LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?

Re: LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?

TUA det ene hovedhjulet låste seg rett etter landing okt13

Og LN-TUA sliter videre, selv om den visstnok skulle vært permittert sist høst. Leste akkurat en interessant detalj om at Boeing nå delvis betaler for driften av den ettersom det er 737NG med flest flytimer, og Boeing vil bruke den til å sette standard for levetid.

Flydd med denne skapningen 4 ganger så vidt jeg vet. Sist 04.04.16

Greit å ha vært med i en "rekordmaskin" i et heller begivenhetsløst passasjer liv.

Her er et bilde fra en heller våt 17. april 1998 på Sola da flyet ble vist fram for første gang. Jeg likte nordlyset, jeg...

LN-TUA.jpg

Her er et bilde fra en heller våt 17. april 1998 på Sola da flyet ble vist fram for første gang. Jeg likte nordlyset, jeg...

LN-TUA.jpg

Flott bilde, KOG :) Jeg likte også nordlyset. Vet du om dette var samme dag som den ble satt i trafikk, eller om det kanskje skjedde dagen etter?

Flott bilde, KOG :) Jeg likte også nordlyset. Vet du om dette var samme dag som den ble satt i trafikk, eller om det kanskje skjedde dagen etter?

First revenue flight var 30. mars 1998 iflg Airpics ...

Hadde LN-TUA på SK330 forrige torsdag og synes damen så bra ut i lakken og interiøret var heller ikke så slitt som jeg hadde trodd

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

First revenue flight var 30. mars 1998 iflg Airpics ...

Det er interssant all den tid flyet ble levert 13/4. Noen tar feil - og det er ikke meg denne gangen :old

Fra Kay Hagbys standardverk

LN-TUA
Boeing 737-705 (28211/33) 1998
PI (LN-SUA)(s.d.)
Reg 15.04.98 (midl 13.04.98) ILFC, USA (op Braathens ASA, Fornebu, ”Ingeborg Eriksdatter”), 30.10.00 betydelig skadet i hangar; rep

Hadde LN-TUA på SK330 forrige torsdag og synes damen så bra ut i lakken og interiøret var heller ikke så slitt som jeg hadde trodd

Etter hva jeg hører skal den begynne bli ganske slitt i cockpit, men det kan sikkert noen andre avkrefte eller bekrefte

Tenk dere en bil som har vært brukt mer eller mindre 8 timer daglig i 19 år. Hvordan ville den sett ut?

Tenk dere en bil som har vært brukt mer eller mindre 8 timer daglig i 19 år. Hvordan ville den sett ut?

Som første bilen min... Den gjekk som postbil i omtrent så mange år. Fekk den for 1500,- :D

Litt OT, men kor mange BU-maskiner er det igjen totalt no då?

Uff jeg har vært i bruk i 16 timer dagen i 35 år. Ser ut som en dobbeltsidig slagpasient om morgenen, men fortsatt grei i mørket.

Fly har det enklere....

LN-TUA flög BFI-SVG 13 april 1998. Jag har en uppgift som säger "named Ingeborg Eriksdatter at Stavanger 17 April 1998" så det är nog det evenemanget LN-KOG deltagit i.
LN-TUA c/n 28211 first flight 13 mars 1998.

Last edited:

Som første bilen min... Den gjekk som postbil i omtrent så mange år. Fekk den for 1500,- :D

Litt OT, men kor mange BU-maskiner er det igjen totalt no då?

TUA, TUD, TUF, TUJ, TUK, TUL, TUM. Altså 7.

Og de 4 siste har fått påmontert winglets :-)

Espen

TUA er ikke så voldsomt sliten i cockpit.

Forøvrig er 700 med winglets og 24k-motorer den beste 737-varianten å fly :)

Hvorfor har den et dårlig rykte?

Lenge siden du spurte, men jeg så ikke dette før nå.

Ifølge min mor som jobbet i Braathens (og senere SAS) så hadde LN-TUA veldig mange barnesykdommer. Hun sa til meg (uten å være for alvorlig) at jeg burde holde meg unna det flyet til de hadde fått orden på det.

Helt hva det gikk i vet jeg ikke

Det var blant annet et klokt hode hos Boeing som mente at det gikk an å spare 100-150 kg ved å fjerne shimmy dampers på main gear på NG. Dette ble gjennomført, til tross for protester fra enkelte, med det resultat at ting ristet løs under landing. Boeing kom til Sola for å ettermontere disse på TUA. Tror de andre flyene fikk det fra fabrikken.

Back