• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Logikken bak prising

T.A.K

ScanFlyer Blue
Sjekket ut lufthansa sitt tilbud til sør amerika i februar 2012 og fant en fin pris på 3592 kr. Ser at på de datoene jeg søker på er det billigere å fly BGO-FRA-BOG-CCS med avianca fra BOG til CCS og retur CCS-FRA-OSL-BGO. Her var utreise fredag 3 feb og retur lørdag 11 feb. Noenlunde det samme gjenspeiler seg over flere andre datoer. Hvorfor ikke sende meg direkte til CCS fra frankfurt og tilbake uten å måtte innom Oslo og Bogota? De må jo betale både sas og avianca for å fly meg mellom OSL- BGO og BOG-CCS? Da jeg ikke jobber med dette her klarer jeg ikke å komme på et fornuftig svar å gi meg selv så tenkte kanskje dere kloke hoder her inne kunne gi meg forklaring. Både bra og dårlig settes pris på.

PS: LH flyr mellom FRA og CCS hver dag ifølge wideroe.no. Såpass har jeg sjekket altså.
Prisen for BGO-FRA-CCS-FRA-BGO er forøvrig 9097 kr på de samme datoene.
 
Last edited:
Indirekte svarer du på spørsmålet ditt, du ønsker selv at reisen skal bli kortere og det har en verdi for deg, men ikke nok til at du er villig til å betale mere enn NOK 5000 ekstra for å korte reisetiden. Fra flyselskapenes side ønsker de å tjene mest mulig på hvert eneste sete - selge det dyrest. Og ut i fra det du har funnet vil jeg anta at LH kan selge FRA - CCS til en høyere pris enn FRA - BOG + BOG CCS med Avianca og selvom LH må ut med en liten sum til Avianca er nok dette god butikk.

Det er nok det samme på returen, på en søndag fra Frankfurt kan nok LH få en høyere pris FRA - BGO enn det vil koste dem å sende deg via OSL og betale SAS for OSL - BGO, på en slik billett hvor prisen beregnes fra CCS - BGO blir det ikke mye LH må betale SAS for OSL - BGO. Ikke nødvendigvis logisk, men i høyeste grad en vel fundert modell for å tjene mest mulig på hvert eneste sete (og LH er nok blant de flinkeste i denne klassen).
 
Hmm, ja det er vel gjerne noe fornuft i det du skriver så jeg ser poenget ditt. Takker for informativt og klokgjørende svar :)
 
Back
Top