Lønnsfest for pilotene, mens kolleger må gå

Re: Lønnsfest for pilotene, mens kolleger må gå

Skal SAS dra seg ut av sin økonomiske krise, så er det vel langt viktigere kutt enn pilotenes lønn som må gjøres. Etter hva jeg har skjønt så har pilotene i SAS gått med på mye de siste årene for å hjelpe selskapet. Det siste året har de ikke en gang hatt en gyldig avtale. I følge E24 var årets oppgjør en økning på 2,1% (det står ingenting om økningen fra 2006 til 2007). Det kan vel knapt nok kalles en lønnsfest.
Men skyld på pilotene som vanlig:rolleyes: Coast Air har jo akkurat gått konkurs grunnet pilotene, skal man tro deres egen sjef...

Last edited:

,men nyttig input de de andre flygende i SAS som gikk ned 10% i 2003/04 , og som nå sitter ved forhandlingsbordet .

Det er vel kanskje det som må til nå for å unngå streiker igjen. SAS har jo sagt at de omtrent skal gjøre alt for å vinne kundenes tillit tilbake etter alle streikene de siste årene.

BF:cool2

Hva tjener egentlig pilotene i SAS i dag i forhold til f.eks år 2000?
Tror ikke de har fulgt med resten av samfunnet, samtidig som de jobber vesentlig mer.
På tide at de får et skikkelig lønnsløft, og spesielt de nederste trinnene på skalaen!

Hva tjener egentlig pilotene i SAS i dag i forhold til f.eks år 2000?
Tror ikke de har fulgt med resten av samfunnet, samtidig som de jobber vesentlig mer.

Mao. som de delene av offentlig sektor som jeg kjenner til. Ingen som leer på øyelokkene om ansatte ved universitetene streiker så det er vel ingen grunn til å gi lønnsøkning der.....;)

dette ser jo ikke pent ut - og det lukter lekkasje fra "konkurrerende" fagforeninger at dette kommer ut nå, bare dager etter varsel om kutt i kostnader og staber.

Nå kjenner jeg ikke til avtalen, men kan dette være betaling for innrømmelser fra pilotenes side, som f.eks. arbeidstidsavtaler, schedulering e.l.? Det lille jeg har sett om dette kan tyde på at det er en slik avtale, og ikke et vanlig lønnspålegg (det har vi vel ikke hatt i SAS på mange år?). Regner med at det vil komme mer info på bordet.

Det stemmer nok at det har vært gjort store innrømmelser fra flygerforeningene de siste fem-seks årene for å hjelpe selskapet gjennom krisen. I en del amerikanske flyselskaper er det nå "payback-time" etter at flygende ga en stor del av lønnen sin og for manges del mistet alle pensjonsinnbetalingene sine - samtidig som "ledelsen" bevilget seg himmelstore bonuser for å ha fått de samme innrømmelsene i mål.

SAS-flygere er meget moderat kompensert i europeisk målestokk, og årets lønnsoppgjør kompenserer på ingen måte for nedgangen og stagnasjonen i forhold til mange andre grupper det er naturlig å sammenlikne seg med.

Det interessante nå er hvordan bransjen ved NHO Luftfart ser for seg å løse den langsiktige rekrutteringsproblematikken. Flyklubber forgubbes, og det er få av dem i områder hvor f eks Widerøe og Lufttransport helst burde ha rekruttert fra for å beholde "lifelong"-flygere. Utenlandske flygere, og flygere fra Sørøst-Norge kan man i større grad forvente vil flytte til hjemligere trakter dersom de får jobbtilbud fra større selskaper der, mens flygere hjemmehørende i Nord-Norge kan føle at hjemstedstilknytningen er god nok til at de ikke ønsker å skifte arbeidssted sørover i landet.

Vel på kundesenteret har vi ikke hatt nevneverdig lønnsøkning på de 8 årene jeg har jobba der. Og dette lønnsoppgjøret ser ut som det går samma veien. 2.50 kr fikk vi i sentrale oppgjør. Nå gjenstår det å se om vi får noe i det heletatt i lokale oppgjør.

Men noe lønnsfest i SAS er det ikke. Jeg jobber full stilling med 10 års ansinitet og har 312 000 i året..

Avviser lønnsfest:

Dagsavisen skriver i dag at medlemmene i Norske SAS-flygeres forening har fått et "gullkantet" lønnsløft på mellom 12 og 13 prosent over to år som et resultat av årets oppgjør.

Det er ikke riktig, påpeker personalavdelingen. Den nye avtalen gir pilotene en økning på 7,5 prosent over to år, som faktisk er en lavere lønnsutvikling enn i samfunnet generelt. En bonus på 1,7 prosent ble avtalt i 2004 og tilhører dermed ikke årets oppgjør.

ellers er jeg vant til - etter noen år i "bolaget" at lønnsforhandlinger foregår slik:
"Vil du ha lønn i år også?"
"ja, helst"
"ok, da er vi ferdig med årets forhandlinger"

Det siste året har de ikke en gang hatt en gyldig avtale. I følge E24 var årets oppgjør en økning på 2,1% (det står ingenting om økningen fra 2006 til 2007). Det kan vel knapt nok kalles en lønnsfest....

Sakset fra artikkelen:
"Med en gjennomsnittsalder på rundt 50 år, har flertallet av pilotene allerede en årslønn på mellom 900.000 og 1,2 millioner kroner."

Med en slik årslønn kunne jeg også jobba uten avtale ...

Å avvise at dette dreier seg om en lønnsfest (med påslag på 100 000 i løpet av ett lønnsoppgjør) er vel noe over kanten skjønnmaling kanskje?

Jeg forutsetter selvsagt at det som står i artikkelen er korrekt.

Å avvise at dette dreier seg om en lønnsfest (med påslag på 100 000 i løpet av ett lønnsoppgjør) er vel noe over kanten skjønnmaling kanskje?

Så du mener at hvis man allerede har en god lønn (som man har kjempet for gjennom tidligere forhandlinger), så skal man godta hva som helst i forhandlinger? Man skal godta å ligge langt bak samfunnets lønnsvekst forøvrig? Man skal godta å jobbe over ett år uten avtale?
Vi kan jo gjøre det enkelt her i landet da: bestemme en "ideal"lønn som samtlige arbeidstagere skal tilnærme seg. Så blir alle like glade/misfornøyde. Og alle må bære rød uniform:rolleyes:

Det interessante nå er hvordan bransjen ved NHO Luftfart ser for seg å løse den langsiktige rekrutteringsproblematikken. Flyklubber forgubbes, og det er få av dem i områder hvor f eks Widerøe og Lufttransport helst burde ha rekruttert fra for å beholde "lifelong"-flygere. Utenlandske flygere, og flygere fra Sørøst-Norge kan man i større grad forvente vil flytte til hjemligere trakter dersom de får jobbtilbud fra større selskaper der, mens flygere hjemmehørende i Nord-Norge kan føle at hjemstedstilknytningen er god nok til at de ikke ønsker å skifte arbeidssted sørover i landet.

Ja til flygerutdanning ved Universitetet i Tromsø!;)

Vi kan jo gjøre det enkelt her i landet da: bestemme en "ideal"lønn som samtlige arbeidstagere skal tilnærme seg. Så blir alle like glade/misfornøyde. Og alle må bære rød uniform:rolleyes:

Jeg tror jeg ville kledd rød uniform fryktelig dårlig! Men jeg tror også at majoriteten av lønnstakere her i landet vil kunne nikke bekreftende til en påstand om at 100 000 kroner i lønnspåslag i ett eneste lønnsoppgjør (hvis altså avisartikkelen er korrekt) er en fest. Jeg unner gjerne SAS-pilotene (og andre) en fest jeg, men en spade bør kalles for nettopp det.

Jeg mener nå helt klart at dette oppgjøret må sees i sammenheng med tidligere år (fra 2002 ca.) ettersom luftfarten har vært igjennom en svært turbulent periode. I den sammenheng er dette langt fra en lønnsfest. Men det er nå bare mitt syn på saken. Jeg kaller det gjerne en spade, men med laaaangt skaft.

Heisann Jumper G5!

I en del amerikanske flyselskaper er det nå "payback-time" etter at flygende ga en stor del av lønnen sin og for manges del mistet alle pensjonsinnbetalingene sine - samtidig som "ledelsen" bevilget seg himmelstore bonuser for å ha fått de samme innrømmelsene i mål.

Jo, det er nok riktig at enkelte selskap her i USA har noen forskrudde bonusordninger for topp ledelsen og dette er en stor skam...:angry:

Poenget her er at denne saakallte "payback-time" for pilotene er en like idiotisk holdning da ALLE annsatte i selskapene, men unntak av de vi nevner ovenfor, ogssa gav store deler av loennen sin for at firmatet skulle klare seg...:exclaimation

De fleste i denne industrien kan see paa hvor de kunne eller skulle vaert i forhold til resten av samfunnet, med det er vel egentlig ganske uvesentlig da situasjonen er slik den er...! Med disse energiprisene slik det er i dag og vi ikke klarer aa foelge opp med bilettprisene er det rett og slett ikke noe mer aa gi... :(

Jer er ogsaa enig med Dag (V) ovenfor at loennskalaen til pilotorganisasjonene er helt forskrudd da nyansatte piloter, spesielt her i USA, tjener mindre enn McDonald's ansatte mens pilot topploenningene er ute av kontroll...:angry:

OK Hugg i vei...:p

Dag

Ingen grunn til å hugge, Dag :

Det er riktig, alt du påpeker, men jeg kan ikke snakke for andre yrkesgrupper enn de jeg kjenner best til. Utrolig lav begynnerlønn er en del av karriereløpet, der er der man samler erfaring og den kan man så si kompenseres i den andre enden av karrieren, dersom man har værtig heldig med konjunkturene, og dersom man har vært heldig å komme inn i en major airline. Mange gjør ikke det, og velger å slutte i flygeryrket, eller går til corporate aviation istedet.

Mer interessant er kanskje dette; hvor lite skal mennesker i en menneskekrevende bransje som luftfart finne seg i å tjene, når flyselskapene velger å legge ut de ene billigprisene etter de andre og å øke og øke kapasiteten, selv når fuelprisene stiger til de store høyder? Er du interessert i å halvere din personlige lønn for å tilfredsstille både aksjonærenes avkastningskrav, ledelsens bonushunger (i noen selskaper), og publikums forventniger om at det er billigere å fly fra Norge til Syden enn det koster å sette bilen på langtidsparkeringen i mellomtiden?

Den enkelte flyger eller bakkeansatt kan ikke forventes å slåss en slik kamp på egenhånd, derfor er foreninger og forbund som forhandler avtaler også en naturlig og viktig del av de store justeringsmekansimene som påvirker kapital og marked, pris og tilbud. :nor

Last edited:

]!

men unntak av de vi nevner ovenfor, ogssa gav store deler av loennen sin for at firmatet skulle klare seg...:exclaimation

Dag

Hvis du mente SAS-flygere her, må du spesifisere litt mer. Jeg tror ikke uten videre den påstanden holder vann;)

Forøvrig er det interessant å merke seg tabloidiseringen av de rosa avisene. Og selv Tante A i Akersgata kjøper ukritisk taboide næringslivsmeldinger fra NTB.

Back