Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Alle vet også at poeng har svært svært sjelden noe med å senke bedrifters reisekostnader å gjøre - jeg vil tippe det stort sett får folk til å reise dyrere.

Helt enig. Hadde bonusprogrammene hatt som bunnlinjeeffekt at bedrifter faktiskt sparte penger på det, hadde vel programmene blitt lagt ned for lengst. ;)

Jeg ser intervjuet med denne finansdirektøren i SAS hvor han truer med dyrere billetter hvis bedrifter forbyr åpen på jobbreiser. SAS er jo selvfølgelig livredde for å miste kunder som ganske enkelt flyr dyrere med SAS for å få poengene.

Argumentene om at de som reiser mye i jobb kam bruke poengene til fast track osv vet dem jo at ikke er temaet. Dette er en frynsegode og enten er det lovlig/ulovlig eller så skal det beskattes/ikke beskattes.

Argumentene om at dette er en misunnelses-skatt osv er bo bare tøv. Du skal ha en såpass god gjensidig arbeidsavtale at du ikke må belage deg på bonuspoeng, kopipapir og kulepenner for å levere.

Som en som reiser mye i jobb er synes jeg du trekker noen vel kjappe konklusjoner, selv jobber jeg i et firma som leverer store Data Analyse Systemer (Stock Symbol er DATA) og vi bruker våre egne løsninger og all reisevirksomhet er tilgjengelig for analyser. Vi flyr ikke dyrere for å få Miles, dyre billetter er fordi vi ofte kjøper billetter samme dag eller dagen før avreise, ikke fordi vi velger det ene eller det andre selskapet. Når jeg analyserer min egne reiser er det endel som fort kommer frem, flybillettene er mellom 15-20% av reisekostnadene, hotell er desidert den største utgiften (de fleste av mine kunder holder til i områder med nokså ekstreme Hotel priser - La Quinta (som er temmelig langt unna The Peninsula og lenger unna mitt favoritt hotell koster fort over USD 300.00 natten (har sett USD 800.00).
Samtidig er totale reisekostnader noen små prosenter av salget som ligger bak reisen. Vi fører også opp reisetiden i timer og i November hadde jeg over 40 timer i reisetid, samtidig som jeg jobbet 40 timer hver uke, det spiser solid av fritiden og heldigvis blir jeg skikkelig kompensert, den kompensasjonen var et eget punkt i forhandlingene rundt arbeids kontrakten. Samtidig har bedriften et klart krav, vi skal samle Miles og helst holde oss til et selskap inntil vi har nådd status nivåer - fordi status sparer firmaet, f.eks. I går måtte jeg bli en dag ekstra (ikke uvanlig) og uten status ville endringen av fly billetten hjem til Seattle ville kostet USD 400.00 (ny enveis billett) med min status var det USD 50.00 (noe som ofte glemmes er at når en flyr såpass mye som det vi gjør er vi oftere utsatt for «shit happens» som i ettermiddag er flighten til San Jose såpass forsinket at jeg ikke ville rekke forbindelsen og alle avganger fra San Jose er smekkfulle og oversolgt, så i steden blir det standby på to avganger og bekreftet plass som lander 12:10 midnatt.....og ja jeg skal jobbe i morgen. Frynse gode ?

Fast Track er ikke noe frynse gode, det er et nødvendig arbeidsverktøy - her sparer det meg fort 30-45 minutter som jeg kan bruke hos kunden (TSAPre er svært forutsigbart - har ennå tilgode å bruke mer enn 10 minutter - normalt under 5 minutter).

I følge Bjørn Kjos er vi alle ombord i Alaskas 737-900 i kveld spøkelser, 100% reiser i jobb - noe Kjos uttalte til Seattle Times at ikke lengre finnes - det er fritids reisende som er fremtiden - vel vi uten fritid er vel da enten døde og er kommet tilbake som spøkelser, eller så vet Kjos mye men ikke allt....

Kanskje arbeidsgiver skal skatte av fordelen de får ved at jeg reiser nok privat til å havne på en status jeg ikke hadde nådd med bare jobbreiser? Det sparer arbeidsgiveren min for utgifter dersom jeg har loungetilgang, gratis bagasje på lengre reiser og dessuten andre indirekte besparelser blant annet i tid.

Dette er og blir en ufornuftig saus.

Som en som reiser mye i jobb er synes jeg du trekker noen vel kjappe konklusjoner, selv jobber jeg i et firma som leverer store Data Analyse Systemer (Stock Symbol er DATA) og vi bruker våre egne løsninger og all reisevirksomhet er tilgjengelig for analyser. Vi flyr ikke dyrere for å få Miles, dyre billetter er fordi vi ofte kjøper billetter samme dag eller dagen før avreise, ikke fordi vi velger det ene eller det andre selskapet. Når jeg analyserer min egne reiser er det endel som fort kommer frem, flybillettene er mellom 15-20% av reisekostnadene, hotell er desidert den største utgiften (de fleste av mine kunder holder til i områder med nokså ekstreme Hotel priser - La Quinta (som er temmelig langt unna The Peninsula og lenger unna mitt favoritt hotell koster fort over USD 300.00 natten (har sett USD 800.00).
Samtidig er totale reisekostnader noen små prosenter av salget som ligger bak reisen. Vi fører også opp reisetiden i timer og i November hadde jeg over 40 timer i reisetid, samtidig som jeg jobbet 40 timer hver uke, det spiser solid av fritiden og heldigvis blir jeg skikkelig kompensert, den kompensasjonen var et eget punkt i forhandlingene rundt arbeids kontrakten. Samtidig har bedriften et klart krav, vi skal samle Miles og helst holde oss til et selskap inntil vi har nådd status nivåer - fordi status sparer firmaet, f.eks. I går måtte jeg bli en dag ekstra (ikke uvanlig) og uten status ville endringen av fly billetten hjem til Seattle ville kostet USD 400.00 (ny enveis billett) med min status var det USD 50.00 (noe som ofte glemmes er at når en flyr såpass mye som det vi gjør er vi oftere utsatt for «shit happens» som i ettermiddag er flighten til San Jose såpass forsinket at jeg ikke ville rekke forbindelsen og alle avganger fra San Jose er smekkfulle og oversolgt, så i steden blir det standby på to avganger og bekreftet plass som lander 12:10 midnatt.....og ja jeg skal jobbe i morgen. Frynse gode ?

Fast Track er ikke noe frynse gode, det er et nødvendig arbeidsverktøy - her sparer det meg fort 30-45 minutter som jeg kan bruke hos kunden (TSAPre er svært forutsigbart - har ennå tilgode å bruke mer enn 10 minutter - normalt under 5 minutter).

I følge Bjørn Kjos er vi alle ombord i Alaskas 737-900 i kveld spøkelser, 100% reiser i jobb - noe Kjos uttalte til Seattle Times at ikke lengre finnes - det er fritids reisende som er fremtiden - vel vi uten fritid er vel da enten døde og er kommet tilbake som spøkelser, eller så vet Kjos mye men ikke allt....

Som vanlig er det nok ikke DC8 (eller SudCaravelle) som er snittet. Jeg vil tørre å si at mer eller mindre alle jeg kjenner (og da i Norge hvor dette gjelder) velger en dyrere reise en nødvendig for å få poeng. Noen ganger bare hundrelapper og. Men ganger mer.. De fleste også med samme mønster privat.

Dette vet selvfølgelig SAS og prøver å skremme forbrukerens. Og ja - det er faktisk et frynsegode i de man booker seg fine turer på disse poengene og i det relativt røde Norge så skal slike ting skattes.

SC

Som vanlig er det nok ikke DC8 (eller SudCaravelle) som er snittet. Jeg vil tørre å si at mer eller mindre alle jeg kjenner (og da i Norge hvor dette gjelder) velger en dyrere reise en nødvendig for å få poeng. Noen ganger bare hundrelapper og. Men ganger mer.. De fleste også med samme mønster privat.

Dette vet selvfølgelig SAS og prøver å skremme forbrukerens. Og ja - det er faktisk et frynsegode i de man booker seg fine turer på disse poengene og i det relativt røde Norge så skal slike ting skattes.

SC

Jeg er overrasket over din påstand her
Selv reiser jeg betydelig mer i jobbsammenheng enn gjennomsnittet, og jeg reiser både sammen med kollegaer fra eget firma og med representanter fra leverandører.
Jeg oppfatter et reisemønster som er veldig lojalt til reisepolicy i den enkeltes bedrift.

Hovedfokus er etter min oppfatning å få til et så effektivt reisemønster som mulig og være lojal med de bedriftsavtalene som selskapene har.
I faser med stor oppfølgingsaktivitet rundt omkring så er det tiden som er en knapphetsressurs.
Som oppdragsgiver må vi betale for reisetiden for de som reiser for oss. Ensidig fokus på billettpris kan fort føre til merforbruk av timer til mange tusen kroner.

Det jeg legger merke til er at de fleste holder seg til nettverkselskaper som SAS, KLM og Lufthansa.
Det er primært relatert til bedriftenes avtaler med flyselskaper eller allianser.
Det har med ønske om å opparbeide seg staus i den enkelte allianse for å gjøre "reisearbeidsdagen" enklere
Det har med frykt for å ikke bli ivaretatt ved kanselleringer eller forsinkelser hos flyselskaper som ikke er i en allianse - enten på grunn av egen eller andre sin erfaring
Det har minst å gjøre med opptjening av bonuspoeng

Dette er slik jeg opplever situasjonen når det gjelder egen og andre sitt reisemønster i den type virksomhet der jeg jobber

I mitt relativt nyoppstartede firma er det kun pris det kommer på når vi er ute å flyr, det er knekkende likegyldig hva jeg flyr, sålenge jeg kommer dit jeg skal når jeg skal. Det er åpning for fleksibel retur, siden returreiser har en egen evne til å leve sitt eget liv.

Nå reiser jeg aller mest innenlands, så det er ikke så veldig spennende, men policyen er ikke til å ta feil av og det forholder jeg meg til.

Nå erjeg rimelig statusløs, så da er det uansett ikke så spennende, men det blir fort noen hundre flyreiser i året på vår lille bedrift, så da er det greit å ta med seg de kornene vi kan.

I mitt relativt nyoppstartede firma er det kun pris det kommer på når vi er ute å flyr, det er knekkende likegyldig hva jeg flyr, sålenge jeg kommer dit jeg skal når jeg skal.

Da er jo også tid en vesentlig faktor? ;)

Da er jo også tid en vesentlig faktor? ;)

Yes indeed!

Men innad i kongeriket, mellom de store byene, så går det jo fly i hytt og gevær, så det blir jo stort sett det som går nærmest ønsket avreisetid, korrelert opp mot pris.

Selskapet sin booking app er såpass trang i hva som godkjennes uten at man må skrive en exception søknad at jeg og 300.000 kolleger har lite spillerom for å sanke poeng gitt..., så da blir det nok heller å ikke koble SAS korter mot firmareiser, eller... det er jo selvsagt de poengene som expires som var de som var tjent opp... what a mess å holde rede på.

Jeg er overrasket over din påstand her
Selv reiser jeg betydelig mer i jobbsammenheng enn gjennomsnittet, og jeg reiser både sammen med kollegaer fra eget firma og med representanter fra leverandører.
Jeg oppfatter et reisemønster som er veldig lojalt til reisepolicy i den enkeltes bedrift.

Hovedfokus er etter min oppfatning å få til et så effektivt reisemønster som mulig og være lojal med de bedriftsavtalene som selskapene har.
I faser med stor oppfølgingsaktivitet rundt omkring så er det tiden som er en knapphetsressurs.
Som oppdragsgiver må vi betale for reisetiden for de som reiser for oss. Ensidig fokus på billettpris kan fort føre til merforbruk av timer til mange tusen kroner.

Det jeg legger merke til er at de fleste holder seg til nettverkselskaper som SAS, KLM og Lufthansa.
Det er primært relatert til bedriftenes avtaler med flyselskaper eller allianser.
Det har med ønske om å opparbeide seg staus i den enkelte allianse for å gjøre "reisearbeidsdagen" enklere
Det har med frykt for å ikke bli ivaretatt ved kanselleringer eller forsinkelser hos flyselskaper som ikke er i en allianse - enten på grunn av egen eller andre sin erfaring
Det har minst å gjøre med opptjening av bonuspoeng

Dette er slik jeg opplever situasjonen når det gjelder egen og andre sitt reisemønster i den type virksomhet der jeg jobber

Dette er jo både positivt og rørende å lese - dette er jo hvordan alle burde tenke og jeg opplever stort sett det motsatte. Jeg tror uten noe som helst statistisk grunnlag at de som kan fly “vinge mot vinge” for eksempel OSL-SVG og som har et personlig eierskap til bedriften stort sett da velger det rimeligste alternativet som så vidt jeg har sett har alltid vært Norwegian.

Jeg opplever stort sett at folk velger det dyrere alternativet med 7-8 lite gode grunner til dette.

Hvem vet - jeg tror poeng er et overlevelses-grunnlag for SAS

Dette er jo både positivt og rørende å lese - dette er jo hvordan alle burde tenke og jeg opplever stort sett det motsatte. Jeg tror uten noe som helst statistisk grunnlag at de som kan fly “vinge mot vinge” for eksempel OSL-SVG og som har et personlig eierskap til bedriften stort sett da velger det rimeligste alternativet som så vidt jeg har sett har alltid vært Norwegian.

Jeg opplever stort sett at folk velger det dyrere alternativet med 7-8 lite gode grunner til dette.

Hvem vet - jeg tror poeng er et overlevelses-grunnlag for SAS

Du skal ikke se bort fra at store bedrifter har avtaler med flyselskaper som gir helt andre priser på fleksible billetter enn det som kommer frem på flyselskapene sine nettsider

Jeg kjenner til store bedrifter der noen har SAS som foretrukket flyselskap og andre som har Norwegian som foretrukket selskap

De fleste jeg reiser sammen med benytter primært SAS spesielt på Europa.
Grunnen er rett og slett at SAS har rettet seg inn mot forretningsmarkedet både som uttalt policy og gjennom et godt nettverk, selv om det kan medføre behov for mellomlandinger.

Norwegian har rettet seg inn mot fritidsmarkedet med mange "direkte" destinasjoner, men ofte med lav frekvens. Dette er et faktum selv om de av og til kjører kampanjer om at forretningfolk er ikke en forretningsfolk hvis de ikke kjøper billige billetter.
Gitt Norwegian sin ofte mangelfulle kundeservice, den ofte manglende villigheten til å vise fleksibilitet og booke om, så er Norwegian et lite attraktivt selskap på flere destinasjoner ute i Europa, og selv på London dersom en reiser på rabbaterte billetter.
Skal en ha full fleksibilitet med Norwegian så vil i mange tilfeller billettprisen bli dyrere enn en for en SAS Plus billett

Å ja,det hender jeg reiser til en Europa destinasjon med Norwegian, men svært skjelden på hjemturen. Sist reiste jeg for eksempel til Krakow med Norwegian og hjem med KLM via AMS. Hjemturen hadde faktisk lavere pris enn utreisen.

Altså... min hverdag er helt irrelevant i forhold til den store diskusjonen her. Jeg eier mitt eget lille firma og hovedoppdragsgiver er også et nokså lite firma. Vi bruker også mye tid på reisepolicy og sånt om dagen. Men det blir litt annerledes for en pølsebu enn et stort fint firma.

Men en ting burde skalere rimelig bra. Om den reisende har et gullkort hos hotell eller flyselskap vil da en del assosierte kostnader falle. Type mat, drikke, bagasje etc. Pluss at til og med store Amerikanske bolag i hht artikler i FT mener at den reisendes effektivitet på veien og trivsel ser ut til å gi positive jobbeffekter.

Jeg ser jeg knapt har en krone i mat og drikkeutgifter når jeg er på reise alene (uten sosialierings-ting) og kan bo på Hilton eller Marriott/SPG. Jeg spiser alt i loungene. Og på flytur med et alliansebolag kjøper jeg ikke kaffe og mat på flyplassen, men får det i loungen. Og jeg sparer tid.

Så jeg kan ikke se at billigst nødvendigvis er nyttigst.

Men det er i det store og det hele en avsporing i fht debatten. Saken er at uansett blir det sykt mye kjipere å være på veien enn før.

SC

Jeg har en arbeidsgiver med veldig mange ansatte. Vår klare reiseinstruks er at reiser skal være billigst mulig, men selvfølgelig innenfor rimelighetens grenser når det kommer til tidsbruk - både på grunn av tid som ressurs og at lengre reisetid utløser høyere utgifter for arbeidsgiver (diett). Dersom jeg hadde begynt å kjøpe dyrere billetter enn nødvendig, så hadde dette svært fort blitt fanget opp i reiseregningssystemet.

Et annet spørsmål: På grunn av det ovennevnte tjener jeg faktisk ikke så mye poeng på jobbreisene mine. Det som gjør at jeg går opp i status er legs, er det en skattbar fordel?

Kanskje arbeidsgiver skal skatte av fordelen de får ved at jeg reiser nok privat til å havne på en status jeg ikke hadde nådd med bare jobbreiser? Det sparer arbeidsgiveren min for utgifter dersom jeg har loungetilgang, gratis bagasje på lengre reiser og dessuten andre indirekte besparelser blant annet i tid.
Du får føre det som fradrag på skatten, på lik linje som du vel kan føre fradrag om du bruker private poeng på jobbrelaterte saker. Evt. at arbeidsgiver skal kompensere deg for det.

Blir man skattlagt om man bruker poeng på muffins også?
Eller sagt på en annen måte - om du får 50 kroner for å kjøpe muffins fra arbeidsgiver, må du skatte av det? Ja, om det er penger i lomma uten bilag og reise i embeds medfør. Eler overtid der du er borte fra hjemme mer enn 12 timer.

Hele spørsmålet er jo ikke vanskeligere enn å se på poengene som er opptjent i arbeid som penger som utbetales når du bruker dem. Brukes de i jobb så er det ikke skattepliktig, brukes de privat er det det. Det er jo ikke der problemet ligger.

Problemet er 1) hvordan verdsette poengene som brukes, 2) hvordan finne ut av hvilke poeng som brukes til hva 3) innrapporteringsadministrasjonsbyråkratiet

Om jeg har forstått sakene rett...

Last edited:

Eller sagt på en annen måte - om du får 50 kroner for å kjøpe muffins fra arbeidsgiver, må du skatte av det? Ja, om det er penger i lomma uten bilag og reise i embeds medfør. Eler overtid der du er borte fra hjemme mer enn 12 timer.

Hele spørsmålet er jo ikke vanskeligere enn å se på poengene som er opptjent i arbeid som penger som utbetales når du bruker dem. Brukes de i jobb så er det ikke skattepliktig, brukes de privat er det det. Det er jo ikke der problemet ligger.

Problemet er 1) hvordan verdsette poengene som brukes, 2) hvordan finne ut av hvilke poeng som brukes til hva 3) innrapporteringsadministrasjonsbyråkratiet

Om jeg har forstått sakene rett...

Dette er vel faktisk noe enklere enn du har forstått (for en gangs skyld), om jeg kan stole på artiklene jeg har lest. Delvis skrevet at Bizflyer her på forumet, men jeg har også lest andre. Har googlet meg nord og ned om saken, da jeg har laget ny reisepolicy for oppdragsgiver.

1) Å verdsette poengene er enkelt. De verdsettes etter prisen på privatreisen du har bestilt for jobbopptjente poeng. Så en CT i F... Trallabom. Og så vidt jeg har forstått er det ikke fratrekk for skatter og fuel charge

2) I flg Finalcall åpnes det for at du kan poole poeng fra ulike typer opptjening. Fra andre forstår jeg det som at du må føre et regnskap så du ikke går i minus på privatopptjente poeng.

3) I høyeste grad, og for oppdragsgiver blir konklusjonen at reisende ansatte blir nektet å opptjene poeng på jobbreiser. Uansett om det er via hotell eller fly. Siden man skjønner at dette suger voldsomt lager vi noen individuelle ordninger for å løse hverdagen til dem som rammes hardest. Det blir jo f.eks umulig å opptjene et gullkort for de fleste.

God natt fra pølsebua

Blir man skattlagt om man bruker poeng på muffins også?

Etter hva jeg forstår på Finalcall og @bizflyer (men ikke verifisert fra andre kilder) er det ikke skattbart å bruke jobbopptjente poeng på ekstra tjenester i privat regi så lenge disse er kjøpt etter at reisen er kjøpt.

Altså muffins om bord eller gate upgrade.

MEN... dette har jeg ikke fått bekreftet fra andre. Muligens nevnte Bizflyer kan utdype

Etter hva jeg forstår på Finalcall og @bizflyer (men ikke verifisert fra andre kilder) er det ikke skattbart å bruke jobbopptjente poeng på ekstra tjenester i privat regi så lenge disse er kjøpt etter at reisen er kjøpt.

Altså muffins om bord eller gate upgrade.

MEN... dette har jeg ikke fått bekreftet fra andre. Muligens nevnte Bizflyer kan utdype

Sitat Skattebetaleren 5/2018:
I mange tilfeller er det ikke angitt en pris i kroneverdi fordi varen bare kan kjøpes med bonuspoeng eller fremvisning av kort med en bestemt status. Av praktiske årsaker skal slike fordeler IKKE innrapporteres eller skattlegges. Tilsvarende gjelder bruk av bonuspoeng mv. til kjøp av tilleggsytelser/tjenester til reise, som fast track, adgang til lounge når dette ikke kjøpes samtidig med reisen, men på selve reisetidspunktet. Dette gjelder også når tilleggstjenesten/ytelsen omfatter den ansattes reisefølge.
Sitat slutt.

Det kommer ikke helt klart frem, men jeg velger å tolke ovenstående dithen at også upgrade betalt med poeng (så lenge det ikke er bestilt/betalt samtidig som hovedbestillingen ble gjort) også er skattefritt.

Så en bør fint kunne ha en enighet med arbeidsgiver om at en logger bonuspoengopptjening på jobbreiser og uttak til jobbreiser og/eller tilleggstjenester som beskrevet over. Dersom uttak er lavere enn opptjening så doneres overskytende poeng til en charity som flyselskapet/alliansen tilbyr å donere poeng til.

Det skulle altså være lett å unngå at HR-avdelingen må finne måter å validere hva en privat bonusreise ville kostet dersom den hadde blitt betalt med penger heller enn poeng for så å melde det inn som skattbar fordelt opptjent i samarbeid med arbeid.

Alt dette sagt. Det frustrerer meg at dette blir innført samtidig som vi har en regjering som ønsker å trimme bort unødig byråkrati som rammer næringslivet. Skatteprovenyet er formodentlig neglisjerbart, økt kostnad til merkantil kan til og med gjøre det negativt.

Back