Finansdep har iallefall tradisjonelt vært blant de departementene som har betalt dårligst - sannsynligvis fordi de uansett får godt kvalifiserte søkere til sine ledige stillinger. Mange oppfatter nok en stilling i Finans som et springbrett videre, og da ikke bare innenfor det offentlige. Om Finans nå betaler ca gjennomsnittlig lønn for siv.øk. så er det forsåvidt ikke så galt. Det må bety at det er noen der ute som betaler mindre enn det Finans gjør....
Nei, men etter hva jeg har hørt er fin.dep. relativt ettertraktet for nyutdannede økonomer da det skal sies å være en god start på karrieren.
Ellers så er det ganske stor forskjell i grunnlønn i det private også. Gjevnt over ligger ofte revisorhusene litt under snittet på grunnlønn, men har ofte endel tillegg (normalt overtid), mens andre bedrifter og konsulenthus ofte kjører høyere grunnlønn, men lavere tillegg. Jeg har ikke betalt overtid der jeg skal begynne, men har da også endel høyere grunnlønn en de jeg kjenner som skal begynne i bedrifter med betalt overtid
Lønnsledene av de "kjente" er McKinsey med startlønn (etter hva jeg husker) på 515.000 + 50.000 i sign-on fee, men det er mye høyere enn hva som er normalt (og sett utfra timelønn så er det mindre enn da ser ut som)