• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Alert Luftfartsmessige påvirkninger av Midtøsten-konflikter (2026)

United planlegger å redusere trafikken med totalt 5% i sommerhalvåret. Av dette kommer 3pp fra direkte kutt på grunn av høye drivstoffpriser. 1pp fra "tvunget kutt" på ORD pga begrensninger fra FAA, men det siste 1pp skyldes de ikke flyr til f.eks TLV og DXB nå.

United Airlines is reducing capacity by 5% and is preparing for an extended period of high fuel costs, Chief Executive Officer Scott Kirby said in a memo to employees late on Friday.

2 maskiner skadet i DXB

Med Google translate
En Emirates Airbus A380 og en Saudi-Arabia Airbus A321 ble skadet på Dubai internasjonale lufthavn under iranske angrep i begynnelsen av konflikten i Midtøsten, melder Wall Street Journal.

Det var forresten overraskende mange på SK4116 OSL-BOO i går, som basert på lapper på handbagasjen hadde kommet inn med Emirates, via DXB fra "Fjerne Østen". SÅ tydeligvis er transfertrafikken der igang igjen også.

Stor forskjell i flyselskapene/flyplassene på hvor mye av trafikken som er borte per i dag:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Det er litt interessant og underlig hvordan Emirates og Qatar angriper situasjonen såpass forskjellig. Sånn jeg har forstått, skal det være grovt sett samme trusselbilde mot deres to baser i UAE og Qatar.

Det er litt interessant og underlig hvordan Emirates og Qatar angriper situasjonen såpass forskjellig. Sånn jeg har forstått, skal det være grovt sett samme trusselbilde mot deres to baser i UAE og Qatar.
Ikke helt samme trusselbilde/ sikkerhetsrisiko i UAE vs Qatar.
I Qatar ligger de store Iranske målene (rafferiet og militære basene) nærmere flyplassen og i direkte konflikt med inn/ utflygningen traseen til DOH flyplass. Det ligger blant annet en stor amerikansk flybase rett sørvest for DOH flyplass. Dermed er det større sjanse for at fly blir skutt ned der vs i DXB.
Og Qatar (landet) har vel også vært mer politisk aktiv i konflikten og ligger nærmere Bahrain som er kjent for å være USAs militære HQ i området. Igjen i skuddlinjen for fly inn/ ut av DOH.

Qatar flyr tomme fly tilbake.

Jeg tok Oslo-flyet til DXB her for et par dager siden, maskinen var ca 60-ish% full i eco og premium eco. De aller fleste av passasjerene så ut til å være norsktalende asiatere samt fra land fra midtøsten, mens ingen afrikanere og relativt få europeere/amerikanere/potetfargede (sånne som meg). Det var rimelig busy med transferpassasjerer i DXB, og A380-flighten jeg hadde videre til Asia var så og si smekkfull. Der satt jeg ved siden av en brite, mens det var folk fra Sør-Amerika, Angola, Kina, Tyskland osv som satt i umiddelbar nærhet som jeg kunne gjenkjenne språkene til, så jeg tror det er en god del bereiste som tar den iboende risikoen med transfer via DXB med en god porsjon likegyldighet.

Ikke helt samme trusselbilde/ sikkerhetsrisiko i UAE vs Qatar.
I Qatar ligger de store Iranske målene (rafferiet og militære basene) nærmere flyplassen og i direkte konflikt med inn/ utflygningen traseen til DOH flyplass. Det ligger blant annet en stor amerikansk flybase rett sørvest for DOH flyplass. Dermed er det større sjanse for at fly blir skutt ned der vs i DXB.
Og Qatar (landet) har vel også vært mer politisk aktiv i konflikten og ligger nærmere Bahrain som er kjent for å være USAs militære HQ i området. Igjen i skuddlinjen for fly inn/ ut av DOH.

På den andre siden ligger UAE geografisk nærmere Iran enn Qatar, blitt angrepet mye hardere (flere droner/missiler) enn Qatar og er nærere alliert med Saudi-Arabia (Irans hovedfiende i regionen) enn Qatar. I tillegg har UAE også amerikanske baser, og DXB blitt direkte truffet av droner/missiler, i motsetning til DOH. Så det er fortsatt vanskelig å forstå de ulike måtene Emirates og Qatar Airways håndterer konflikten på.

En E-3 AWACS mindre hos USAF:

QR ser ut til å forberede seg på langvarig irops.
Vi har en t/r flyvning BKK-SVG og fikk nettopp denne melding, ser positivt på at de faktisk er så tidlig ute slik at det er mulig å ordne seg annen transport.

*What to do with your upcoming trip*

Have a confirmed booking for travel up to 15 June 2026? You’ve got flexible options to manage your trip.

Enjoy complimentary date changes for travel up to 31 October 2026 on flights operated by Qatar Airways, or request a refund of the unused value of your ticket.

As our valued *Gold member*, you also receive priority support on WhatsApp through https: xxxxxxxxxx

Så stor creds til QR i denne sammenheng.

Back