Luftfartstilsynet: Åndsverksloven

Re: Luftfartstilsynet: Åndsverksloven

Da blir vel også slike bilder som dette tatt fra et normalt rutefly bli er problem overfor den Nasjonale Sikkerhetsmyndighet.

Bilde15.jpg

Heldigvis er ikke dette bildet tatt i Norge, så da er vel det ikke noe problem for meg denne gang.

Nei du kan fint ta bilder fra passasjerfly. Men du har ikke lov til å ta bilder fra privatfly, uten lissens fra Nasjonal Sikkerhetsmyndighet.

Som passasjer på passasjerfly er det ingen begrensninger (utover det flyselskapet måtte sette). Knips i veg.
Når jeg lagde bøkene "Romsdal fra lufta" og "Nordmøre fra lufta" fikk jeg skriftlig fra Luftfartstilsynet at det ikke krevde noen form for forhåndssøknader eller tillatelser. Enn så lenge dette ikke var flyvning mot vederlag så kunne jeg ta bilder. Om jeg så ga ut en bok om det jeg hadde opplevd så hadde de ingen juridiske innvendinger mot det. Om jeg derimot hadde tatt et fotografi mot vederlag (for eksempel av en bedrift) så hadde saken stilt seg helt annerledes.

Som passasjer på passasjerfly er det ingen begrensninger (utover det flyselskapet måtte sette). Knips i veg.
Når jeg lagde bøkene "Romsdal fra lufta" og "Nordmøre fra lufta" fikk jeg skriftlig fra Luftfartstilsynet at det ikke krevde noen form for forhåndssøknader eller tillatelser. Enn så lenge dette ikke var flyvning mot vederlag så kunne jeg ta bilder. Om jeg så ga ut en bok om det jeg hadde opplevd så hadde de ingen juridiske innvendinger mot det. Om jeg derimot hadde tatt et fotografi mot vederlag (for eksempel av en bedrift) så hadde saken stilt seg helt annerledes.

Nå er det ikke Luftfartstilsynet som gir tilatelse til å fotografere ifra luften, det er Nasjonal Sikkerhets Myndighet. Litt usikker, men tror ikke de er enig i det all den tid det eksisterer ett generelt fotoforbud ifra lufta.

Nå er det ikke Luftfartstilsynet som gir tilatelse til å fotografere ifra luften, det er Nasjonal Sikkerhets Myndighet.
Forsvarets overkommando, er det ikke det da? Uansett, jeg søkte ikke om tillatelse, men henvendte meg til Luftfartstilsynet. De informerte meg skriftlig om lovverket.

Litt usikker, men tror ikke de er enig i det all den tid det eksisterer ett generelt fotoforbud ifra lufta.
Det eksisterer ikke noe generelt fotoforbud fra lufta. Men det eksisterer derimot et forbud mot å ta fotografier av for eksempel militære anlegg fra lufta.

§ 3. Generelle begrensninger for fotografering mv fra luften
Det er forbudt for enhver å ta luftfotografier eller gjøre opptak med luftbårne sensorsystemer av områder, anlegg eller objekter hvor Forsvarets overkommando har fastsatt restriksjoner for slik fotografering mv.

Forsvarets overkommando kan etter søknad i enkelttilfeller dispensere fra forbudet.

Nå er det ikke Luftfartstilsynet som gir tilatelse til å fotografere ifra luften, det er Nasjonal Sikkerhets Myndighet. Litt usikker, men tror ikke de er enig i det all den tid det eksisterer ett generelt fotoforbud ifra lufta.

Joda.

Det kreves tillatelse fra NSM for å gjøre opptak fra luften over norsk territorium. Unntatt fra dette kravet, er passasjerer i luftfartøy i rute- charter- eller taxitrafikk som følger de fastsatte luftleder (rundflygning krever tillatelse) , samt opptak som gjøres i henhold til de av Norge ratifiserte rustningskontrollavtaler.

https://www.nsm.stat.no/Arbeidsomrader/Foto-kart/

Når det er sagt, hvilke passasjerer vet om et fly er på et luftled eller ikke? :-)

I lovdata står det ingenting om at det må skje fra fastlagte luftleder, ei heller at rundflyvning krever tillatelse.

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1997-01-06-3

§ 4. Forhåndstillatelse til enkeltstående tilfeller av fotografering mv
For enkeltstående tilfeller av luftfotografering eller opptak med luftbårne sensorsystemer kreves normalt forhåndstillatelse.

Tillatelse kreves ikke for fotografering som foretas av passasjerer i luftfartøyer i rute-, charter- eller taxitrafikk.

Søknad om tillatelse fremmes skriftlig eller telefonisk til Forsvarets overkommando, som avgjør om tillatelse kan gis.

Søknaden skal inneholde opplysninger om

a) områder, objekter mv som ønskes fotografert eller avsøkt med sensorsystemer,

b) hvem som er oppdragsgiver,

c) hvilket flyselskap og hvilken flyger som skal forestå flygningen(e),

d) hva foto- eller opptaksmaterialet skal brukes til,

e) når fotograferingen eller sensoropptaket antas å finne sted, og

f) fremkallings-/kopieringssted.

Når det er sagt trenger du ikke være klar over en lov for å bli dømt :)

Jeg søkte for noen dager siden om en generell tillatelse og i den forbindelse fikk jeg følgende svar på min forespørsel.

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) viser til forespørsel vedrørende fotografering/filming fra luften.

Det kreves tillatelse fra NSM dersom man skal foreta foto eller filmopptak mv fra luften . Hjemmelen er Forskrift om fotografering mv fra luften og kontroll av luftfotografier og opptaksmateriale fra luftbårne sensorsystemer § 2 hvor det står « forskriften gjelder all fotografering og opptak med sensorsystemer fra luften, herunder fra ethvert fartøy, innretning eller gjenstand som befinner seg i luftrommet»

Vedlegger link til de tre skjemaene du må sende i posten mht lisens (Klarering for K/5 år) til Nasjonal sikkerhetsmyndighet, Postboks 18, 1306 SANDVIKA

https://www.nsm.stat.no/Documents/s...ring og filming fra luften 63304_Bl0384_B.pdf

https://www.nsm.stat.no/Documents/skjemaer/pdf POB/S-0136-1-1B endringsversjon 010511.pdf

Punktene 13 til 21 skal ikke fylles ut.

https://www.nsm.stat.no/Documents/skjemaer/S-0138BN_Taushetserkl_skjema.pdf

Behandlingstid er 2-6 mnd, og tillatelsen kan gis for inntil 5 år, dersom behovet for det. For søknader i år er det ingen kostnader.
Husk dato og underskrift på alle tre dokumenter.

Med vennlig hilsen
Åshild D. Salmela
Fagdirektør

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM)
Avdeling for sikkerhetsstyring
T: 90151259
https://www.nsm.stat.no post@nsm.stat.no

Nå blandes begrepene litt her.

Det som Tidens krav har en artikkel om er at det nå kreves fullt bokverk for virksomheter som skal drive med flyfoto / video ifra droner osv. Dvs. i prinsippet samme bokverket som de store flyselskapene har, dvs. operasjonsmanualer i en haug med bokstaver. Det er tillatelsen til å "drive flyselskap", og det kreves faktisk det nå for å få lov til å drive komersiell virksomhet med små droner / helikopter / fly osv.

Jeg har en kompis som er i denne fasen nå, og han var vel mistet ganske mye hår de siste månedene, når han prøver å få dette bokverket godkjent hos tilsynet.

NSM har kun med tillatelse til å ta bilder å gjøre, dem har ingenting med den opprinnelige artikkelen til tidens krav å gjøre.

Forsvarets overkommando, er det ikke det da? Uansett, jeg søkte ikke om tillatelse, men henvendte meg til Luftfartstilsynet. De informerte meg skriftlig om lovverket.

Det eksisterer ikke noe generelt fotoforbud fra lufta. Men det eksisterer derimot et forbud mot å ta fotografier av for eksempel militære anlegg fra lufta.

§ 3. Generelle begrensninger for fotografering mv fra luften
Det er forbudt for enhver å ta luftfotografier eller gjøre opptak med luftbårne sensorsystemer av områder, anlegg eller objekter hvor Forsvarets overkommando har fastsatt restriksjoner for slik fotografering mv.

Forsvarets overkommando kan etter søknad i enkelttilfeller dispensere fra forbudet.
Forsvarets Overkommando eksisterer ikke lengre, forskriften er skrevet før de ble lagt ned. Nå er det NSM som håndterer det.
I lovdata står det ingenting om at det må skje fra fastlagte luftleder, ei heller at rundflyvning krever tillatelse.

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1997-01-06-3

§ 4. Forhåndstillatelse til enkeltstående tilfeller av fotografering mv
For enkeltstående tilfeller av luftfotografering eller opptak med luftbårne sensorsystemer kreves normalt forhåndstillatelse.

Tillatelse kreves ikke for fotografering som foretas av passasjerer i luftfartøyer i rute-, charter- eller taxitrafikk.

Søknad om tillatelse fremmes skriftlig eller telefonisk til Forsvarets overkommando, som avgjør om tillatelse kan gis.

Søknaden skal inneholde opplysninger om

a) områder, objekter mv som ønskes fotografert eller avsøkt med sensorsystemer,

b) hvem som er oppdragsgiver,

c) hvilket flyselskap og hvilken flyger som skal forestå flygningen(e),

d) hva foto- eller opptaksmaterialet skal brukes til,

e) når fotograferingen eller sensoropptaket antas å finne sted, og

f) fremkallings-/kopieringssted.
Det står ingenting om fastlagte luftleder, det har de skrevet som en veiledning i forhold til at folk som reiser med rutefly kan ta bilder. Rundflyging står ikke blant de som har unntak, ergo er det omfattet av fotoforbudet.

Det som Tidens krav har en artikkel om er at det nå kreves fullt bokverk for virksomheter som skal drive med flyfoto / video ifra droner osv. Dvs. i prinsippet samme bokverket som de store flyselskapene har, dvs. operasjonsmanualer i en haug med bokstaver. Det er tillatelsen til å "drive flyselskap", og det kreves faktisk det nå for å få lov til å drive komersiell virksomhet med små droner / helikopter / fly osv.

Jeg har en kompis som er i denne fasen nå, og han var vel mistet ganske mye hår de siste månedene, når han prøver å få dette bokverket godkjent hos tilsynet.

Vi får vel si, velkommen til luftfarten, det er litt annerledes enn bil og båt :)

Her er forøvrig AICen som beskriver flyging med ubemannede fartøyer:
http://www.luftfartstilsynet.no/regelverk/aic-n/article10861.ece

Back