Luftfart og miljø
I politiske festtaler hører man om miljøet i luftfatssammenheng, men den vanlige pax er vel mest interessert i å komme seg fra A til B for en billigst mulig penge, med best mulig komfort.
På luftfartssiden boarding.no kan man lese at man nå i Danmark nå tatt for seg alle relevante flyselskaper og sett på hva hvilken "miljøprofil" de har, og om de i det hele tatt har "miljøet" på agendaen.
Om det er tilfeldig eller ikke, men lavprisselskapene Norwegian, Cimber Sterling, Ryanair og Easyjet kommer dårligst ut. Noen av disse har ikke en gang gitt tilbakemelding på om de har et "miljøprogram".
Thomas Cook kommer best ut, etterfulgt av bl.a. SAS og KLM/Air France.
Førstnevnte opplyser at de på ti år har kuttet drivstoffmengden på 22 % pr pax.km, kuttet støy med 30 % og at alt avfall fra kabinen blir resirkulert og gjenbrukt i den grad man kan. Selskapet har i hele perioden (også før det ble politisk korrekt) gjennomført såkalte grønne innflygninger.
Og med en kabinfaktor på 97 % er det vel optimalt også for miljøet.
Kanskje burde man fra myndighetshold motivere selskapene sterkere til miljøbevissthet, men så lenge det mangler en "gulrot", er det vel mange som ikke gidder. Kan f.eks vanskelig se for meg at en viss Ryanairsjef (MOL) gidder anstrenge seg, før det belønnes økonomisk.
Eller er det miljøhysteri i luftfarten (som bare slipper ut 2-3 % av all CO2)??
Tally-Ho
I politiske festtaler hører man om miljøet i luftfatssammenheng, men den vanlige pax er vel mest interessert i å komme seg fra A til B for en billigst mulig penge, med best mulig komfort.
På luftfartssiden boarding.no kan man lese at man nå i Danmark nå tatt for seg alle relevante flyselskaper og sett på hva hvilken "miljøprofil" de har, og om de i det hele tatt har "miljøet" på agendaen.
Om det er tilfeldig eller ikke, men lavprisselskapene Norwegian, Cimber Sterling, Ryanair og Easyjet kommer dårligst ut. Noen av disse har ikke en gang gitt tilbakemelding på om de har et "miljøprogram".
Thomas Cook kommer best ut, etterfulgt av bl.a. SAS og KLM/Air France.
Førstnevnte opplyser at de på ti år har kuttet drivstoffmengden på 22 % pr pax.km, kuttet støy med 30 % og at alt avfall fra kabinen blir resirkulert og gjenbrukt i den grad man kan. Selskapet har i hele perioden (også før det ble politisk korrekt) gjennomført såkalte grønne innflygninger.
Og med en kabinfaktor på 97 % er det vel optimalt også for miljøet.
Kanskje burde man fra myndighetshold motivere selskapene sterkere til miljøbevissthet, men så lenge det mangler en "gulrot", er det vel mange som ikke gidder. Kan f.eks vanskelig se for meg at en viss Ryanairsjef (MOL) gidder anstrenge seg, før det belønnes økonomisk.
Eller er det miljøhysteri i luftfarten (som bare slipper ut 2-3 % av all CO2)??
Tally-Ho