LOT 787 denied entry to Norwegian airspace

LN-CMN

ScanFlyer Silver
LOT ble nektet å fly innover Norge og ble nødt til å fly tilbake til KEF.

Sakset fra Facebook :

Earlier today LOT flight LO42 (B787 Dreamliner) from Toronto to Warsaw was forced to land in Keflavik, Iceland because the aircraft was denied entry into Norwegian airspace.
Playback: http://www.flightradar24.com/2013-09-29/09:00/12x/LOT42

Polish media reports that this was because of "aircraft identification issues" which could be a broken ModeC transponder (ModeC transponder is mandatory in Norwegian airspace and ADS-B is not yet used by ATC in most countries).

LOT has sent an Embraer E195 and a Boeing 737 to pick up the stranded passengers.
http://www.flightradar24.com/LOT9001
http://www.flightradar24.com/LOT9003

Picture of SP-LRA at Keflavik airport:
https://twitter.com/Flyerhuks/status/384302566311333888

Men hvorfor sende/gå i holding om det er transponder som er u/s. Ikke bedre å få kjerra "raskt" ned heller i.o.m at den ikke er "synlig"?

Hos Avinor bekrefter kommunikasjonsjef Kristian Løksa episoden.

- Flyet mangler en SSR-transponder, som reglene uomtvistelig sier et fly må ha. Og la et fly gå gjennom et høytrafikkert område uten en slik er helt uaktuelt, sier Løksa, som påpeker at alle fly er pålagt å ha to slike SSR-sendere.

Løksa sier Avinors flygeledere kan følge fly manuelt uten SSR-sender, men at det ble vurdert uaktuelt fordi området er høyt trafikkert på det tidspunktet flyet skulle passere norsk luftrom.

http://e24.no/naeringsliv/nektet-dreamliner-aa-fly-over-norge/21618908

Lukter litt markeringsbehov fra Avinor her ..... Hadde jo fått tillatelse til å fly både i USA, Canada og Island! Men det er klart, det er jo norsk ATC som kan og vet best :old
Litt flaut dette ....:o

Skjerp deg Beingflyer...
Flyet hadde aldri fått lov til å fly uten transponder i usa/canada. Men da virket helt sikkert transponderen. Mot Island over Atlanteren er flyene adskilt prosedyremessig (dvs 10 min mellom fly i samme høyde og fart osv), og da bruker man ikke transponder da flyene er utenfor radardekning i store deler av flygningen uansett. Underveis i denne fasen har transponderne sluttet å virke.

For alt vi vet aksepterte Norge flighten, mens Copenhagen Atcc gjorde det ikke. Da er det ingen vits i å fortsette.
Uansett er det allmenn praksis ved bortfall av transponder at flyet returnerer/lander nærmeste egnede flyplass. Ved avgang GM og det viser seg at transponderen ikke virker, er retur så fort som mulig det som gjelder (her kan man fortsatt se flyet som et primærtarget i nærheten av flyplassen). Dette gjelder i hele verden hvor det er radardekning og er ikke noe Avinor har funnet på...

Sakset fra Pprune:
It had nothing to do with altitude, Norwegian ATC simply refused to let them through even though they passed through busy airspace in US/Canada with inop transponder (on a waiver using special procedures). There was an interview today on Polish TV with the captain of this 787, he did not have high praise for Norwegian ATC.

Vet ikke hvem som er mest oppdatert jeg Fornax.... Kan jo selvfølgelig være at denne som skrev dette bare farer med løgn og fanteri :drunk:

(on a waiver using special procedures)

Nå kjenner vi jo ikke til hvilke spesielle prosedyrer de har måtte følge i og på veg ut av kanadisk luftrom den søndags kvelden. Men jeg drister meg frempå i å si at europeisk luftrom en mandag morgen er noe travlere...

Nå kjenner vi jo ikke til hvilke spesielle prosedyrer de har måtte følge i og på veg ut av kanadisk luftrom den søndags kvelden. Men jeg drister meg frempå i å si at europeisk luftrom en mandag morgen er noe travlere...

Nå var dette søndag morgen da ;)

Transponderen var u/s hele veien, men Avinor vurderte om de skulle tillate flyvningen. Men da trafikken var forventet å være travel under passering av norsk luftrom sa man nei.

Det som ikke kommer frem er vel om transponderen fremdeles sendte extended squitter (ADS-B) og dermed kunne fremvises på "radar"-skjermen hos de andre kontrollsentralene flyet passerte. Den slags high-tech wizardry er totalt ukjent for Avinor og med kun PSR skjønner jeg at de sa nei. Husk at TCAS baserer seg på mode C og ikke ville fungert ved en eventuell konflikt. Det er store områder i norsk luftrom som har dårlig PSR dekning.

Last edited:
Hadde det ikke hver mulig for LOT å fly sør for norsk luftrom? Eller fikk de avslag der også? Litt lenger, men ikke så mye.

Sør for Norge så kommer man vel inn i suppen som er kontinentet hvor slot-tider sikkert er et faktum. Hva man har prøvd er ikke godt å si, men man har nok vurdert den muligheten om man kunne.

Sør for Norge så kommer man vel inn i suppen som er kontinentet hvor slot-tider sikkert er et faktum. Hva man har prøvd er ikke godt å si, men man har nok vurdert den muligheten om man kunne.

Nå er det vel kun avganger fra Europa som toldeles slot av CFMU. Avganger utenfor Europa trenger ikke bry seg med det.

Det som ikke kommer frem er vel om transponderen fremdeles sendte extended squitter (ADS-B) og dermed kunne fremvises på "radar"-skjermen hos de andre kontrollsentralene flyet passerte. Den slags high-tech wizardry er totalt ukjent for Avinor og med kun PSR skjønner jeg at de sa nei. Husk at TCAS baserer seg på mode C og ikke ville fungert ved en eventuell konflikt. Det er store områder i norsk luftrom som har dårlig PSR dekning.

Den er jo tracket på flightradar24 så ADS-B har nok vært i funksjon. Avinor kunne jo bare tatt opp denne på en av skjermene ;)

Back