• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Luftdyktige "Warbirds"

LN-VYG og Tor Næss:
I Kay Hagbys bok angis havari Snåsa 28-6-1970 for Tipsy Nipper G-AWCE (s.385)
Regner med det er riktig år, siden -VYG annonseres til salgs høst 1970 med henvisning til "tragisk dødsfall".
KH skriver ellers om -VYG at den ikke er rep. før 73 etter skade 67,men det er feil, den fløy igjen 68. Det var heller ikke uhell Sola som groundet den 85, den fløy til Fornebu, men ble så stående lenge for vær og vind.
 
LN-VYG og Tor Næss:
I Kay Hagbys bok angis havari Snåsa 28-6-1970 for Tipsy Nipper G-AWCE (s.385)
Regner med det er riktig år, siden -VYG annonseres til salgs høst 1970 med henvisning til "tragisk dødsfall".
KH skriver ellers om -VYG at den ikke er rep. før 73 etter skade 67,men det er feil, den fløy igjen 68. Det var heller ikke uhell Sola som groundet den 85, den fløy til Fornebu, men ble så stående lenge for vær og vind.

Trodde det var 1971 for jeg søkte på Google og fant dette.
https://www.flickr.com/photos/billis/sets/72157632241450972/

Joda, jeg husker -VYG fløy i -69/-70, den var titt og ofte i lav høyde over nabolaget mitt og det var så stas at jeg sprang eller syklet etter flyet for å ha det i sikte lengst mulig.
Finnes det bilder av der fra den tiden? Synes å huske det var sølgrått og rødt/svart men husken kan jo ta feil over 47 år..:headbang
 
Trist bilde du linker til,men likefult en del av norsk flyhistorie.
Så -VYG på diverse flydager slutten av 70tall og begynnelse 80tall, men oppdager at jeg mangler bilder!Husker den ,som deg, helt sølvgrå med røde stiper.( på bilde fra Værnes 1968 i FlyNytt, er den helhvit,bare mørke reg.bokstaver)
 
Som Olav sier, triste foto.

"Memories" fra tiden før:
Tor var vel omtrent jevngammel med meg.
Muligens et år eldre: siden han hadde det som var sjelden for den tiden (1959); en scooter.
Som vi brukte på kveldstid til å "ragge bruder" i nærområdet, og opp mot Hølonda.
Med ganske stor suksess. :)

Mistet for litt siden hele mitt arkiv av foto ved et harrdisccrash, og finner ikke igjen backupp minnepinnen. :(

Når jeg tenker på dette flyet, så kommer oftest -BDN opp i hukommelsen - først sølvdopet - senere mørkerød.
Mnen jeg mener -VYG også var sølvdopet, uten å være sikker eller ha noe å vise til.
 
Last edited:
Ja det var trist bilde.
Jeg var ikke på det flystevne i Snåsa, men hørte fort om det og fikk noen detaljer fra folk som var der, tragisk og gjorde kraftig inntrykk på en ungdom som meg siden Tor var helten.
Var det 1970 eller 1971?
Traff broren hans en del år senere og snakket litt om Tor.
Alt det der kom nå tilbake med tråden om Tiger Moth i Norge.
R.I.P.
 
Året var nok 1970.
Dato først på bildeserien er feil. Undertekst på et av bildene sier også 1970.

Også bekreftet av "historiefortelleren" - H.O.Løkkens liste over havarier mm i Trøndelag. (Tidligere flygeleder på Værnes)

http://varnesairshow.no/fileshare/filarkivroot/Airshow/140316 Ulykker og uhell.pdf

For å gå over fra det triste/alvorlige til litt mere useriøst:
CFM kan vel høre med faderen hva som egentlig skjedde på bane 14 en gang på 70-tallet ? :)
 
Last edited:
CFM kan vel høre med faderen hva som egentlig skjedde på bane 14 en gang på 70-tallet ? :)

Egentlig for mye vind til å fly Cub. Når han var nede i taxefart og skulle forlate banen tok vinden tak, vred flyet 90 grader og han hoppet av banen. Eneste skade ble heldigvis kun en fjær på halen som måtte skiftes, siden hverken vinge eller propell var i bakken.

Han stod forøvrig og så Tipsy Nipperen gå i bakken på Grønøra, siden han skulle fly modellflyoppvisning så snart Næss var ferdig med sin oppvisning.
 
Back
Top