Lovverk setter gamle maskiner på bakken
Enkelte nasjoner tar nå grep for å kvitte seg med eller hindre en aldrende flypark. Indonesia og India har nylig annonsert sine respektive lover som skal sørge for en mindre utdatert flyflåte blant flyselskapene.
Indonesia:
For fraktmaskiner gjelder max 70 000 cycles eller max 30 år, det som måtte inntreffe først. Passasjerfly på sin side vil kunne ha max 50 000 cycles eller max 20 år. Dette setter en effektiv stopper for en del B722 og B732 som er relativt populære i disse områdene.
India:
Importnekt for alle fly eldre enn 12 år. Fly som allerede er i drift og eldre enn 12 år rammes ikke av denne loven.
For å sette disse reglene i perspektiv til norske forhold; flyselskap og flyflåtens snittalder:
SAS Braathens: ca 9 år.
Widerøe: ca 11 år.
Norwegian: ca 13 år.
Coast Air: ca 18 år.
Enkelte nasjoner tar nå grep for å kvitte seg med eller hindre en aldrende flypark. Indonesia og India har nylig annonsert sine respektive lover som skal sørge for en mindre utdatert flyflåte blant flyselskapene.
Indonesia:
For fraktmaskiner gjelder max 70 000 cycles eller max 30 år, det som måtte inntreffe først. Passasjerfly på sin side vil kunne ha max 50 000 cycles eller max 20 år. Dette setter en effektiv stopper for en del B722 og B732 som er relativt populære i disse områdene.
India:
Importnekt for alle fly eldre enn 12 år. Fly som allerede er i drift og eldre enn 12 år rammes ikke av denne loven.
For å sette disse reglene i perspektiv til norske forhold; flyselskap og flyflåtens snittalder:
SAS Braathens: ca 9 år.
Widerøe: ca 11 år.
Norwegian: ca 13 år.
Coast Air: ca 18 år.