Luftfartstilsynet og Wideroe hånd i hånd?

Re: Luftfartstilsynet og Wideroe hånd i hånd?

Ser at vi er tilbake til spørsmålene rundt DAT igjen. Hadde den pågående disputen i tankene jeg også da jeg innledet tråden, men også de mange tekniske utfordringer SAS har fløyet med i mange år uten nevneverdige merknader. Da er der ikke snakk om sikkerhet og å sette fly på bakken.
Etter mitt skjønn er der fra mange hold her inne kommet fram synspunkt - på prinsipielt grunnlag - nettopp på LTs rolle som fagorgan og overprøving av dem.
Et par her har også nevnt innrapportering av LT. Men er det ikke nettopp det som er vanskeligheten i de spørsmål vi stiller her. Hvem kan overprøve LTs råd og beslutninger? Og tillat oss for et øyeblikk å si at der har utviklet seg en favorisering i favør av WF, hvem skulle i så fall kunne ruske opp i noe slikt?

Til deg TCAS og det du skriver, -som jeg forsåvidt kjenner til...
"Man må også se på historikken rundt kortbaneoperasjoner og Dash8 hvis man skal skjønne det store bildet om hvorfor det er slik at Dash8-103 er eneste brukbare maskin som kan operere på kortbanenettet i Norge i forhold til performance. En del av modifikasjonene og supplementene ble utviklet og utarbeidet nettopp for at WF skulle klare å operere på det norske kortbanenettet med Dash8. Det ble lagt ned en stor jobb fra både WF, LT/Luftfartsverket og Bombardier sin side, og på den måten klarte man å få til korrekte performance-beregninger slik at Dash8 kunne operere innenfor nødvendige sikkerhetsmarginer vs. performance vs. kapasitet".

Så dette er grunnen til at LT holder stramt på sine krav og slett ikke noen favorisering i følge deg?

Til slutt vil jeg si rent generelt at å hente fram ord som korrupt om LT blir for meg alt for unyansert. Mye kan avgjøres i en spesiell retning uten at man behøver være korrupt!

Last edited:

Ja, la oss holde DAT-saken utenfor. Men hold i så fall også WF utenfor. Skal du diskutere saken din på en sakelig måte må du gjøre det på generelt nivå og ikke ved å antyde favorisering av enkelte selskaper.

De som evt. kan røske opp i problemer i LT må være EASA.

Og tillat oss for et øyeblikk å si at der har utviklet seg en favorisering i favør av WF, hvem skulle i så fall kunne ruske opp i noe slikt?

Tja, hvis du mener uten at det har foregått noe kriminelt, så ville vel f.eks SD som LT's ansvarlige og i siste instans Riksrevisjonen kunne være et organ. I den grad at en slik favorisering hindrer selskap fra EØS området å få oppdrag i Norge vil også ESA kunne være et brukbart organ til å røske opp. Hvis du selv mener å ha belegg for en slik favoriserin hvor du har kommet dårlig ut av et vedtak har du jo også det norske rettsvesenet.
Hvis du mener en favorisering som følge av kriminell handling (f.eks.korrupsjon) vil politiet ved Økokrim være rett addresat.

Som du ser, det er muligheter. Som det er sagt i en annen tråd LT er ikke allmektige.

Vidar

Jeg synes det er helt greit å stille spørsmålstegn og eventuelt også granske hva slags konsekvenser et lite luftfartsmiljø som eksisterer i Norge. Men som jeg ser skrevet
Mye kan avgjøres i en spesiell retning uten at man behøver være korrupt!
så kan også spørsmål ledes og farges i bestemte retninger uten å direkte vise sine meninger med disse.

I saken som gjelder AHRS så har LT støttet seg til fabrikantens anbefaling (som er i Canada) og havarikommisjonens tilrådning.

Jeg undres litt over motivet for denne diskusjonen? For meg virker det som det ble stilt spm ved LT om favorisering, og da med bakgrunn i dokumentet som ble sent til SD ang DAT. Dette er jo en helt legitim vurdering og det LT skriver er jo riktig. DAT har ikke disse tingene på plass. Jeg understrekerer at jeg skjønner ikke hvordan denne mistanken blir basert på akkurat dette. Jeg hadde forstått om en slik diskusjon kom opp om LT så gjennom fingrene på manglene DAT hadde. Dette virker som en lite objektiv mistenkeligjøring av LT.

Men for all del. Hvis noen er mistenkelige på LT, er SD veien å klage.

Flystudentene fikk nylig medhold av SD i klagen på LTs avgjørelse å stryke all PIC tid fra USA under utdannelse som brukes til konvertering av FAR-CPL.

Som flyger selv tror jeg dog denne klagen ikke kommer noen vei når det gjelder dette. Kravene til kortbane nettet er som sagt lagt ned av sikkehetsmessige årsaker og basert på erfaringer. Det er nok en lang prosess å få liret på disse kravene.

Etter mitt skjønn er der fra mange hold her inne kommet fram synspunkt - på prinsipielt grunnlag - nettopp på LTs rolle som fagorgan og overprøving av dem.
Et par her har også nevnt innrapportering av LT. Men er det ikke nettopp det som er vanskeligheten i de spørsmål vi stiller her. Hvem kan overprøve LTs råd og beslutninger? Og tillat oss for et øyeblikk å si at der har utviklet seg en favorisering i favør av WF, hvem skulle i så fall kunne ruske opp i noe slikt?
Forhold som har å gjøre med inhabilitet (binding / nærhet til avgjørelsene), brudd på saksbehandlingsregler, usaklig forskjellsbehandling, ensidig, vilkårlig eller grovt urimelig skjønnsutøvelse, eller korrupsjon, kan alltid undersøkes og overprøves av domstol, politi/påtalemyndighet, Riksrevisjonen, overordnet forvaltningsorgan og ulike internasjonale overvåkingsorgan/domstoler. Å avdekke uheldige forhold (eller enda værre: korrupsjon og annet snusk) er en viktig oppgave til alle disse organene. I tillegg har Sivilombudsmannen som eneste oppgave å undersøke og kritisere (men ikke overprøve). Så det finnes ingen prinsippielle, og heller ikke praktiske, grunner til at man ikke skulle kunne avdekke sånt.

Påstanden om binding er interessant og må kunne diskuteres. Men sånne påstander bør begrunnes konkret. Hvilke og hvor mange saker har vært avgjort hvor LT ensidig har lagt vekt på forhold som kommer WF til gode? Hvor ofte har saker vært avgjort av inhabile tjenestemenn eller tjenestemenn som i alle fall står mistenkelig nær avgjørelsen? Hvor stor andel av tjenestemennene har WF-bakgrunn? Har LT færre samfunnsvitere, jurister, økonomer eller andre nøytrale tjenestemenn uten bakgrunn i fagfeltet enn andre tilsvarende forvaltningsorganer? Er det visse avdelinger, seksjoner eller team som har særlig slagside? Hvor ofte bryter LT nasjonale og internasjonale saksbehandlingstegler? Hvilke saker gjelder det? Brytes de oftere i WF-saker enn i andre saker, og i så fall i WFs favør?

Alle forvaltningsorganer har ansatte fra bransjen. Det er liksom poenget, særlig med fagdirektorater/tilsyn. Det er ingen leger i Helsetilsynet som ikke har jobbet i helsetjenesten. Alle lærerne i Utdanningsdirektoratet har jobbet i skolen. Enkelte har nettopp byttet beite, har bare et kort engasjement i et prosjekt, et vikariat eller er på hospitering/utveksling. Likevel er det i utgangspunktet uproblematisk, så lenge reglene følges.

Bli mer konkrete nå! :)

Last edited:

Så dette er grunnen til at LT holder stramt på sine krav og slett ikke noen favorisering i følge deg?

Nope... Eneste grunnen heter CS-25, og er sertifiseringsbestemmelsene i EASA for "lagre aircraft" >5,7t (tilsvarende FAR25), som bl.a alle fly på europeisk register er sertifisert under. Hverken LT, DAT, WF, DY eller SK kan søke om dispensasjon herfra. Om det så dreier seg om performanceunderlag eller askebeger på do!

At DAT ikke har tatt dette mer alvorlig, har iallefall overbevist meg at jeg skal aldri sette meg på et av deres fly!

Det påpekes her at flymiljøet i Norge alltid har vært lite. En sterk relasjon mellom myndigheter/tilsyn og selskaper som disse tidligere har vært trofast ansatt i gjennom flere tiår, er vel naturlig og uungålig? Når man i tillegg legger til at det ofte er sterke personligheter involvert, blir dette forsterket ytterligere. Det må defor være helt legitimt å diskutere dette uten at noen skal føle seg truffet.

Nope... Eneste grunnen heter CS-25, og er sertifiseringsbestemmelsene i EASA for "lagre aircraft" >5,7t (tilsvarende FAR25), som bl.a alle fly på europeisk register er sertifisert under. Hverken LT, DAT, WF, DY eller SK kan søke om dispensasjon herfra. Om det så dreier seg om performanceunderlag eller askebeger på do!

At DAT ikke har tatt dette mer alvorlig, har iallefall overbevist meg at jeg skal aldri sette meg på et av deres fly!

Så ut i fra dette så generaliserer du og mener at DAT er et selskap som er en fare for sikkerheten???
Det må jo gå an å ha litt bakkekontakt selv om vi snakker om fly og flyging:headbang

Back