksjen har gått fra rundt 130 kr til under 4 kr på drøye to år. Ingen er med andre ord interessert i å kjøpe selskapet.
.

Det burde det vaere - om noen aar tror jeg SAS er godt over 50 kroner igjen ... :stir

Flere, inkludert folk innad i SAS, heller mot at en styrt konkurs er det beste. En blir kvitt en hel masse gamle og dyre forpliktelser, og en får en ny start med blanke ark.

Selv da må noen investere noe for å få kickstartet det hele

Ja for noen på dette forumet mente jo også at Braathens SAFE ville bestå...så ting endrer seg - noe det sikkert gjör i Tyskland også. Svaret ligger vel på om LH tar sjansen på å miste kundegruppen som SAS representerer ved å vente for lenge. Men jeg må sloss for noen alternativ - da slipper jeg også väre skråsikker...

...for ligger svaret i en SAS-Finnair fusjon og exit fra Star Alliance kanskje?

Det burde det vaere - om noen aar tror jeg SAS er godt over 50 kroner igjen ... :stir

Hva gjør at du tror det?
Jeg er ingen ekspert på prising av selskap, men her er bildet slik jeg ser det:

SAS har kvittet seg med BMI, Spanair, Hoteller m.m.
Det betyr akkurat nå at mye underskudd blir borte, men man mister også inntekter og mulighetene det gir for større overskudd. Potensialet er med andre ord mindre, fordi de eier mindre.

SAS har fått økt konkurranse bl.a. fra "nye" selskaper som Norwegian og Ryanair på det europeiske markedet. Disse har vesentlig lavere kostnader enn SAS, og SAS kan derfor ikke skru prisene for høyt. Flybransjen er i sin helhet prseest på marginer, og kostnadene er derfor særdeles viktig. SAS ligger i bakkant på kostnader, og har sånn sett mindre marginer enn konkurrentene hvis billettprisen er like. Potensialet for økning er små.

Interkontinentalt sliter SAS mot tungvektere som BA, KLM, AF, LH og andre som har et vesentlig større rutenett. IC biten til SAS vil neppe vokse. SAS har ikke kapitalen som kreves for utvidelse av IC nettverket.

Trumfkortet i forhold til Norwegian og Ryanair er gjennomgående billetter. Men konkurrentenes stadig økning av rutenettverket gjør at man ikke nødvendig vis trenger å bruke dette. Ingen ting tyder på at vi skal få færre direkteruter fra de skandinaviske hovedflyplassene.

Jeg tror og håper SAS kommer seg opp av gjørmehullet de nå sitter fast i. Men jeg tror neppe de kommer til å løpe fort når de kommer seg opp. Når det gjelder aksjekjøp kan være betydelige penger å tjene hvis det blir snakk om et oppkjøp. Men annet enn det scenarioet, ville jeg (og har jeg) satt sparepengene mine i mer trygge aksjer.

Men det kan hende jeg tar feil.
Aksjemarkedet er ikke enkelt å se fremtiden til, tiden får vise hva som skjer.

Continental er på shopping for tiden så kanskje det kunne vært noe? De annonserer etter det jeg har fått vite noe stort i januar.

Varför skulle LH köpa SAS?

Intressant läsning i den här tråden...
Frågan jag ställer mig är vad skulle LH vinna på att köpa SAS?
Slots? Flygplansflotta? Personal? Varumärke (Brand)?
Svaret blir väl nej på samtliga frågor utom möjligen varumärke. Missförstå mig inte vad gäller personal, det är inte kompetens jag syftar på utan lönenivå och pensionsåtaganden...
Så nej, jag har svårt att se att LH skulle köpa SAS. Snarare så startas LH Scandinavia (eller LH Sverige/Norge/Danmark)...

Lufthansa har vel kjøpt nok i det siste - og SAS er i en kritisk situasjon som ikke bør forstyrres av et eierskifte. Vent et par år!

Etter braathens slaktet på SVG så må jeg si at jeg ikke unner SAS å overleve. Tenke seg til at de slaktet det eneste verkstedet som tjente penger og som hadde en kompetanse verdt mer enn en milliard kroner..for hva? Hat?

SAS Norge er den eneste delen av SAS som har tjent penger og det er vi nordmenn som er melkeku til resten av konsernet. Derfor ser jeg at eneste muligheten til at SAS kan overleve er at SAS delen fra Norge skilles ut i eget selskap med hele foretningsdelen styres fra Norge med Norske folk,og resten går konkurs. En Norsk SAS drevet på Braathens modellen er liv laga og med sammarbeide om IC med andre aktører så kan de fortsatt være et delvis IC selskap.

Tenk at før denne krisen så tjente SAS BARE 1 million kroner på 10 år!!

Det kan jo hente at SAS klarer jeg, men å spytter mer penger inn i selskapet fra statlig hold, er jo en gavepakke til Norwegian, da SAS er en drømme konkurrent for de, tror ikke helt hvor heldig de er.
At SAS Norge er melkeku for SAS IC og Kastrup hub drøm, er vel ikke noe nytt,

Last edited:
Back