Luftdyktige "Warbirds"

Det begynner å bli en del, så jeg håper noen kan spe på lista med de jeg glemmer.
To Vampire
To L-29
To Harvards
Tre (?) Tiger Moths
En Cornell
En Birddog
En Chipmunk
En T-33
Litt usikker på hvorvidt Dakota Norway sin maskin har vært militær, men hun går vel uansett under "warbird".
En Broussard
En An-2, usikker på om den har vært militær
En drøss med Safirer og en drøss med Cubs.

Og snart en Starfighter...

Litt usikker på hvorvidt Dakota Norway sin maskin har vært militær, men hun går vel uansett under "warbird".
LN-WND er vel i høyeste grad warbird, hun tjenestegjorde i USAAF som 42-68823 fra leveransen juni -43 til krigens slutt. Ryktene vil ha det til at hun deltok både ved landgangen i Normandie samt operasjonene rundt Arnhem (Ref filmen "A Bridge Too Far).
Hun ble overtatt av Finnair som OH-LCG i 1948 og overført til Ilmavoimat i 1969 og ble brukt som VIP-maskin av bl.a. president Kekkonen som DO-9.
Ble så lagret i England og var innom reg G-BLYA (og muligens N59NA) før hun "kom hjem" som LN-WND i august 1986.

http://www.touchdown-aviation.com/f...ta-norway/douglas-c-53d-skytrooper-ln-wnd.php

Last edited:
Nyrestaurert Army Cub på Kjeller i fjor: LN-ACJ.

Kan også tilføye to Tiger Moths under oppbygging på Kjeller: LN-KAY, og LN-ADC, sistnevnte tidligere G-ADCG fra de Havilland School of Flying, visstnok Geoffrey de Havillands personlige fly.

I tillegg bygger Kjeller Flyhistoriske Forening opp en dH-60 Moth, som vel står ferdig innen et par år. Den vil få registreringen LN-KFM.

Så har vi Fieseler Storch'en som er under oppbygging, den vil nok bli hetende LN-WNS.

I tillegg bygger Kjeller Flyhistoriske Forening opp en dH-60 Moth, som vel står ferdig innen et par år. Den vil få registreringen LN-KFM.

Ferdig og i luften

https://www.tu.no/artikler/norges-eldste-luftdyktige-fly-tar-av-fra-verdens-eldste-flybase/382692
87 år etter at det havarerte, er flyveapparatet fra 1929 igjen på egne vinger, takket være Kjeller Flyhistoriske Forening (KFF). Dette er ikke bare verdens eldste serieproduserte DH60 Moth, men også landets eldste luftdyktige fly.

Noen som vet av en Tiger Moth i Norge som tilhørte en militærflyger som het Tor Næss?
Han omkom i et annet fly tidlig på 70 tallet. Han bodde i nabolaget mitt og tok meg på flytur i en Cessna og styrtet like etterpå. Var i brgravelsen, utrolig triste greier.
Husker Tiger Mothen godt, er den i Norge enda mon tro?

Tiger Mothen er/var LN-VYG. Egentlig Jens W.Rolfsen/NTH Flyklubbs gamle LN-BDN - restaurert med nye reg.bokstaver, eierne var stasjonert på Ørland.
C of A utløp hos ny eier i 1985 etter et landingsuhell. Ble sagt at den skulle lagres for reparasjon, men har hørt rykter om at deler er brukt ved restaurering av andre fly.
Om noen vet mere, post gjerne her.

PS Tok seilfly kurs på Øysand i 1959 samtidig med Tor. Flyulykken skjedde på Grønøra flyplass i Snåsa.
Han fløy oppvisning med en Britisk registrert (Tipsy Nipper ?), eid av militære flygere i Bodø hvor han da var stasjonert.

. PS Tok seilfly kurs på Øysand i 1959 samtidig med Tor. Flyulykken skjedde på Grønøra flyplass i Snåsa.
Han fløy oppvisning med en Britisk registrert (Tipsy Nipper ?), eid av militære flygere i Bodø hvor han da var stasjonert.

Aye, du kjente han også da, liten verden.
Jeg traff Tor på Værnes, han var imponert over at jeg hadde syklet 35 km hver vei bare for glo på fly.
Invirterte meg opp i en Cessna, han underviste litt på si for Værnes Flyklubb og det var plass bak i en 172.
Tok samme sykkelturen en stund senere og fikk se på Tiger Mothen hans.
Sommeren 1971 var det og like ettepå gikk han i bakken.
Tragiske greier.

Back