• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

LO-TK-LO Tyrkia litt rundt

krølle

ScanFlyer Crusty
Vi tok en påsketur til Tyrkia for å besøke familie som har leilighet i Marmaris, endret litt på det, så når de satte nesen nordover, leide vi oss bil og kjørte en runde Marmaris-Konya-Kappadokia-Ankara, for opplevelsene sin skyld.
Konklusjon, bykjøring er et konstant mas. Landeveien var 95% 4 felts t.o.m i fjelloverganger og overraskende lite trafikk. Rart at på så flotte veier var fartsgrensen stort sett 82-90km, men med et hav av gjennomsnittsmålinger, så nå er det bare å vente på regningen.
Hadde etpar bompasseringer på motorveien og det var bare å blåse igjennom selvom der stod cash/kredit på skiltene.
Leverte bilen 1900 og midnatt hadde de trukket passeringer.
Flott tur men lite å se på høylandet, men Kappadokia oppveiet det til fulle.
Fulgte Cecilie's råd og installerte Airalo e-sim. Funket konge, bortsett fra at hun østlandsdama hadde fri når jeg kjørte, så i byene var det litt slitsomt å følge med på veien og mobilen, men det gikk uten riper i lakken


Lo135/134
WAW-IST-WAW
Flytid 2:10/1:58

Peise full hos fiffen, 90% i arbeiderstøket.

Det inntrykket jeg har av LOT, kun NO/DK-WAW, er at de stort sett bruker 1 crew mer enn det som trengs, re 1 medlem pr. 50. Mulig det er litt styrt av antall i business, for på returen, med full c, 2 stk, var de kun 3 stk.
Pluss for at de deler ut våtservietter før servering.
Det som skuffet var bevertning ombord, på en tur som er beregnet til 2:35, hadde jeg antatt at de kom med noe annet enn valg mellom 2 typer plastinnpakkete boller, 1 med spinat, og 1 med rips og 1 mini sjokolade. Ikke mye å rope hurra for, bortsett fra på returen hvor vi fikk tilbud om 2 stk hver.
Det er akkurat det samme som på de ovennevnte strekningene.
Komfort og plassmessig helt ok.
Siden dette er en minirapport hiver jeg inn TK domestic
IST-DLM/ESB-IST
1ste flight var med rimelig smikfull 737-max. Dessverre ikke på c-klasse, de setene så jo bare digg ut.
2dre var en rimelig full 330-300.
Tiltross for innenriks og begge ca 45 i flytid, fikk vi samme, dog bedre smak enn hos LOT, type mat.
Angrer at jeg ikke ventet 2:30 ekstra i IST og testet bevertning IST-WAW, er ikke i tvil om at det er noen knepp opp fra LOT.
Slenger med noen mobilbilder.
 

Attachments

  • 20250430_095933.jpg
    20250430_095933.jpg
    149.1 KB · Views: 501
  • 20250430_115148.jpg
    20250430_115148.jpg
    109.7 KB · Views: 498
  • 20250430_115523.jpg
    20250430_115523.jpg
    106.2 KB · Views: 497
  • 20250430_093938.jpg
    20250430_093938.jpg
    356.4 KB · Views: 498
  • 20250422_172828.jpg
    20250422_172828.jpg
    169.5 KB · Views: 492
  • 20250422_130652.jpg
    20250422_130652.jpg
    121.6 KB · Views: 74
Fine greier. LOT har lik service omtrent overalt i Europa, innpakket rundstykke med salt eller søtt innhold, kaffe/te og vann. Det er jo dugelig sammenlignet med andre selskaper enn TK.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Turkish Airlines gir nå til OSL iallefall et skikkelig måltid. Også på 2 timer og 30 minuttersturen til EBL var det skikkelig måltid. Men der fikk jeg vite at pga irakisk regelverk var det 0 alkohol (noe som jeg tror er tull - typ Turkish vil spare penger). Så vil nok anbefale TK over alt annet til IST , i tillegg har de jo IFE også på short/mediumhaul flåten sin som har et ok + utvalg. Og ja man slipper jo å betale for ølen sin på Turkish, men på tyrkisk innenriks har jeg skjønt det er 0 alkohol.
 
Turkish Airlines gir nå til OSL iallefall et skikkelig måltid. Også på 2 timer og 30 minuttersturen til EBL var det skikkelig måltid. Men der fikk jeg vite at pga irakisk regelverk var det 0 alkohol (noe som jeg tror er tull - typ Turkish vil spare penger). Så vil nok anbefale TK over alt annet til IST , i tillegg har de jo IFE også på short/mediumhaul flåten sin som har et ok + utvalg. Og ja man slipper jo å betale for ølen sin på Turkish, men på tyrkisk innenriks har jeg skjønt det er 0 alkohol.

Planen var TK hele veien ESB-IST-WAW, men sparte 2:30 i venting. Noe jeg angret litt på, fikk ikke "utforsket" IST, da vi ikke fikk sjekke inn hos LO før 55 min før std siden vi reiste id
Når vi reiste IST-ADB for 10 år siden var det skikkelig servering i C.
Alkohol innenriks aner jeg ikke da thats not my cup of tea.
 
Back
Top