Luftfartsavtale NO-SIN undertegnet (Splittet fra TG-tråden)

Utflyttet

Ute på tur
Luftfartsavtale NO-SIN undertegnet (Splittet fra TG-tråden)

SIA vil nok heller fokusere primært på businesspassasjerer, og muligens forlenge ruten til USA, f. eks til Houston, tilsvarende det MH har gjort på ruten Kuala Lumpur - Stockholm - New York.

Selv om SQ til OSL er usannsynlig nok så har de vel ikke rettigheter til noe videre ut fra Norge?

-A

Last edited by a moderator:
Re: Thai Airways BKK-OSL-BKK

Selv om SQ til OSL er usannsynlig nok så har de vel ikke rettigheter til noe videre ut fra Norge?

-A
Norge var i samtaler med Singapore sent i 2008/tidlig i 2009 angående en reforhandlig av luftfartsavtalen mellom de to landene. 5th freedom rights mellom de to landene var et av punktene som skulle reforhandles i følge personen i Luftfartstilsynet som jeg var i kontakt med. Jeg vet ikke hva utfallet av disse forhandlingene er, men det har altså vært på dagsorden fra norske myndigheter sin side.

Norge var i samtaler med Singapore sent i 2008/tidlig i 2009 angående en reforhandlig av luftfartsavtalen mellom de to landene. 5th freedom rights mellom de to landene var et av punktene som skulle reforhandles i følge personen i Luftfartstilsynet som jeg var i kontakt med. Jeg vet ikke hva utfallet av disse forhandlingene er, men det har altså vært på dagsorden fra norske myndigheter sin side.
At en slik avtale blir godkjent er helt avgjørende for at vi skal se SIA eller MAS på OSL. Hvis et av selskapene velger å etablere seg i Norge er nok dette for å bruke OSL som et mellomstopp på ruter videre vestover, slik MAS gjør på ARN.

Denne avtalen ble undertegnet i dag,.

Norge, Danmark og Sverige har i dag undertegnet nye luftfartsavtaler med Singapore. Statssekretær Erik Lahnstein i Samferdselsdepartementet undertegnet for Norge, og den singaporske transportminister og viseutenriksminister Raymond Lim skrev under for Singapore. Representanter for henholdsvis den danske og den svenske ambassaden i Oslo undertegnet for Danmark og Sverige.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd...-luftfartsavtaler-undertegnet-.html?id=565368

Her står bl.a.:

I henhold til de nye luftfartsavtalene kan både skandinaviske og singaporske flyselskap fly mellom et hvilket som helst punkt i Skandinavia og Singapore via og videre til et hvilket som helst tredjeland, uten begrensninger på kapasitet, antall flyvninger eller flytype.

Med andre ord får vi se SIA på OSL rundt årsskiftet kanskje? ;)

(tror faktisk jeg kan se MartinL hoppe opp og ned av glede på plassen sin fra kontorvinduet mitt....)

Med andre ord får vi se SIA på OSL rundt årsskiftet kanskje? ;)

(tror faktisk jeg kan se MartinL hoppe opp og ned av glede på plassen sin fra kontorvinduet mitt....)

Spennende.
Kanskje de flytter ruten SIN-MOW-HOU til å bli SIN-OSL-HOU?
Det er jo ganske finans/shippinginteresser i den ene enden og oljeinteresser i den andre.

Spennende.
Det er jo ganske finans/shippinginteresser i den ene enden og oljeinteresser i den andre.

Det var akkurat det jeg tenkte også. Det er tøffe tider i Moskva om dagen så tidspunktet for å forsøke dette er helt riktig. Nå stod ved ikke HOU på ønskelista til OSL om dagen men det er ikke nødvendigvis noen hindring.

Nå må man ha slik avtale for codeshare også, så ikke selg skinnet riktig ennå ... IAH har jeg liten tro på. Stavangerfolket drar til AMS og flyr Privatair uansett ....

Nå må man ha slik avtale for codeshare også, så ikke selg skinnet riktig ennå ... IAH har jeg liten tro på. Stavangerfolket drar til AMS og flyr Privatair uansett ....

Tja, uansett? Hvis SQ setter inn en av sine nye 773 og kommer med noen gode tilbud som oljebransjen ikke kan si nei til, så hvem vet? IAH er vel også en Continental hub, så når de blir stjerneallianse også, vil det jo være en grei hub for videre reise til f.eks. mellomamerika og sikkert andre også.

Det er jo lov å håpe!:wow:

BF:cool2

Kanskje en forlengelse av CPH ruten eller en SIN-CPH-OSL-SIN fordeling er bedre? Kanskje SIN-OSL-ORD..

Men tilbake til tråden. Jeg ser heller en 345 enn 744 både som passasjer og flyidiot.

Re: Luftfartsavtale NO-SIN undertegnet (Splittet fra TG-tråden)

Trodde IAH ruten via MOW går så det suser?

Trodde IAH ruten via MOW går så det suser?

Det kan faktisk hende. Jeg bare har registrert at ting går trengt der og at det helt sikkert går ut over flytrafikken uten at jeg vet noe konkret om den ruta.

Jeg leste motsatt for et par uker siden, uten at jeg kan huske hvor i farten ...

Spennende.

Nei , det tror jeg ikke.
SQ dekker HOU via sine østgående ruter og codeshare bedre.
Skulle OSL bli en teoretisk mellomlanding på vei vestover tror jeg det kun blir til USA / Canada østkysten.
HOU blir for langt fra SIN via OSL .

Jeg tror Singapore var nære på, men det er nok kjørt nå som Thai er inne på banen.
Jeg tror ikke at det var uten grunn at selskapet sjokk åpnet med 5 ukentlige allerede fra 15.juni.

De har en som går via Dubai, men den stopper i Moskva.

Nye luftfartsavtaler med Singapore undertegnet

De skandinaviske landene undertegnet en ny luftfartsavtale med Singapore i går, 10. juni 2009. Dette innebærer at "både skandinaviske og singaporske flyselskap kan fly mellom et hvilket som helst punkt i Skandinavia og Singapore via og videre til et hvilket som helst tredjeland, uten begrensninger på kapasitet, antall flyvninger eller flytype. For rene fraktflyvninger gis det i tillegg muligheter for flyselskapene å etablere et knutepunkt for frakt i motpartens land."

Kilde: http://www.boarding.no/art.asp?id=36849

Back