Lockheed C-5A/B Galaxy på Gardermoen

Fellowship

ScanFlyer Dusty
Medlem
Lockheed C-5A/B Galaxy på Gardermoen

Heisann!

Jeg husker jeg så USAF med C-5A lande på bane 01 på Gardermoen sommeren 1980, i de hvite og grå fargene de brukte før kamuflasjen tok over.

Jeg vet at jeg også har sett en mørk C-5 på innflyging dit over Groruddalen en gang tidlig på 90-tallet.

Det jeg lurer på er om C-5 gikk noelunde "fast" med ujevne mellomrom en periode, eller om USAF holdt seg til å brukte C-141 Starlifter fast på FBU.

Er det noen av dere som vet dere har sett Galaxy på Gardermoen, og i tilfelle når? Var den i de grønne og brune kamuflasjefargene, eller i den nyeste gråmalingen?

Har C-5 vært her etter at de tok i bruk C-17 Globemaster III ?
 
Re: Lockheed C-5A/B Galaxy på Gardermoen

Hei Fellowship!

Jeg så en C-5 på GEN vinteren -91. Den stod parkert nord for 335 skvadronen (på østvestbanen). Så vidt jeg husker var maskinen grønnmalt (kamo) og etter noen timer tok den av nordover, gjorde en right turn østover over Sessvollmoen (der jeg tjenestegjorde) og hadde tracking sørøstover. Mulig den skulle til Midt-Østen uten at jeg vet det for sikkert.

Espen hilser
 
Re: Lockheed C-5A/B Galaxy på Gardermoen

Heisann!

Jeg husker jeg så USAF med C-5A lande på bane 01 på Gardermoen sommeren 1980, i de hvite og grå fargene de brukte før kamuflasjen tok over.

Jeg vet at jeg også har sett en mørk C-5 på innflyging dit over Groruddalen en gang tidlig på 90-tallet.

Det jeg lurer på er om C-5 gikk noelunde "fast" med ujevne mellomrom en periode, eller om USAF holdt seg til å brukte C-141 Starlifter fast på FBU.

Er det noen av dere som vet dere har sett Galaxy på Gardermoen, og i tilfelle når? Var den i de grønne og brune kamuflasjefargene, eller i den nyeste gråmalingen?

Har C-5 vært her etter at de tok i bruk C-17 Globemaster III ?

Det stemmer at det var en C5 på GEN i 1980 (sommer). Da var det så varmt at flyet måtte flyttes rundt på tarmac for at det ikke skulle synke gjennom asfalten (til tross for sine 28 (!) hjul). Cocpit var på høyde med "gamletårnet".
 
Re: Lockheed C-5A/B Galaxy på Gardermoen

Det stemmer at det var en C5 på GEN i 1980 (sommer). Da var det så varmt at flyet måtte flyttes rundt på tarmac for at det ikke skulle synke gjennom asfalten (til tross for sine 28 (!) hjul). Cocpit var på høyde med "gamletårnet".

Det som var ekstra morsomt den gangen jeg sto der og så den, var at en NW 747-100 sto ferdig for avgang foran terminalen med nesa nordover, da C-5 fra USAF landet opå 01 og gikk rett forbi den. Da skulle jeg tatt bilde da!!!!!
og blitt kasta inn pga frobudet........


Etter at jeg skrev første innlegget her, har jeg sett at et par av våre forum-deltakere har knipsa USAF C-5B i det lysegrå skjemaet på OSL for noen få år siden, ved søk på Airpics.
 
Re: Lockheed C-5A/B Galaxy på Gardermoen

Jepp, det er laget postkort fra anledningen også. USAFs faste rute fra Mildenhall opphørte i og med nedleggelsen av AFNORTH på Kolsås. I alle fall ble fraktelementet på FB lagt ned allerede i 93 (?). Etter det var det ad-hoc.

Om vinteren ble forresten ruten fløyet med C-130 fordi USAFE de ikke turte å fly på den korte banen på FB. Det hører med til historien at ruten oftest ble fløyet av Southern Air Transport. med REACH callsign. Årsaken var at USAF trengte fly på Balkan. Disse "sivile" maskinene hadde pussig nok mer mil utstyr ombord enn de norske Hercene noen gang hadde. Go figure...
 
Re: Lockheed C-5A/B Galaxy på Gardermoen

Her er 2 bilder som svarer mer enn godt nok på mitt første spørmål her,
Først dette: CK, du leser ikke flyhistorisk forum? :) og så dette fra samme besøk fotograf: Stian Svensen i 2004, og tydeligvis en annen maskin enn det postkortet dere har vist oss. Takk for all info

bildene er fra Airpics utmerkede database fra norske flyplasser.

OT: Hvor mange husker f.eks. at Koeran Air har vært på OSL med 744 ?
hos Airpics finnes svaret
 
Back
Top