LOT velger 737MAX - Og annet flåtenytt

Re: LOT velger 737MAX - Og annet flåtenytt

LOT planlegger fornye/utvide kortdistanse flåten og har bedt om tilbud på både større fly som A321neo/A320neo, 737-MAX 9 etc, men også mindre på E-jets og A220

Eller fikk de nettopp levert sin 6. E190 (bruktmaskin), så per slutten av mai 2022 er da flåten, inkludert parkert kapasitet følgene i følge planespotters.net

E170: 6
E175: 10
E190: 6
E195: 15
Q400: 12
737-800: 6
737-MAX 8: 5
787-8: 8
787-9: 7
 
Re: LOT velger 737MAX - Og annet flåtenytt

LOT planlegger fornye/utvide kortdistanse flåten og har bedt om tilbud på både større fly som A321neo/A320neo, 737-MAX 9 etc, men også mindre på E-jets og A220

Eller fikk de nettopp levert sin 6. E190 (bruktmaskin), så per slutten av mai 2022 er da flåten, inkludert parkert kapasitet følgene i følge planespotters.net

E170: 6
E175: 10
E190: 6
E195: 15
Q400: 12
737-800: 6
737-MAX 8: 5
787-8: 8
787-9: 7

Du kan legge +2 E190 som vil komme i löpet av året.
Ryktene sier at de förste Q400 forsvinner snart.
 
Re: LOT velger 737MAX - Og annet flåtenytt

LOT vil overta 6 -MAX 8 fra Blue Air på leasing fra ALC. De fleste har vært i drift hos dem, men 1 står nybygd hos Boeing

https://newsroom.aviator.aero/lots-fleet-on-the-increase/

Six Boeing 737-8 aircraft enter PLL LOT's fleet to operate short- and medium-haul flights. All the aircrafts will be picked up by the carrier as early as in October. One of them will be delivered from the Seattle factory.
 
Re: LOT velger 737MAX - Og annet flåtenytt

Ser du også har lagt til en E175, deres 11. i flåten. Dette er en ex-Alitalia maskin, og nesten overaskende den ikke havnet hos en US regional


Embraer 175 STD 170.00334 SP-LIP LOT Polish Airlines regd 04oct22, delivery 05oct22 BZG-WAW ex EI-RDD
 
Re: LOT velger 737MAX - Og annet flåtenytt

Ser du også har lagt til en E175, deres 11. i flåten. Dette er en ex-Alitalia maskin, og nesten overaskende den ikke havnet hos en US regional

Leste et sted at med pilot mangel og høyere pilotlønninger i USA så er det ikke særlig lønnsomt å fly de små maskinene…
 
Re: LOT velger 737MAX - Og annet flåtenytt

Leste et sted at med pilot mangel og høyere pilotlønninger i USA så er det ikke særlig lønnsomt å fly de små maskinene…

Er vel litt derfor de stadig bytter ut de små 50 og 40 seterne, med disse større 70/76 seters maskinene ;)
 
Re: LOT velger 737MAX - Og annet flåtenytt

Og det gir da en flåte ved starten av 2023, inkluderte parkerte og maskiner under klargjøring. Samt i litt ymse forskjellige fargeskjemaer

737-800: 6
737-8 MAX: 8
787-8: 9
787-9: 7
E170: 6
E175: 12
E190: 8
E195: 15
 
Re: LOT velger 737MAX - Og annet flåtenytt

Sidste Dash 8 fløj igår, og LOT har nu ikke længere Turbopropfly.

https://simpleflying.com/lot-polish...Ifbqtm0-HyWgrfJv_RSX4qWf37kQbNAd6InrxjLSskhZk

Rakk en siste tur i desember. Det verste (for meg) med Q400 hos LOT var at du umiddelbart _visste_ du ble parkert langt pokkerivoll i Warsawa med en bussreise som var døden om du hadde en kort connection.

Likevel litt merkelig at artikkelen nevner vekst som en grunn til ådra tilbake Q400 -- i og med at E170 vel ikke har flere seter? Domestic er ikke all verden i passasjertall, med til tider lav frekvens, vil tro "små" fly i seg selv er nødvendig en god stund videre?
 
Re: LOT velger 737MAX - Og annet flåtenytt

Rakk en siste tur i desember. Det verste (for meg) med Q400 hos LOT var at du umiddelbart _visste_ du ble parkert langt pokkerivoll i Warsawa med en bussreise som var døden om du hadde en kort connection.

Likevel litt merkelig at artikkelen nevner vekst som en grunn til ådra tilbake Q400 -- i og med at E170 vel ikke har flere seter? Domestic er ikke all verden i passasjertall, med til tider lav frekvens, vil tro "små" fly i seg selv er nødvendig en god stund videre?

Jeg tror LOT tænker på at Embraerne kan spare et par minutter på en flyvning kontra en turboprop. Hvis du eksempelvis også kigger på en flyvning som f.eks København - Aalborg, så er der i fartplanen ved SAS lagt 5minutter ekstra ind i fartplanen når der flyves med ATR fremfor med "jet". Personligt vil jeg da også langt hellere med en "Jet" som passager end en skide "prop".

Jeg er ikke klog på indenrigs i Polen, men når jeg ser på LOTs fartplaner så det cirka 3 timedrift til Krakow, og til Gdansk er det 5-6 afgange om dagen. Øvrige ruter kender jeg ikke meget til.
 
Re: LOT velger 737MAX - Og annet flåtenytt

Jeg tror LOT tænker på at Embraerne kan spare et par minutter på en flyvning kontra en turboprop. Hvis du eksempelvis også kigger på en flyvning som f.eks København - Aalborg, så er der i fartplanen ved SAS lagt 5minutter ekstra ind i fartplanen når der flyves med ATR fremfor med "jet". Personligt vil jeg da også langt hellere med en "Jet" som passager end en skide "prop".

Jeg er ikke klog på indenrigs i Polen, men når jeg ser på LOTs fartplaner så det cirka 3 timedrift til Krakow, og til Gdansk er det 5-6 afgange om dagen. Øvrige ruter kender jeg ikke meget til.

Innenriks Polen -- har måttet fly noen ganger pga jobb og det er ikke rare greiene. Når Krakow-Warsawa har 6 avganger med diverse E-jets per dag så betyr det at mellom Polens største byer er mindre total kapasitet på en hel dag enn det Norwegian alene flyr mellom Aalborg og CPH (eller evt. BGO og OSL) kl. 6-9 om morgenen.
 
Re: LOT velger 737MAX - Og annet flåtenytt

Innenriks Polen -- har måttet fly noen ganger pga jobb og det er ikke rare greiene. Når Krakow-Warsawa har 6 avganger med diverse E-jets per dag så betyr det at mellom Polens største byer er mindre total kapasitet på en hel dag enn det Norwegian alene flyr mellom Aalborg og CPH (eller evt. BGO og OSL) kl. 6-9 om morgenen.

Nå er vel KRK ganske bra med tanke på direkte flyvninger. At Intercity KRK-WAW unnagjøres på 2,30 så mister de muligens litt der og
 
Re: LOT velger 737MAX - Og annet flåtenytt

Polsk innenriks er med noen unntak beregnet på transfer via Warszawa. Et unntak er f.eks Warszawa-Szczecin. Ryanair hadde en mislykket satsing for noen år siden. Det polske tognettet er bra mellom mange av de større byene som nevnt over. Du sparer ikke tid på å fly Warszawa-Krakow. Polens ganske kompakte form og flate landskap gjør det lett å reise på landjorden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: LOT velger 737MAX - Og annet flåtenytt

Og det gir da en flåte ved starten av 2023, inkluderte parkerte og maskiner under klargjøring. Samt i litt ymse forskjellige fargeskjemaer

737-800: 6
737-8 MAX: 8
787-8: 9
787-9: 7
E170: 6
E175: 12
E190: 8
E195: 15

I minst ett E175 kommer på tollen og skål bli SP-LIS (exAZ)
Ifølge atdb.aero kommer også ytterligere 8 stykker E195 til LOT.
 
Re: LOT velger 737MAX - Og annet flåtenytt

Ny E175 lagt til flåten. Fløy tidligere for Alitalia

Embraer 175 STD 170.00340 SP-LIR LOT Polish Airlines delivery 23jan23 BZG-WAW ex EI-RDI
 
Back
Top