Luftbilder

CFM

ScanFlyer Crusty
Noen ganger blir det litt klisjeaktig vakkert i himmelrommet.

IMG_8893_zpsj32l38wf.jpg

IMG_8903_zpsvn3dlann.jpg

Boeing B767-300ER OE-LAE fra Beijing til Wien ligger litt foran oss i FL380, 2000 fot lavere.

IMG_8912_zpsfdc5adbd.jpg

Parkert på gaten ved siden av i Wien.

IMG_8258_zpsvr9ctkcv.jpg

Sikkert noen oppmerksomme som kanskje stusser litt ved noe de ser på dette bildet.

Semmern liggert riktig, men bommer på land. Russerne har heldigvis gått bort ifra meter på FL. Vi er klarert 8100m i descend som tilsvarer 26600 fot. Bruker tabell for å konvertere. Blir dobbeltsjekket i tillegg til meterindikasjonen på høydemålerne. I dette tilfellet befinner vi oss i Kina på vei inn mot Hongkong. Hongkong er litt spesielt, siden man flyr på meter over Kina, men skifter til fot igjen på innflygningen i Hongkong.

@CFM: Er det flere land enn Kina, Mongolia og Nord Korea som bruker metriske høyde- og fartsangivelser nå for tiden?

Last edited:
Jeg har ikke hatt med Nord Korea å gjøre, men Mongolia og Kina har det ihvertfall. Sist jeg fløy på Russland brukte de meter når man skiftet til lokalt trykk for innflygning, men fot over Transition Altitude.

Har aldri sittet bak spakene på noe fly, men 26600m vil vel bli drøye 80000 fot tror jeg...
Heller farten som er satt lavt tror jeg????

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Du må nok regne andre veien; Dele på 3.28, ikke gange ;) Se på høydemåleren, over fot-vinduet ser du en liten boks til som man kan skru av og på etter behov, der står høyden i meter.

Du må nok regne andre veien; Dele på 3.28, ikke gange ;)
Les en gang til, semmern. ;)
26600 METER er 87248 fot. Og da er det multiplikasjon som gjelder.

For øvrig, selv etter nesten 40 år i denne bransjen med utallige flyturer bli jeg aldri lei av slike syn som disse bildene viser.

Last edited:
Back