Løst rykte: NWA tilbake til Osl

Re: Løst rykte: NWA tilbake til Osl

Om de kommer blir nok det med en A330. De hadde ingen problemer med å fylle opp DC-10 i 1999 og nå er det enda flere som reiser. Strekningen blir for lang for en 757 ved litt for sterk motvind.

Glem 330. NW har ikke noe ledig kapasitet. Grunnen til at dette ryktet har oppstått er at NW har 2 ledige 757 i transatlantisk konfigurasjon til sommeren og disse kan brukes til å åpne 2 nye TATL-ruter. OSL-DTW er kun 350km lenger enn OSL-EWR og NW har også 15 færre seter enn CO (riktig så tror jeg C-setene deres er litt tyngre) så en NW 757 vil ha få problemer med å nå DTW fra OSL og vil ha stoppe sjeldnere enn TXL-EWR og ARN-EWR.

Nå bruker riktignok CO og NW forskjellige motorer på sine 757, noe som kan ha en innvirkning, men uansett er det ikke noe problem

Last edited:

PW'ene til NW har faktisk litt lengre rekkevidde enn RR.

Om de kommer blir nok det med en A330. De hadde ingen problemer med å fylle opp DC-10 i 1999 og nå er det enda flere som reiser. Strekningen blir for lang for en 757 ved litt for sterk motvind.
Ble det noe av CO sin rute mellom EWR-PRG, eller var det bare planer? Denne ruta er i alle fall lengre enn MSP-OSL. Og som sagt:
PW'ene til NW har faktisk litt lengre rekkevidde enn RR.

Pratt and Whiskey har lengre rekkevidde?? Hvor mye da?? 300 meter? :D

Range with P&W engines and 186 passengers 5053km (2728nm), with RR engines 4758km (2569nm).

Range at optional max takeoff weight with P&W engines 7277km (3929nm), with RR engines 6888km (3719nm)

HA!

,

Men det spørs om ikke markedet for en OSL rute vil være bedre fra MSP, ettersom det er MSP som har forgreningene ut til det "norske" Amerika, ikke DTW. Jeg vil tro at antallet "100% Norwegians" (les: amerikanere med norske besteforeldre) som skal besøke gamlelandet er minst like stort om ikke større enn andelen nordmenn som skal til USA. Og da er det som sagt MSP som gjelder, ikke DTW.

Skeptisk till att dom ättlingar med band till Norge och Sverige som finns i och omkring Minneapolis utgör ett tillräckligt underlag för en direkt linje till Skandinaiven. För många generationer har passerat sedan massutvandringen till USA ägde rum för att det ska finnas någon form av naturlig trafik mellan länderna.

Range with P&W engines and 186 passengers 5053km (2728nm), with RR engines 4758km (2569nm).

Range at optional max takeoff weight with P&W engines 7277km (3929nm), with RR engines 6888km (3719nm)

HA!

,

Houston!! Motorene dine suger! :D

Houston!! Motorene dine suger! :D
Vil tro at Dag har en annen mening når det kommer til varighet og vedlikehold ;)

BTW: CO skal ha mottatt sin første 739ER i dag, grattis Dag :)

Last edited:

Dag er ansatt i CO, men ikke som pilot....derimot paa teknisk....

Skeptisk till att dom ättlingar med band till Norge och Sverige som finns i och omkring Minneapolis utgör ett tillräckligt underlag för en direkt linje till Skandinaiven. För många generationer har passerat sedan massutvandringen till USA ägde rum för att det ska finnas någon form av naturlig trafik mellan länderna.

Nei neppe, men rutenettet deres videre inn i statene er vel det som argumenterer for denne ruten til Osl.

NWA klarte seg meget bra på sin rute mellom Oslo og Minneapolis-St. Paul - så bra at partneren KLM måtte stoppe dem. Det var i 1999 - nå er markedet større og mulighetene for ruter over Atlanteren mer åpent enn noen gang. Continental klarer seg glimrende mellom Oslo og Newark, og jeg er helt sikker på at det er plass til et selskap både på denne ruten og på en annen USA-rute med gode connections - bare de finner riktig materiell.

Vet vi sikkert at den gikk bra, eller liker vi å tro det siden den gikk til OSL? Husker de forlengte ruta til SFO etter veldig kort tid. Uten at jeg kjenner strategi og NWA men jeg hadde tolket det slik at den kanskje ikke gjorde det og at dette var et ledd i å tiltrekke flere passasjerer.

Bare et spørsmål...

Vet vi sikkert at den gikk bra, eller liker vi å tro det siden den gikk til OSL? Husker de forlengte ruta til SFO etter veldig kort tid. Uten at jeg kjenner strategi og NWA men jeg hadde tolket det slik at den kanskje ikke gjorde det og at dette var et ledd i å tiltrekke flere passasjerer.

Bare et spørsmål...

Ruten gikk bra, spesielt om sommeren.

Nja, om det var KLM som stoppa NW eller ikke er vel et spørsmål man aldri får svar på. Saken den gang var at NW påstod de trengte DC10'eren til mer lukrative ruter over Stillehavet, derfor trakk de seg ut fra OSL.

Alene, nei, men sammen med andre transferpax og norske VFR pax. Poenget var at dette er en gruppe pax som MSP fanger opp i langt større grad enn DTW.

Bare et spørsmål...
Ikke SFO men SEA....og det var Amerikansk "forlengelse" dvs samme rutenummer med skifte av det meste i MSP....SEA MSP OSL gikk med DC-10 hele veien dog ikke samme flyet, OSL MSP SEA gikk med DC-10 til MSP og 757 videre til SEA

Jeg mener faktisk også å huske at det var SFO de fløy til...

Back