London City til Heathrow

Takk for info. Ja, jeg regner med at det ikke var for å være vanskelig at damen sa det ikke lot seg gjøre. Jeg vet ikke hva slags type billett det er, eller hvilken bookingklasse. Jeg booket den bare på internett (wideroe.no) og at prisen er ca 3.000 kroner tur/retur. Damen på 05400 sa det gikk å endre billetten mot et tillegg (hun sa ikke hvor mye), men at det ikke gikk å endre det til den avgangen min venn måtte med, da det ikke var ledig i den billettklassen.

send en PM på denne, så ser vi hva som kan gjøres innenfor de regler som finnes. ( ganske mye faktisk!) Om det ikke er ledig i samme bookingklasse går det å oppgradere Economy billetter.. Husk å ALLTID ta kontakt direkte der man bestiller ;-9

IMM:
Godt tips; sjekk om hvordan visum han har.
- Noen visum for div nasjoner har gjerne "single-entry", og da vil'n ikke bli godtatt.
- For noen kreves det "direct airside-transit"-visum, og mye slikt. Dobbelsjekk dette i tillegg.
Har han flaks, kreves det ikke visum, men har han litt mindre flaks, har'n "multiple entries" innenfor denne reiseperioden.

Ser at det er enkelte som skriver at dette må SAS ordne.

Dessverre er det ikke så enkelt, selv om de gjenninførte service for en tid tilbake, og nå sier det er din tur.

SAS har tre hovedkategorier billetter; Business, Extra og Happy
Dersom denne reisen er en Happy-billett så er det i noen tilfeller bare mulig å endre mot et gebyr, dersom det er ledig i samme bookingklasse som reisen opprinnelig er booket i.
Dersom det viser seg st det ikke er ledige seter i samme bookingklasse, noe det viser seg i denne saken, så er det dessverre ikke mulig å endre billetten. Eneste mulighet da er å kjøpe en helt ny billett.

Dette har ingenting med "Gjenninnføring av service" eller "Din Tur" å gjøre.
Denne regelen for booking har eksistert en god stund, og SAS er ikke det eneste selskapet som er så stivbeinte som noen også beskrev de.

Sakset fra sas.no:
En billett med SAS innen Europa kan endres mot en avgift på NOK 500,-. Ved endring til en høyere billettpris innenfor økonomiklasse kommer prisdifferansen også i tillegg. For endring ring vårt Reisesenter på telefon 05400.
Reglene rundt forandringer på reiser til land utenfor Europa varierer. Ta derfor kontakt SAS Reisesenter på telefonnummer 05400.

Men for all del, håper dette løser seg!

Selvfølgelig har dette med service å gjøre, eller mangel på slik i dette tilfellet.
Har SAS innført en regel som heter: Det er IKKE lov å hjelpe folk" ?
Ellers er jeg enig med FARMER; Hør der du har bestilt. Har mange ganger fått god hjelp fra Mosjøen

Saken har nå løst seg. Min venn har nå blitt booket om og tar første fly til London Heathrow på fredag morgen. Omkostningen på dette ble 780 kroner, og det kan jeg leve med.
Tusen takk til dere alle sammen for gode råd. Og TUSEN takk til Farmer som ordnet opp!

Farmer rules!

IMM

Last edited:
Saken har nå løst seg. Min venn har nå blitt booket om og tar første fly til London Heathrow på fredag morgen. Omkostningen på dette ble 780 kroner, og det kan jeg leve med.
Tusen takk til dere alle sammen for gode råd. Og TUSEN takk til Farmer som ordnet opp!

Farmer rules!

IMM

Ingen årsak Imm ;-)
Det som ble gjort var absolutt ikke noe hokus pokus. Endring i henhold til regelverket med fast gebyr pluss oppkjøp til neste prisklasse. En operasjon som kostet min medarbeider minst 2 minutters arbeidstid :lol:, og jeg kan faktisk ikke helt forstå hvorfor ikke dette lot seg løse like smidig der du ringte først .... Men, som jeg sa tidligere, ta ALLTID kontakt der du bestiller billett, da man der oftest har mer eierskap til billetten og kundeforholdet.
Vi får håpe at reisen blir betydelig lettere nå.

Ingen årsak Imm ;-)
Det som ble gjort var absolutt ikke noe hokus pokus. Endring i henhold til regelverket med fast gebyr pluss oppkjøp til neste prisklasse. En operasjon som kostet min medarbeider minst 2 minutters arbeidstid :lol:, og jeg kan faktisk ikke helt forstå hvorfor ikke dette lot seg løse like smidig der du ringte først .... Men, som jeg sa tidligere, ta ALLTID kontakt der du bestiller billett, da man der oftest har mer eierskap til billetten og kundeforholdet.
Vi får håpe at reisen blir betydelig lettere nå.

Vel, ikke vet jeg hvorfor ingen andre kunne hjelpe. Jeg ringte SAS på 05400, jeg ringte Widerøe, og jeg snakket også med en dame på billettkontoret på Torp. Og jeg fikk ikke booket om hos noen av de, selv om jeg sa jeg var villig til å betale for å gjøre det. Så ikke vet jeg hvorfor de ikke gjorde det. Men det spiller liten rolle nå. Takk igjen!

IMM

Trist å lese at kunnskapsnivået er såå lavt blandt frontlinjepersonell både i SAS og WF. Vet ikke om det er lettere å avvise en "kunde" som har booket sin billett hos en annen aktør/agent, men man kan i det minste henvise folk til rett "kontor".
Og som Farmer sier, alt er gjort i henhold til gjeldende regelverk. Det ville tatt ca 1 minutt å sjekke gjeldende regelverk for billettklassen, men det er tydeligvis lettere å avvise folk.

Trist!

E!

Trist å lese at kunnskapsnivået er såå lavt blandt frontlinjepersonell både i SAS og WF. Vet ikke om det er lettere å avvise en "kunde" som har booket sin billett hos en annen aktør/agent, men man kan i det minste henvise folk til rett "kontor".
Og som Farmer sier, alt er gjort i henhold til gjeldende regelverk. Det ville tatt ca 1 minutt å sjekke gjeldende regelverk for billettklassen, men det er tydeligvis lettere å avvise folk.

Trist!

E!

Skremande å sjå at kundane vert behandla på denne måten her. Ein ting er dersom ein skal gjere noko som er mot reglane, noko heilt anna er dersom ein gjer dette fordi ein ikkje kan reglane!

Kan det vere at flyplassbyttet forvirra kundebehndlarane? for det er vel slik at ein ikkje kan endre reisestrekning? Men London er vel London?

Trist!

E!

Dette tror jeg er et generelt bransjeproblem. Det er selvsagt mange dyktige folk som jobber innen reiseliv (flyselskaper og reisebyråer), men jammen er det mye uduglig også.

Og jeg vet om tilfeller hvor ledelsen i blant annet et stort og velrenomert reisebyrå har måttet stå skolerett hos ledelsen i et stort norsk konsern, rett og slett fordi kundebehandlerene ikke gjorde jobben sin godt nok og de innrømte selv at de har problemer med å finne dyktige folk

Dette tror jeg er et generelt bransjeproblem. Det er selvsagt mange dyktige folk som jobber innen reiseliv (flyselskaper og reisebyråer), men jammen er det mye uduglig også.

Udugelige eller ikke, det skal ikke jeg uttale meg om. Men at bransjen florerer av unge mennesker uten særlig erfaring, det er sikkert. Og lønnsnivået har nok noe av skylden der.

Udugelige eller ikke, det skal ikke jeg uttale meg om. Men at bransjen florerer av unge mennesker uten særlig erfaring, det er sikkert. Og lønnsnivået har nok noe av skylden der.

Jo, lønsnivået har nok endel av skylden, men det kan vi som passasjerer egentlig bare takke oss selv for, da man ikke er villige til å betale for det kvallitet koster.

Vel, ikke vet jeg hvorfor ingen andre kunne hjelpe. Jeg ringte SAS på 05400, jeg ringte Widerøe, og jeg snakket også med en dame på billettkontoret på Torp. Og jeg fikk ikke booket om hos noen av de, selv om jeg sa jeg var villig til å betale for å gjøre det. Så ikke vet jeg hvorfor de ikke gjorde det. Men det spiller liten rolle nå. Takk igjen!
IMM

Ringte selv 05400 for en uke siden angående en reise med airBaltic. Måtte faktisk fortelle damen i telefonen at SAS er kontaktperson for airBaltic i Norge.

Jo, lønsnivået har nok endel av skylden, men det kan vi som passasjerer egentlig bare takke oss selv for, da man ikke er villige til å betale for det kvallitet koster.

Lønnsnivået er bare generelt messed up i Norge, end of discussion. Når en vanlig flyplassansatt med skitftillegg og litt overtid når samme lønnen som en siv.øk. starter med i finansdepartementet, er noe alvorlig galt.

Apropos AirBaltic, så bruker vel de et annet bookingsystem - ikke Resaid? - noen som vet?

Lønnsnivået er bare generelt messed up i Norge, end of discussion. Når en vanlig flyplassansatt med skitftillegg og litt overtid når samme lønnen som en siv.øk. starter med i finansdepartementet, er noe alvorlig galt.

Tjener de så "mye"? Trodde lønnsnivået i bransjen var ennå lavere. Og nå er faktisk ikke begynnerlønnen Fin.dep. markedsledene heller

Last edited:
Jeg så gjennom stillingsannonsene i går - og så at Fin.dep annonserte med begynnerlønn, i en stilling der de ønsket en siviløkonom, på 362 000(mulig det er dette som er lavt). Med skifttillegg og noen timer overtid, tror jeg de fleste "trafikkassistenter/konsulenter" eller hva man måtte kalle dem skulle klare det samme. Nå har vel en sivøk antagelig større sjanser for høyere lønn etterhvert, men han har også studert i fem år med alle de kostandene det innebærer...

EDIT: Nå er det ikke meningen å ødelegge alt håp for deg Someone, i det private ligger vel lønningene en del over det...

Last edited:
Jeg så gjennom stillingsannonsene i går - og så at Fin.dep annonserte med begynnerlønn, i en stilling der de ønsket en siviløkonom, på 362 000(mulig det er dette som er lavt).

Det er faktisk lavere enn gjennomsnittlig grunnlønn for en nyutdannet siv.øk (mastergradsøkonom) ifjor. Men er det var 365-370 da

EDIT: Nå er det ikke meningen å ødelegge alt håp for deg Someone, i det private ligger vel lønningene en del over det...

Jeg håper/tror ikke. Jeg vet;) (Arbeidskontrakten for min fremtidige arbeidgiver skrev jeg under på for lenge siden)

Ringte selv 05400 for en uke siden angående en reise med airBaltic. Måtte faktisk fortelle damen i telefonen at SAS er kontaktperson for airBaltic i Norge.

Er du sikker på det? Det er ihvertfall Widerøe som sjeker inn AirBaltic på Gardermoen, ikke SAS.

Back