Longhaulbase fra OSL?

Ser litt ut i Europa på hva som skjer på flyplassene der, bl.a. LHR,FRA og MUC. Disse flyplassen begynner å bli veldig overbefolket. Hva om SAS sammen med LH ser på OSL som longhaulbase ut til verden? Det er vel få flyplasser i Europa som har så mange byer på ruteprogrammet som OSL.

hehe... Men det er da lov å drømme ^_^

Om LH skulle ha started longhoul eller ruter utenfor Tyskland fra Oslo, eller fra Skandinavia for den del vil jeg tro det først kan skje dersom LH kjøper opp SAS. Jeg tviler sterkt på at de to selskapene vil starte et slikt samarbeid, og enda mer på at LH vil starte opp noe slikt alene. Desverre.

Godt poeng det med at OSL har veldig mange destinasjoner direkte i Europa, men tror ikke det er nok for at OSL skal bli en interkontinental hub. Det må være et visst trafikkgrunnlag fra før der huben evt. skal ligge, noe det ikke er fra OSL til andre destinasjoner en USA og Thailand. I såfall må vi gjøre OSL internasjonalt kjent for sitt brede tilbud ut i Europa, som faktisk er, som du sier meget bra :)

Tror i første omgang vi må satse på at SAS starter opp en eller to bredbuk-flygninger fra OSL i nær fremtid, så får vi se hvordan det utvikler seg videre :)

Har forresten hørt rykter om at LH snuser på SAS? Stemmer dette, og er det noe som kan tegne til at disse to slår seg sammen?

Har forresten hørt rykter om at LH snuser på SAS? Stemmer dette, og er det noe som kan tegne til at disse to slår seg sammen?

Disse ryktene har svirret rundt i noen år nå.....
Vet ikke om det er noe hold i de, men den som lever får se....

LH ser ut til aa svelge det meste i sitt naeromraade - Swiss, Austrian - BMI? Og da kan man jo spekulere paa om SAS ogsaa er med i langtidsplanene?

Langruter fra OSL? Dette har vi diskutert til doede - og vel saa det.

Disse ryktene har svirret rundt i noen år nå.....
Vet ikke om det er noe hold i de, men den som lever får se....

Disse ryktene har jeg hørt her og der i 10-15 år... :)

Jeg tror LH kjøper opp SAS før SAS får med longhaul-fly, men det behøver jo ikke være før om en god del år... ;)

-A

Jeg tror vi må bare innse at OSL aldri vil bli en stor longhaul hub! Vi er bare 4,5 millioner innbyggere.

OSL kan sikkert bli større enn i dag! Stort rutenett ut fra OSL til Europa gir god feed, men det må være riktig metall. Jeg tror A333 og A343 er for stort for Oslo, og da tror jeg ikke vi vil se en ekspansjon fra OSL fra SAS' side.

Hypotetisk, hvis LH etablerer seg på longhaul fra OSL, tror jeg ikke det kunne ha skjedd uten et tett og nært samarbeid fra SAS' side. For SAS kunne effektivt ha feedet rutene til LH gjennom eget Europa nettverk. Dette kommer i tillegg til feed LH evnt. hadde skaffet selv.

En smart tanke, men jeg tror ikke det vil skje! Jeg tror bare ikke at SAS hadde godtatt at en Star partner hadde etablert seg på longhaul fra Oslo.

Det har vel vaert snakk om noen utenlandske selskap som kunne tenke seg non-schengen-non-schengen(Asia-USA) i forbindelse med T2-prosjektet??

Hvis de skal fly T/R non-Schengen, så vil jo OSL falle ut. Vi er tross alt med i Schengen...

Hvorfor ville vi det hickok ???
Idag kunne man jo (hadde Non Schengen området vært større) landet fra England på gate 53 og flydd videre til Tyrkia på gate 51 f.eks. Det er jo non-schengen to non-schengen.
Og hadde man bygget et større område i T2 så skal man vel ikke se bort i fra at sånt vil skje. Og jeg tenkte nå på større område for pax sin del, sitte plasser etc.
Og det er jo ikke noe problem idag å komme fra f.eks England, gå igjennom passkontrollen og så ned ved gate 42 for videre å passere inn i Non-schengen området igjen til f.eks Tyrkia

Last edited:
Med andre ord akkurat det samme som de kunne fått på de aller fleste andre flyplasser i Europa.

LH starte long haul fra OSL???!!! Like sannsynlig som at SK starter long haul fra FRA eller MUC eller OSL.:8:

Tror vi aldri får se OSL som IC hub, er ikke mange IC huber som ligger ved byer med bare 550000 innbyggere, eller et land med 4,5 millioner innbyggere. Som sagt det kreves at en IC hub også har en del trafikk som bare skal fra/til huben, og det er vel som fly1980 skriver: bare Thailand og USA som tiltrekker seg såpass med lokaltrafikk at de kan flys direkte fra OSL. Og kanskje Kina på lengre sikt??

Hvorfor ville vi det hickok ???
Idag kunne man jo (hadde Non Schengen området vært større) landet fra England på gate 53 og flydd videre til Tyrkia på gate 51 f.eks. Det er jo non-schengen to non-schengen.
Og hadde man bygget et større område i T2 så skal man vel ikke se bort i fra at sånt vil skje. Og jeg tenkte nå på større område for pax sin del, sitte plasser etc.
Og det er jo ikke noe problem idag å komme fra f.eks England, gå igjennom passkontrollen og så ned ved gate 42 for videre å passere inn i Non-schengen området igjen til f.eks Tyrkia

Nettopp. Har vel vært noe, dog minimalt, med CO-SU kombinasjoner f.eks... Rent teknisk skal du jo da ikke trenge å ha Schengen-visum eller å gå gjennom passkontrollen.

Tror vi aldri får se OSL som IC hub, er ikke mange IC huber som ligger ved byer med bare 550000 innbyggere, eller et land med 4,5 millioner innbyggere. Som sagt det kreves at en IC hub også har en del trafikk som bare skal fra/til huben, og det er vel som fly1980 skriver: bare Thailand og USA som tiltrekker seg såpass med lokaltrafikk at de kan flys direkte fra OSL. Og kanskje Kina på lengre sikt??

Jøss..... det er jo akkurat de samme forutsetningene som HEL jo.;)

Stemmer det? Ja, det ville nesten være rart om du har lest dette forumet noen måneder uten å ha hørt et slik rykte, så det stemmer nesten garantert.

Kommer de til å slå seg sammen? Nei!

Det er i hovedsakt et par-tre grunner til at ryktene oppstår:

• SAS og Lufthansa samarbeider tett, og flyselskaper som samarbeider tett er det naturlig å tenke seg at sammenslåing kan være neste steg.
  • SAS har hatt en anstrengt økonomi og ikke klart å få fart på longhaul, noe som Lufthansa har vært gode på.
  • Lufthansa har kjøpt opp flere andre flyselskaper

Men så er det en grunn til at dette ikke er noe annet enn rykter: Den spesielle eierstrukturen i SAS.

SAS eies i hovedsak av den norske, svenske og danske staten, og for at SAS skal kunne kjøpes opp av et annet selskap må alle tre selge samtidig. Med tre strategiske og langsiktige eiere, som har tildels ulike oppfatninger om hva de vil med eierandelene, er det lite sannsynlig med et salg. Skal Lufthansa (eller noen andre) må det altså i Norge, Sverige og Danmark samtidig være regjeringer som ønsker å selge sine SAS aksjer og noen må være villig til å kjøpe dem. Dette kan skje, men neppe på kort eller halvlang sikt.

Det er ikke bare statlige eiere som kan ha langsiktige interesser som hindrer sammenslåinger, se f.eks. på ryktene som omgir BMI, men de færreste selskaper ha tre slike eiere.

Nå er det en politisk avgjørelse om SAS skal selges, og politikre byttes ut av og til (det er vel valg hvert 4. år i alle de skandinaviske landene?), så hvem som skal ta en eventuell avgjørelse om salg endres jo. I dag er det, så vidt jeg vet, kun FrP som ønsker å selge SAS.

for meg virker det som den norske stat ikke er like interessert i eiereskapet sitt på samme måte som den danske og svenske stat?

Jeg bare stiller litt spørsmålstegn ved hvor passive den norske stat er med tanke på å etablere forbindelser ut i verden, hvordan dette kan komme turisme, oljenæring og annen økonomisk virksomhet. En annen sak er norske arbeidsplasser i SAS på langruter, men det blir nå en litt annen sak.

Back