Luftfartstilsynet ber SAS ta "grep"

OttoL

ScanFlyer Crusty
Medlem
Det er når jeg leser slike artikler jeg lurer på hvorfor man symbolsk jaget Wizzair på dør, mens den ene fagforeningen etter den andre flotter seg i SAS Plus...

https://www.aftenposten.no/okonomi/...i-avvik-sas-tyner-de-ansatte-mener-pilot-topp

Totalt ni avvik er funnet, alle kategorisert som nivå 2. Det er hakket før driftsstans vurderes.

Blant annet har Luftfartstilsynet funnet at SAS:

Fortsatt har et arbeidsmiljø med mange utfordringer
At en betydelig andel arbeidstagere har en arbeidsdag som overstiger gjennomsnittlig arbeidstid på 9 timer pr. dag, og/eller gjennomsnittlig arbeidsuke på mer enn 40 timer. Funnene om arbeidstid beskrives som i «de ytre rammene for regelverket».
At HMS-funn er like, «om ikke verre», som ved forrige tilsyn.
Ikke har fulgt opp gjentatte varsler og bekymringer fra ansatte om arbeidsmiljø.
Har forskjellsbehandlet fagorganiserte og uorganiserte.

:rolleyes:

Det er når jeg leser slike artikler jeg lurer på hvorfor man symbolsk jaget Wizzair på dør, mens den ene fagforeningen etter den andre flotter seg i SAS Plus...

Det er vel som det alltid har vært: at SAS er en hellig ku. Det henger vel igjen fra da selskapet var statseid, og statseide selskaper henger jo også tett sammen med venstresiden og fagbevegelsen.
Etter min oppfatning har det heldigvis blitt litt mer nyansert de siste årene, men vi skal ikke mange år tilbake der hovedkonkurrenten fikk kritikk for alt mulig, også fra fagforeningene til SAS, men å kritisere eget selskap skjedde heller sjeldent :stir

Må si funnene i denne rapporten er svært alvorlige, og at noen punkter er på stadiet før mulig driftsforbud sier en del. Med mesteparten av sommeren foran oss blir det vel heller ikke bedre de neste snaue 2 månedene.
Er det faktisk en reell fare for at Luftfartstilsynet trykker på den røde knappen? Dette vil jo skade selskapet monumentalt.

Er det faktisk en reell fare for at Luftfartstilsynet trykker på den røde knappen? Dette vil jo skade selskapet monumentalt.

SAS flyr på svensk AOC og det er Transportstyrelsen i Sverige som godkjenner den for selskapets virksomhet. Det må i så fall være det svenske´luftfartstilsynet`som trykker på den røde knappen og det skjer vel neppe.
Hørte av venner som jobber i´bolaget´at Oslo-basen jobber betydelig mer(lengre dager og tettere schedulert)enn sine kolleger på CPH- og ARN-basen, noe som gjenspeiler seg i antall fatigue-rapporter som visstnok er flere ganger høyere på Oslo-basen enn hva er tilfelle for CPH og ARN.

Luftfartsbransjen har alltid vært en tøff bransje med stor konkurranse på flere hold, men det gavner ikke et selskap å slite ut sine ansatte som allerede jobber til bristepunktet og i tillegg gå til frontalangrep i media med udokumenterte anklager. Det vitner om dårlig lederstil.

SAS flyr på svensk AOC og det er Transportstyrelsen i Sverige som godkjenner den for selskapets virksomhet. Det må i så fall være det svenske´luftfartstilsynet`som trykker på den røde knappen og det skjer vel neppe.
Hørte av venner som jobber i´bolaget´at Oslo-basen jobber betydelig mer(lengre dager og tettere schedulert)enn sine kolleger på CPH- og ARN-basen, noe som gjenspeiler seg i antall fatigue-rapporter som visstnok er flere ganger høyere på Oslo-basen enn hva er tilfelle for CPH og ARN.

Luftfartsbransjen har alltid vært en tøff bransje med stor konkurranse på flere hold, men det gavner ikke et selskap å slite ut sine ansatte som allerede jobber til bristepunktet og i tillegg gå til frontalangrep i media med udokumenterte anklager. Det vitner om dårlig lederstil.

Er det slik at det er i Norge det er personalmangel, mens det både på ARN og CPH er greit besatt? Det er jo ikke uvanlig at man opplever at det er svensker(noen ganger til og med i flertall) både i cockpit og i kabinen selv på Norsk innenriks. Og noen dansker er det vel også.

Er det slik at det er i Norge det er personalmangel, mens det både på ARN og CPH er greit besatt? Det er jo ikke uvanlig at man opplever at det er svensker(noen ganger til og med i flertall) både i cockpit og i kabinen selv på Norsk innenriks. Og noen dansker er det vel også.
Norge er SAS sitt soleklart største marked, så det er naturlig at mangel vil merkes først her. Svensker og dansker flyr norsk innenriks rett og slett fordi det er for liten ikke-Connect produksjon på ARN og CPH i forhold til antall ansatte, og motsatt på Oslo. Av de siste 10 innenriksturene jeg har hatt har 3 vært med svensker, 2 med dansker og 5 med nordmenn. Samtlige ganger med samme nasjonalitet på alle. Business as usual i SAS det:)

Det er jo ganske opplagt og selvforklarende, det jeg spør om er om det er en klar mangel på norsk personell mens det det er overskudd på ARN og CPH?

Skal dette selskapet noen gang komme ned på et kostnadsnivå som er bærekraftig på lengre sikt så sier jo det seg selv at det å fly Norge rundt med svensk og dansk besetning ikke er løsningen og aldri har vært det.

Slik jeg har opplevd det i de senere år så er det tidvis at det dukker opp "mye" svensker og dansker, mens det i andre perioder stort sett er norsk besetning. Så dette svinger vel litt av ulike årsaker?

Det er jo ganske opplagt og selvforklarende, det jeg spør om er om det er en klar mangel på norsk personell mens det det er overskudd på ARN og CPH?

Skal dette selskapet noen gang komme ned på et kostnadsnivå som er bærekraftig på lengre sikt så sier jo det seg selv at det å fly Norge rundt med svensk og dansk besetning ikke er løsningen og aldri har vært det.

Slik jeg har opplevd det i de senere år så er det tidvis at det dukker opp "mye" svensker og dansker, mens det i andre perioder stort sett er norsk besetning. Så dette svinger vel litt av ulike årsaker?

Eventuelt så er ikke crew en kjempekostnad. SAS har nå fått Europas billigste piloter. En IT-avdeling på over 400 mennesker, 600 sjefer, og en uvilje til å innføre effektive løsninger er der skoen trykker. Omtrentlige tall, men når CASK ligger på 0.9+ og man ønsker å komme ned til konkurrentene på rundt 0,5, hjelper det lite å spare 15% av de 4 ørene crew står for. Det burde være åpenbart.

La det ikke være noen tvil om at det er flere steder der skoen åpenbart trykker. Men å skulle hente inn crew basert på ARN eller CPH for å fly norsk innenriks medfører vel en del merkostnader som man kunne tenke seg å slanke bort?

La det ikke være noen tvil om at det er flere steder der skoen åpenbart trykker. Men å skulle hente inn crew basert på ARN eller CPH for å fly norsk innenriks medfører vel en del merkostnader som man kunne tenke seg å slanke bort?

Nå er det ikke heller sagt at crew bare blir hentet inn og flyr passivt til OSL fra ARN og CPH. Maskiner og crew kan jo slynges eks. CPH-OSL-TRD-OSL-CPH ;)
Og at crew fra ulike land kan brukes om hverandre gir jo og en fleksibilitet man ikke må glemme, har selv også hatt svensker i front hos DY innenriks flere ganger.
Om det at OSL-basen er kronisk underbemannet derimot, kan jo ulempene dette bringer med seg være større enn fordelene:rolleyes:

Det er vel knapt tilfeller der maskiner blir slynget slik du beskriver det lenger, og når man vet at SAS bytter crew omtrent fra hver eneste avgang til ny avgang på de større flyplassene så fungerer vel ikke ting slik i praksis selv om det skulle være mulig?

At disse neo maskinene flyter litt rundt er det ikke noe tvil om, men da er det vel oftest slik at de kommer inn enten ARN-OSL eller CPH-OSL etter å ha flydd en periode på svensk eller dansk produksjon, for å så neste dag(eller samme dag) gå over på norsk produksjon og fly der i en periode? Men at det feks er maskiner som starter og avslutter dagen på feks CPH, men underveis flyr innenriks i Norge er vel ikke akkurat noe som skjer regelmessig?

Kort fortalt så skjer vel disse byttene naturlig i forbindelser med flighter i triangelet?

Last edited:
Det er vel knapt tilfeller der maskiner blir slynget slik du beskriver det lenger, og når man vet at SAS bytter crew omtrent fra hver eneste avgang til ny avgang på de større flyplassene så fungerer vel ikke ting slik i praksis selv om det skulle være mulig?
Dette skjer, og mannskap byttes ikke på hver avgang. For lite arbeid er ikke det SAS-pilotene sliter med... Det er som LN-HFH skriver at de slettes ikke kommer passive inn til OSL alltid. Og nå må du også huske at crew ofte bytter fly, så bare fordi et svenskt crew kommer inn med en maskin til OSL, og den maskinen går tilbake til ARN rett etterpå, kan det være at crewet forflytter seg over på en annen maskin for å fly norsk produksjon.

At disse neo maskinene flyter litt rundt er det ikke noe tvil om, men da er det vel oftest slik at de kommer inn enten ARN-OSL eller CPH-OSL etter å ha flydd en periode på svensk eller dansk produksjon, for å så neste dag(eller samme dag) gå over på norsk produksjon og fly der i en periode? Men at det feks er maskiner som starter og avslutter dagen på feks CPH, men underveis flyr innenriks i Norge er vel ikke akkurat noe som skjer regelmessig?

Kort fortalt så skjer vel disse byttene naturlig i forbindelser med flighter i triangelet?

Mitt poeng var at også OSL basert crew slynges f.eks OSL-CPH-XXX, og tilbake. Skjedde senest i dag [emoji6]

Og hvor det mangler crew eller vel heller ikke bekreftet noe sted? Bortsett fra endel antagelser i tråden her.

Nå tenkte jeg på flymaskinene og ikke crew, det har ikke jeg noen forutsetning for å ha kontroll over utover egne observasjoner og derav antagelser. Men at det byttes crew ofte i SAS kan de ikke være noen tvil om, men det er det vel grunner til får man anta.

Men dette med at CPH/ARN maskiner slynges innom norsk innenriks kan jeg ikke se noen eksempler på i særlig grad. At en maskin kommer inn fra CPH og så forsetter i norsk produksjon er det mange eksempler på, men da blir jo maskinen «norsk» for en periode, den returner ikke til CPH og dansk produksjon samme dag etter å ha gjort en jobb på norsk produksjon. Men unntak skjer selvfølgelig, SK4637/38 flyes i dag av en Connect maskin.

Crew och maskiner slingas över det hela

ARN crew flyger OSL och CPH produktion (inkl intercont)
CPH crew flyger ARN och OSL produktion (intercont bara i enstaka fall såvitt jag vet)
OSL crew flyger ARN och CPH produktion (inkl intercont)

Det är sagt att så snart balansen är återställd, när det nu är, så kommer varje bas att flyga egen produktion. Därav att bland annat möjligheten till ferie i CPH är ikke-existerande bortsett från "en gång vartannat år" ledigheten.

Ingen, inte minst crew vill hålla på med dessa överföringar mellan baserna då det är otroligt ineffektivt. Undantaget ARN och OSL när det lockas med "exotisk" LH ut från CPH....

Back