Lufthansa A340-600

Snakket med en kar som nevnte at den dumpet 60.000 liter fuel på dumping området for ENGM. Har hørt det ligger rundt Hurdal.
 
Originally posted by LN-SUV

det var LH452:rolleyes:
Så for Dem er det helt naturlig med en nordligere rute for en rute som går fra MUC til LAX enn fra MUC til SFO :question: Hmmmm...

Vil noen med med mer insight enn SUV prøve å svare?
 
Med 60+ turer bak meg i SK937 fra CPH til SEA kan jeg understreke at dette varerierer fra dag til dag.....jeg har opplevd aa fly omtrent rett vest ut fra CPH aa passere syd for Shannon....og jeg har opplevd aa dra rett Nordover og forlate Norge rett Nord av Bodoe....mooooot normalt rett over Stavanger....vaer og vinder bestemmer hva som nblir den optimale ruten....saa at LH452 MUC LAX passerer over Aalefjord er ikke direkte uvanelig....
 
Hei DC-8,
vet det varierer med vind (bare å se på NAT tracksene som varierer hver dag) , bare var nysgjerrig på routingen. Endret opprinnelige posten nå for å bedre få fram det jeg lurte på ;)
 
Originally posted by Leorim

Denne flighten flyr forbi Sola hver eneste dag,
og kun takket være den korte rullebanen vår,
så gikk den til Galemoen istedenfor
Grrrrrrr :mol

Ta med deg spann og spade på mandag, så møtes vi på Solastranden :colgate:
 
Originally posted by MountainDew

Men det fordamper vel før treffer bakken? Hvorfor egne områder?

Tja, tilfelle noe ikke skulle fordampe hadde det vært kjipt om det begynte regne parafin i Oslo sentrum:rolleyes:
 
Originally posted by OMW

Hei DC-8,
vet det varierer med vind (bare å se på NAT tracksene som varierer hver dag) , bare var nysgjerrig på routingen. Endret opprinnelige posten nå for å bedre få fram det jeg lurte på ;)

Ett eksempel;

MIQ6N MIQ Y103 DOSIS Y107 LASGA UM726 ERF UM852 AMLUH UL619 LBE UP992 VES UP619 GUNPA/M082F340 DCT 67N010W 70N020W 73N040W 73N060W DCT MEDPA/M082F360 NCAM 7130N08000W LAT50 6830N09000W DCT 65N100W/M082F380 DCT YBE J517 LUMBY/N0469F390 J517 EDGES J3 GEG J153 REO DCT LLC DCT FRA J7 FIM SADDE6


#2

MIQ6N MIQ Y103 DOSIS Y107 LASGA/N0462F260 UM726 ERF UM852 EKERN/N0465F270 UM852 ALS UP615 AAL/N0469F280 UP622 VIG/N0472F300 DCT MORIG/N0470F300 DCT 66N000E/M082F320 70N010W 72N020W 74N040W/M082F340 74N060W DCT DAPAK NCAZ EPLED/M082F350 NCAZ YZF/N0474F350 J526 YQU DCT YDC J503 FOLDY/N0477F330 DCT LKV/N0472F350 DCT AVE SADDE6
-KLAX1134 KONY

Drar man en strek fra AAL til VIG så er det forståelig at OSL er medical alternate sku' en tru.
 
Ser det er litt forskjellig rundt DLH452 som landet på ENGM. Var på jobb ved Stavanger ACC, og handlet DLH452 som måtte foreta en medical emergency landing. DLH452 var 90 Nm vest av Sola, og ønsket derfor først å lande ZV. Ettersom maskinen var på vei fra EDDM til KLAX var den svært tung (Tipper 330-350 tonn), og måtte bruke 30-40 min på å dumpe nok drivstoff. Etterhvert ble vurderingen til pilotene at DLH452 like godt kunne fly til GM, ettersom det der er mer rullebane tilgjengelig for avgang. (3000M).

Dette var altså årsaken til at GM ble foretrukket. En avgang fra ZV ville medført at DLH452 måtte tatt av med 22 tonn mindre drivstoff enn med avgang GM, dette ifølge flightops DLH.

Routing den aktuelle dagen var såvidt jeg husker VES-SOVES-GUNPA (Rute UP619), dette er punkter gjennom norsk luftrom godt vest av Sola. Maskinen var altså aldri i nærheten av Ålesund eller Nordvestlandet. DLH452 flyr denne ruten relativt ofte, varierer av og til pga trafikk eller jetstrømmer.

Videre startet dumping av fuel i FL250 like nordvest av Sola, som sagt tok dette 30-40min ifølge piloten. Passasjeren var forøvrig kritisk syk.

Mvh
Berak
Stavanger ATCC
 
Back
Top