• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Lovverk setter gamle maskiner på bakken

Blubird

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Lovverk setter gamle maskiner på bakken

Enkelte nasjoner tar nå grep for å kvitte seg med eller hindre en aldrende flypark. Indonesia og India har nylig annonsert sine respektive lover som skal sørge for en mindre utdatert flyflåte blant flyselskapene.

Indonesia:
For fraktmaskiner gjelder max 70 000 cycles eller max 30 år, det som måtte inntreffe først. Passasjerfly på sin side vil kunne ha max 50 000 cycles eller max 20 år. Dette setter en effektiv stopper for en del B722 og B732 som er relativt populære i disse områdene.

India:
Importnekt for alle fly eldre enn 12 år. Fly som allerede er i drift og eldre enn 12 år rammes ikke av denne loven.

For å sette disse reglene i perspektiv til norske forhold; flyselskap og flyflåtens snittalder:

SAS Braathens: ca 9 år.
Widerøe: ca 11 år.
Norwegian: ca 13 år.
Coast Air: ca 18 år.

Re: Lovverk setter gamle maskiner på bakken

Yepp. Men det du skriver om Indonesia og India tyder jo på at vi snakker om nasjonale lovverk, mens årene for de fire norske flyselskapene sikkert er snittalder på deres flåte i dag. Siden det ikke har noe med lovverk å gjøre; finnes det noen "aldersgrense" på luftfartøy i Norge, eller er dette noe som er helt opp til eventuelle selskaper?

Originally posted by LN-SSL

Yepp. Men det du skriver om Indonesia og India tyder jo på at vi snakker om nasjonale lovverk, mens årene for de fire norske flyselskapene sikkert er snittalder på deres flåte i dag.

Snittalderen til de 4 jeg nevner er snittalderen i dag ja, ikke om ett eller to år. ;)

Og ja, i fall noen skulle være i tvil så er det som SSL nevner nasjonale lover&regler i India og Indonesia det er snakk om her.

ikke om ett eller to år

....nei..., og ikke hadde jeg antydet noe slikt heller. Har fortsatt ikke fått svar på mitt spørsmål, men det er kanskje ikke så interessant, all den tid vi lever i "den vestlige verden" og ikke har den samme problematikken rundt det med eldgamle fly....:rolleyes:

I den grad jeg kan svare deg så er det vel først og fremst antall cycles som fastsettes av produsent som avgjør hvor lenge en maskin holder...mener å huske at det f.eks. i Karibien har vært noen Twin Ottere som har gått ut på 'timer'.

Back